Skogsmiljö och Trädlära

Påverka höjdtillväxt i tall genom röjning.

33 inlägg 10750 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Påverka höjdtillväxt i tall genom röjning.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#415959 Enligt vad man fick lära sig i grundskolan så påverkas inte höjdtillväxten genom skötseln utan är naturgiven. Därför kan man t.ex bonitera efter höjd. Det som påverkas genom skötseln är diametertillväxten. Understundom dyker det upp profeter som hävdar att röjd tallungskog snabbare växer upp över älgsäker höjd. Svamlar de i nattmössan eller har jag missat något?



   TS
Avatar Fallback

Re: Påverka höjdtillväxt i tall genom röjning.

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#415960 Gäller det lövröjning så är det nog i högsta grad sant. Undertryckt tall tappar både i tillväxt och är mer utsatt för bete.

Avatar Fallback

Re: Påverka höjdtillväxt i tall genom röjning.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#415964 Det är jag med på givetvis! Lövundertryckt tall avlider dessutom rätt snart. Men om vi pratar tex. tät självföryngrad tall utan lövuppslag?

   TS
Avatar Fallback

Re: Påverka höjdtillväxt i tall genom röjning.

jannee  
#415967 Får inte trädet optimalt med vatten, näring och ljus kan det troligtvis ej heller växa optimalt.
M.a.o. måste en gallring påverka trädets tillväxt. Trädets placering spelar också en stor roll, träd som står långt ned i en lång sluttning bli betydligt längre än de som står högst upp.
Lagom hård tävlan från jämnstarka motståndare driver nog på längdtillväxten :mrgreen: .

Avatar Fallback

Re: Påverka höjdtillväxt i tall genom röjning.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#415969 Om frågan är att så snabbt som möjligt få träden upp till fyra meters höjd så borde det i så fall gå snabbare i oröjt. :surp:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Påverka höjdtillväxt i tall genom röjning.

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#415970 All tillväxt volym, höjd är beroende av grönkronan. Där av kan du jämföra lövuppslag med älgbetning. Blir tallen av med sidogrenar tappar den grönmassa. Får den fri tillgång till grönmassa växer den mer, men kanske inte upp. Lika med buske. Så där av gör man vargröjning och lövröjning så alla får lika stor tillgång till sol, då får man bra konkurrens och bra grönkrona. Boniteten är marken förmåga att att producera volym, inte kvaliteten av volymen. Övre höjd ger en siffra på hur trädens höjd utveckling är på den marken träden växer, vilken volym och diameter är hur och hur nära de växer.
Jag vet inte om det var svar men kanske lite bakgrund. :grin:

Avatar Fallback

Re: Påverka höjdtillväxt i tall genom röjning.

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#415971
Skogsola skrev: Men om vi pratar tex. tät självföryngrad tall utan lövuppslag?


Det har jag aldrig sett[FACE WITH TEARS OF JOY]

Användarvisningsbild

Re: Påverka höjdtillväxt i tall genom röjning.

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#415972
Skogsola skrev:Om frågan är att så snabbt som möjligt få träden upp till fyra meters höjd så borde det i så fall gå snabbare i oröjt. :surp:

I ett oröjt bestånd får du först träd över fyra meter men med stor variation, i ett röjt bestånd får du flest träd över fyra meter under en avsatt tid.

Avatar Fallback

Re: Påverka höjdtillväxt i tall genom röjning.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#415973
busholle skrev:
Skogsola skrev: Men om vi pratar tex. tät självföryngrad tall utan lövuppslag?


Det har jag aldrig sett[FACE WITH TEARS OF JOY]

Det förekommer på magra tallmarker. Men om vi tar frågan igen då. Vi antar att markägaren röjt bort ev löv. Påverkas då höjdtillväxten på den kvarvarande tallen om han rör den eller inte.

   TS
Avatar Fallback

Re: Påverka höjdtillväxt i tall genom röjning.

Tosca  
#415975 Vi får fråga @Skogsforskare.

Avatar Fallback

Re: Påverka höjdtillväxt i tall genom röjning.

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#415978 Jag röjer nu en plantering (T24) gjord 1997, täckrot gran planterad. Frötallar lämnade.
Röjt 2003 och då röjdes nästa all björk bort och det fanns mycket självsådd tall.
Nu när jag röjer för 1:a gallring som ska bli om 3-4år så är all tall kvävd av granen.
Granarna är ca 5-10cm bröshöjd, de döda tallarna ca 1,5m höga.
Eftersom älgarna är som de är så går det inte att hugga bort granen för att gynna tall.

