Skogsmiljö och Trädlära

Mina samtal med fienden...

244 inlägg 61717 visningar 30 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Mina samtal med fienden...

Älgfoderodlare  
#410164 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare sön 18 dec 2022, 06:12, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Mina samtal med fienden...

Sunilorblede  
#410165
Torleif skrev:Ja men nu talar du finansmarknad och inte skogsbruk. Man kan alltid investera pengarna i ett skalbolag på Jungfruäörarna som spekulerar i Kinaaktier men då kan man ju lika bra sälja bort all skog med botten och allt och flytta alla pengar till Jungfruöarna och vidare till Kina.

Om man överhåller tall i 40 år efter den teoretiska tiden som väl är 80 år i dag?....... då förlorar man halva tiden av nästa tallgenerations växttid. Eftersom planteringskostnaden och röjningskostnaden är oförändrad blir det väl 150%?....eller räknar jag fel?


Okej. Då pratade vi tydligen lite olika språk. Kan väl bara säga att 4% avkastning inte direkt kräver ett skalbolag och spekulation i kinaaktier för att uppnå. Om det inte handlar om att förränta kapitalet utan bara få fram fint virke så spelar det ju ingen roll vad du får betalt för virket. Jag är inte riktigt med på ditt tänk då du kommer fram till 150%, du får gärna utveckla det lite om du vill fortsätta diskussionen.

Avatar Fallback

Re: Mina samtal med fienden...

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#410170
Sunilorblede skrev:
Torleif skrev:Ja men nu talar du finansmarknad och inte skogsbruk. Man kan alltid investera pengarna i ett skalbolag på Jungfruäörarna som spekulerar i Kinaaktier men då kan man ju lika bra sälja bort all skog med botten och allt och flytta alla pengar till Jungfruöarna och vidare till Kina.

Om man överhåller tall i 40 år efter den teoretiska tiden som väl är 80 år i dag?....... då förlorar man halva tiden av nästa tallgenerations växttid. Eftersom planteringskostnaden och röjningskostnaden är oförändrad blir det väl 150%?....eller räknar jag fel?


Okej. Då pratade vi tydligen lite olika språk. Kan väl bara säga att 4% avkastning inte direkt kräver ett skalbolag och spekulation i kinaaktier för att uppnå. Om det inte handlar om att förränta kapitalet utan bara få fram fint virke så spelar det ju ingen roll vad du får betalt för virket. Jag är inte riktigt med på ditt tänk då du kommer fram till 150%, du får gärna utveckla det lite om du vill fortsätta diskussionen.

Känns som båda har rätt. Skillnaden är att den ena beräkningen är gjord med en kalkylränta på 4% vilket får anses vara helt normalt. I denna beräkning får man en ränta på ränta effekt som slår igen ganska mycket på 40år. (Jag föredrar nog denna kalkyl.)

Antar att 150% räknas fram genom att säga att man ska få samma betalt för skogen. Man väljer att endast se det som en inkomst och inte en investering...?

Användarvisningsbild

Re: Mina samtal med fienden...

T Landström  
#410183 Grabbar grabbar grabbar...nu har ni glidit lite från ämnet...
Ska vi vinna debatten mot Skydda skogen kan vi inte prata pengar och ekonomi....vi måste spela på andra saker...

   TS
Avatar Fallback

Re: Mina samtal med fienden...

isteskog  
#410184 Något nytt i frågan, Landström .... :smile:

Användarvisningsbild

Re: Mina samtal med fienden...

Sunilorblede  
#410185 Jo det kändes som att det gled iväg lite. Men jag kan väl hälla på lite bensin på brasan.
Jag såg ett argument fladdra förbi tidigare i tråden som man då och då hör från skogsägarsidan. Ungefär: "Skogen har skötts på det här sättet i generationer före mig och det är så skog ska skötas". Det argumentet tror jag inte man kommer särskilt långt med hos allmänheten/miljörörelse och jag tycker själv att det är en mycket svagt argument för att fortsätta i samma hjulspår. Finns väl ganska många exempel från historien på att sättet man gjorde saker på var ganska dåliga jämfört med vad som kom efter.

Användarvisningsbild

Re: Mina samtal med fienden...

T Landström  
#410186
isteskog skrev:Något nytt i frågan, Landström .... :smile:


Varit rätt lugnt...
Men man ska helt klart inte prata ekonomi och pengar för det spelar mindre roll för dom...

   TS
Avatar Fallback

Re: Mina samtal med fienden...

