Skogsmiljö och Trädlära

Blandskog kan minska skogsskador vid klimatförändringar

2 inlägg 1818 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Blandskog kan minska skogsskador vid klimatförändringar

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Användarvisningsbild

Re: Blandskog kan minska skogsskador vid klimatförändringar

Älgfoderodlare  
#414982 Nu bör det väl finnas mer till lösningen än mer blandskogar. Mer skog / areal bidrar ju till högre CO2 inlagring. Ökande arealer av barmarksområden som återbeskogas, skapar dito. Ökade arealer rena lövskogsområden, då dessa har visat sig på kontinenten. Ha en lägre temp.-höjning jämfört med barrskogsområden. Tätare skogar bör väl också kunna medföra att markfuktigheten bibehålls bättre. Vilket bör med ökad skuggning, ha lite samma effekt på land som sjöar o hav har. Att de håller kylan längre på våren när det är fruset. På samma sätt bör väl fuktigare jordar vid ökade regnmängder. Ha en kylande effekt på luften i skuggade skogar under vårarna, och värmas långsammare. Jag har hittat is i bäckraviner i skuggade skogsområden i juni månad i Härjedalen. Men viktigast av allt för att något skall hända överhuvudtaget, vad gäller klimatförändringarna. Det är att alla gör något för att vi TROR att vi kan göra skillnad !

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).