Avatar Fallback

Re: Påverka höjdtillväxt i tall genom röjning.

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#415979
Skogsola skrev:
busholle skrev:
Skogsola skrev: Men om vi pratar tex. tät självföryngrad tall utan lövuppslag?


Det har jag aldrig sett[FACE WITH TEARS OF JOY]

Det förekommer på magra tallmarker. Men om vi tar frågan igen då. Vi antar att markägaren röjt bort ev löv. Påverkas då höjdtillväxten på den kvarvarande tallen om han rör den eller inte.

Du har fått ett bra svar ovan från Tåndemåla men skulle det vara så att du har ett perfekt plantförband som växer i jämn takt så finns det ingen anledning att röra det. Men normalfallet är att vissa blir vargar, andra blir bortkonkurerade av sin fula snedväxande granne, här och var står en gran på olämplig mark. Även om det inte går fortare att få skogen ur älgbeteshöjd med röjning så väljer du ändå vilka stammar du vill ha kvar när den når det stadiet.
Dessutom skulle jag inte vilja röja en fin självföryngring med 50000 stam/ha vid 5,5m höjd när det är så mycket smidigare att göra det tidigare.

Avatar Fallback

Re: Påverka höjdtillväxt i tall genom röjning.

Skogsforskare  
#415985
Skogsola skrev:Enligt vad man fick lära sig i grundskolan så påverkas inte höjdtillväxten genom skötseln utan är naturgiven. Därför kan man t.ex bonitera efter höjd. Det som påverkas genom skötseln är diametertillväxten. Understundom dyker det upp profeter som hävdar att röjd tallungskog snabbare växer upp över älgsäker höjd. Svamlar de i nattmössan eller har jag missat något?


Om vi bortser från alla specialfall med överskärmande löv eller gran eller andra konstigheter och tänker oss en normal planterad tallungskog med ett inslag av självföryngring av lite av varje (som i huvudsak är det man röjer bort), så svamlar de i nattmössan.

Användarvisningsbild

Re: Påverka höjdtillväxt i tall genom röjning.

Fredrik Reuter  
#415991 Hej,
Spännande frågeställning!
Jag flikar in med en rapport från Skogssällskapet som kom igår om rekommendationen att vänta med röjning i tall tills älgsäker höjd om betestrycket är hårt. Rapporten tar inte upp något om höjdtillväxt, men det berör ändå ämnet så jag väljer att lägga in den här istället för en egen tråd.

Kontentan verkar vara: Väntar man med röjning tills 6m höjd så kostar det 1800-3800 kronor per hektar extra i nuvärde. Har man mycket älg på sina marker kan en tidigare (billigare) röjning dock bli långt mycket dyrare enligt rapporten. Låt älgen beta på och ta ner det skadade efter att beståndet nått säker höjd. Med i beräkningen är faktiskt vinsten i att vänta också, alltså att man får en bättre kvistrensning som kan ge högre kvalitet på slutbeståndet.

Gör man röjningen själv kanske valet är att vänta, eller vad tycker ni?

https://www.skogssallskapet.se/artiklar ... tbete.html

Avatar Fallback

Re: Påverka höjdtillväxt i tall genom röjning.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#415994
Skogsforskare skrev:
Skogsola skrev:Enligt vad man fick lära sig i grundskolan så påverkas inte höjdtillväxten genom skötseln utan är naturgiven. Därför kan man t.ex bonitera efter höjd. Det som påverkas genom skötseln är diametertillväxten. Understundom dyker det upp profeter som hävdar att röjd tallungskog snabbare växer upp över älgsäker höjd. Svamlar de i nattmössan eller har jag missat något?


Om vi bortser från alla specialfall med överskärmande löv eller gran eller andra konstigheter och tänker oss en normal planterad tallungskog med ett inslag av självföryngring av lite av varje (som i huvudsak är det man röjer bort), så svamlar de i nattmössan.

:grin: Tack, det var det som jag hade på känn. Lustigt att även Skogsstyrelsen deltar i svamlandet i sin tidning Skogseko men kompetensen i den firman är inte vad den har varit längre.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).