Skogsmiljö och Trädlära

Mina samtal med fienden...

244 inlägg 61314 visningar 30 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Mina samtal med fienden...

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#422709 Skydda skogen kan ju gott ta semester från sin förening åren runt :P
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Mina samtal med fienden...

anersimyra  
#422712 Inte ens biologerna där jag arbetar har några synpunkter på att vi arbetar i reservaten under häckningstiden.. :wink:

Avatar Fallback

Re: Mina samtal med fienden...

Bosse1  
#422731 Kanske största problemet är att de har ständig skattefinansierad semester med lupp och kånken.. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Mina samtal med fienden...

anersimyra  
#422735 Nejdå, " våra " biologer är helt enkelt vettiga. De har full förståelse att arbetena måste rulla på för oss företagare.. :-BD

Användarvisningsbild

Re: Mina samtal med fienden...

anersimyra  
#422736
anersimyra skrev:Nejdå, " våra " biologer är helt enkelt vettiga. De har full förståelse för att arbetena måste rulla på för oss företagare.. :-BD

Användarvisningsbild

Re: Mina samtal med fienden...

molnia  
#422828
T Landström skrev:
Jag försöker komma på någon bra jämförelse med att äga och bruka skog och tex deras jobb...men kommer inte på någon bra...samtidigt så tror jag dom inte skulle förstå...


Ja eller dra en jämförelse med en person som har ett trädgårdsland. Vem blir arg på en privat trädgårdsägare för den gallrar morötterna innan de är fullvuxna?
Eller rensar landet på ogräs?

Eller en jämförelse med en person som har lyckats köpa sitt drömhus. Men när huset ska renoveras så kommer myndighetspersoner och visar att tapet i vardagsrummet är k-märkt, måste bevaras utan diskussion. Sen kommmer beskedet att det ska dras el/vatten och det måste gå igenom köket då det visar sig vara bästa vägen för bolaget. Tyvärr så måste det avsättas några kvadratmeter där då det är nödvändigt för att försörja samhäll med el/vatten.

Några förslag på jämförelser som för mig är slående....

Användarvisningsbild

Re: Mina samtal med fienden...

ananders  
#434886 David van der Spoel från Skydda Skogens facebook grupp har varit inne på en Wikipediaartikel och gjort ett tillägg.

"Kritik mot skogsindustrin Redigera
Det har funnits kritik mot skogsindustrins storskalighet under lång tid. Stora kalhyggen breder numera ut sig i stora delar av landet och den naturliga skogen har ersatts av artfattiga plantager. När generaldirektören Herman Sundqvist för Skogsstyrelsen sade (våren 2016) att det inte finns kalhyggen i Sverige längre samlade ideella krafter in bilder för att motbevisa tesen. Skogsbrukets påstådda klimatnytta bestrids av forskare[3] och även av en särskilt webbsida i ämnet[4]."

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Skogsin ... sindustrin

Användarvisningsbild

Re: Mina samtal med fienden...

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#434908 Det är ju fritt fram för var och en att redigera felaktiga eller bristfälliga artiklar i Wikipedia...
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Mina samtal med fienden...

T Landström  
#463579 Visste inte vart jag skulle lägga länken...men tycker den är bra skriven

http://mobil.unt.se/asikt/debatt/godtycke-om-mangfald-4701765.aspx

   TS
Användarvisningsbild

Re: Mina samtal med fienden...

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#463581
T Landström skrev:Visste inte vart jag skulle lägga länken...men tycker den är bra skriven

http://mobil.unt.se/asikt/debatt/godtycke-om-mangfald-4701765.aspx

Väl skrivet, sakligt och balanserat av Mats Nylinder.
:-BD
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Mina samtal med fienden...

p till p  
#464779 Hur vore det om de som får mögel i badrummet inte får ta bort det .Den kanske är lika ovanligt som mossan i skogen.

Användarvisningsbild

Re: Mina samtal med fienden...

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#464781 Kanske dags att pröva artskyddsförordningen på hussvamp :wink:
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Mina samtal med fienden...

Vardon  
#464783 Den borde vara hotad med tanke på hur många som vill bli av med den.

Användarvisningsbild

Re: Mina samtal med fienden...

T Landström  
#464785
Niking skrev:Kanske dags att pröva artskyddsförordningen på hussvamp :wink:
/Niklas

Ja, varför inte ;)
Den borde ju kunna leva i skogen oxå... [WINKING FACE]

   TS
Användarvisningsbild

Re: Mina samtal med fienden...

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#464786
T Landström skrev:
Niking skrev:Kanske dags att pröva artskyddsförordningen på hussvamp :wink:
/Niklas

Ja, varför inte ;)
Den borde ju kunna leva i skogen oxå... [WINKING FACE]

Bäst vore det ju att pröva ett fall där den drabbade husägaren är anställd på t.ex. Länsstyrelsens naturvårdsenhet eller på Naturvårdsverket, ty de behöver ju smaka på sin egen medicin emellanåt...
/Niklas

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).