Skogsmiljö och Trädlära

Mina samtal med fienden...

244 inlägg 61904 visningar 30 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Mina samtal med fienden...

ananders  
#422006 Saxat från Skydda Skogens FB-sida, någon stackar som inte tycker om att skogsägaren är ute och avverkar i "Vår gemensamma skog". 😈

Tack! Ute på Ekerö har man avverkat massor med fin skog under de senaste åren! Det gör så ont! Skogsägare borde göra allt för att bevara skogen inte göra allt för att tjäna pengar på den. Hur kan det vara möjligt att människor får äga vår gemensamma skog?! Dessutom blir djuren utan skog men ändå blir jakttornen fler! Allt är så himla dåligt!! Hjälp!!!

Avatar Fallback

Re: Mina samtal med fienden...

isteskog  
#422010 Skicka hit den där så ska´n få brossla lite i vår gemensamma skog med mig ..... :lol:

Användarvisningsbild

Re: Mina samtal med fienden...

ananders  
#422012 Mitt svar.

Hmmm, vår gemensamma skog?????!!!!!! Sist jag kollade i fastighetsregister så ägde jag min skog som jag sköter enligt lagboken. Visst markägaren vill tjäna pengar på sin skog så att han kan betala lån och räntor, underhålla gårdens byggnader, underhålla skogsvägar, underhålla diken och kanske få en liten slant över till att få lite mat på bordet och kläder på kroppen.

Avatar Fallback

Re: Mina samtal med fienden...

isteskog  
#422016 Återkom gärna med svar från Skydda Skogen ...... :smile:

Användarvisningsbild

Re: Mina samtal med fienden...

ananders  
#422019 Jag har åtminstone fått en gilla. :P

Avatar Fallback

Re: Mina samtal med fienden...

Tosca  
#422027
Tomas Frisk skrev:Det många markägare missar, är att det faktiskt handlar om allas våran levnadsmiljö. Sen vem som står som ägare på pappret, det skiter jag i. Alla markägare har ett ansvar att förvalta våran levnadsmiljö, på ett långsiktigt hållbar sätt. Och det sker inte idag, idag så skövlas och körs sönder skogarna på många ställen, alltså blir allas våran levnadsmiljö förstört och det är oaceptabelt.
Helt horibelt att folk och bolag kan äga mark, om du frågar mig. Folk som ärver mark och sen tror att de får rumstera runt percis som de vill. Nä, det krävs större ansvar i skogsbruket än vad som sker idag. Och så länge kapitalet styr (precis som du säger), så lär vi inte uppnå det.

Avatar Fallback

Re: Mina samtal med fienden...

isteskog  
#422033 Nämen va f-n, är det min trätobroder från insändarsidorna för ett par år sedan i Ljusnan. Han gillade inte modernt skogsbruk, kan jag säga ...... :wink:

Avatar Fallback

Re: Mina samtal med fienden...

Tosca  
#422036 Jag undrar lite, är det inte någon sån ägandeform de har i de ryska skogarna?
Därifrån finns det ju intressanta skogsbruksexempel.

Avatar Fallback

Re: Mina samtal med fienden...

tallen100  
#422037 Är huvudet d..t, så kvittar det vad man heter i efternamn :wink:

Användarvisningsbild

Re: Mina samtal med fienden...

ananders  
#422039
isteskog skrev:Nämen va f-n, är det min trätobroder från insändarsidorna för ett par år sedan i Ljusnan. Han gillade inte modernt skogsbruk, kan jag säga ...... :wink:


Ska jag hälsa :wink: .

Användarvisningsbild

Re: Mina samtal med fienden...

hlb  
#422040 Tomas Frisk är nog bara synonym för Tomas Sjuk.Tänk om vi sett på samma sätt på städernas föroreningar. Kolla bara hur det ser ut längs större vägar där skiten slängs ohämmat.

Användarvisningsbild

Re: Mina samtal med fienden...

hlb  
#422042 Och varje Thailandsresa genererar 4 ton CO2, och de flesta som åker är inte små skogsägare, men veganer åker gärna. Skiten hamnar ju inte hos oss!!!!

Avatar Fallback

Re: Mina samtal med fienden...

isteskog  
#422043 Är det Tomas Frisk från Bollnäs så nog var det lite stölliga ideér han hade! Men jag tycker det är hedersamt att han iaf stod för det han skrev och inte var anonym ...... :smile:
Så visst, hälsa från Erik Andersson Skogsbrukare Iste, Vallsta som jag undertecknar mina insändare med. :smile:

Avatar Fallback

Re: Mina samtal med fienden...

Tosca  
#422047 Aj aj forumister, inga personangrepp, för att vinna gehör hos de mindre förstående ska debattnivån hållas hög.
Sen kanske inte det hjälper ändå, men skogsägare tjänar inget på sådana småaktigheter.
Det är utklippt direkt från Fb, där har man normalt sitt eget namn har jag förstått.
Jag hoppas att det är okej med sådana utklipp, eller behöver man ange källan noggrannare också @Fredrik Reuter?

Avatar Fallback

Re: Mina samtal med fienden...

tallen100  
#422050 Jo vi får väl försöka vara snälla, det är ju ändå jul snart.
Och tomten är ju med på skogsforum....

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).