Bosse1  
#410187
Sunilorblede skrev:Jo det kändes som att det gled iväg lite. Men jag kan väl hälla på lite bensin på brasan.
Jag såg ett argument fladdra förbi tidigare i tråden som man då och då hör från skogsägarsidan. Ungefär: "Skogen har skötts på det här sättet i generationer före mig och det är så skog ska skötas". Det argumentet tror jag inte man kommer särskilt långt med hos allmänheten/miljörörelse och jag tycker själv att det är en mycket svagt argument för att fortsätta i samma hjulspår. Finns väl ganska många exempel från historien på att sättet man gjorde saker på var ganska dåliga jämfört med vad som kom efter.


Är detta bra eller dåligt?
Bara så man vet.. eller kanske bara lite bra och lite dåligt och sånt.
http://www.skogsaktuellt.se/artikel/518 ... orfar.html

Användarvisningsbild

Re: Mina samtal med fienden...

Sunilorblede  
#410188
Bosse1 skrev:Är detta bra eller dåligt?
Bara så man vet.. eller kanske bara lite bra och lite dåligt och sånt.
http://www.skogsaktuellt.se/artikel/518 ... orfar.html


Bra eller dåligt? Det kan du väl avgöra själv det är ju en subjektiv bedömning.

Men den där artikeln handlar ju inte direkt om att förändra skogsbrukets generella metoder, vilket jag trodde "samtalen med fienden" handlade om, utan om en skogsägare som kommit i kläm för att han ägnat sig åt skötsel som inte kan betraktas som den typiska.

Avatar Fallback

Re: Mina samtal med fienden...

Bosse1  
#410190
Sunilorblede skrev:
Bosse1 skrev:Är detta bra eller dåligt?
Bara så man vet.. eller kanske bara lite bra och lite dåligt och sånt.
http://www.skogsaktuellt.se/artikel/518 ... orfar.html


Bra eller dåligt? Det kan du väl avgöra själv det är ju en subjektiv bedömning.

Men den där artikeln handlar ju inte direkt om att förändra skogsbrukets generella metoder, vilket jag trodde "samtalen med fienden" handlade om, utan om en skogsägare som kommit i kläm för att han ägnat sig åt skötsel som inte kan betraktas som den typiska.


Alltid bra att veta, jag tycker det är dåligt hur de behandlar ägarna och småskogsbruket. .

Användarvisningsbild

Re: Mina samtal med fienden...

T Landström  
#410191
Sunilorblede skrev:
Bosse1 skrev:Är detta bra eller dåligt?
Bara så man vet.. eller kanske bara lite bra och lite dåligt och sånt.
http://www.skogsaktuellt.se/artikel/518 ... orfar.html


Bra eller dåligt? Det kan du väl avgöra själv det är ju en subjektiv bedömning.

Men den där artikeln handlar ju inte direkt om att förändra skogsbrukets generella metoder, vilket jag trodde "samtalen med fienden" handlade om, utan om en skogsägare som kommit i kläm för att han ägnat sig åt skötsel som inte kan betraktas som den typiska.


Som TS så va min tanke med detta att försöka lära mig hur Skydda Skogen folket tänker...och försöka upplysa dom om att allt skogsbruk inte är som det som storbolagen bedriver...att allt inte handlar om pengar...

   TS
Avatar Fallback

Re: Mina samtal med fienden...

röjar kalle  
#410193 Där har du fel min käre Landström om du tänker efter riktigt mycket så visst är det pengen som styr ditt handlande i slutända.

Användarvisningsbild

Re: Mina samtal med fienden...

T Landström  
#410194 Det är väl upp till varje skogsägare/skogsbrukare att sköta skogen som dom vill...
Vill man ta upp ett litet hygge och plantera eller om man vill plockhugga/blädningshugga eller en kombination av alla metoder...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Mina samtal med fienden...

T Landström  
#410196
röjar kalle skrev:Där har du fel min käre Landström om du tänker efter riktigt mycket så visst är det pengen som styr ditt handlande i slutända.


Visst pengarna spelar ju en viss roll... Men hade nettot varit det viktigaste så hade jag inte försökt göra så mycket själv...
Pengarna ger inte alls samma tillfredsställelse som när man kliver ut på ett område där man varit med och skött om skogen och ser hur det växer...

   TS
Avatar Fallback

Re: Mina samtal med fienden...

röjar kalle  
#410199 :-BD
T Landström skrev:
röjar kalle skrev:Där har du fel min käre Landström om du tänker efter riktigt mycket så visst är det pengen som styr ditt handlande i slutända.


Visst pengarna spelar ju en viss roll... Men hade nettot varit det viktigaste så hade jag inte försökt göra så mycket själv...
Pengarna ger inte alls samma tillfredsställelse som när man kliver ut på ett område där man varit med och skött om skogen och ser hur det växer...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).