Skogsmiljö och Trädlära

Grillplats. allemansrätt o strandskydd

14 inlägg 11525 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Grillplats. allemansrätt o strandskydd

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#402678 Fick en liten fundering häromdagen, vad kan / får man som markägare göra vid en sjö.

Finns en sjö inte långt härifrån, så länge jag kan minnas har det funnits en plats vid sjön där man haft lite båtar och så, har funnits ett utedass där med, platsen når man lätt med bil via en liten skogsväg, finns inga andra hus i närheten.

Nu har markägarna jobbat lite på platsen, dasset är renoverat, man har byggt en liten bastu, gjort ett litet trädäck, kanske 3 x3 meter, och en liten grillplats med bänkar / stockar runt om att sitta på. Allt smälter enligt mitt tycke in fint i naturen runt om.

Med tanke på strandskydd allemansrätt och så...
Får man göra detta? Vad får man göra?

Om någon har slagit läger över natten på platsen, får man då köra iväg dom med hänvisning till att det är privat mark?
Om några har satt sig vid grillplatsen och har en trevlig grillafton vid sjön, kan då markägarna köra bort dessa för att dom har tänkt sitta där själva?

Nu har jag själv inget alls emot deras lilla plats, men vad händer när någon som inte gillar detta anmäler detta till kommun eller annan lämpligt ställe? Kan man som markägare bli tvingad att återställa platsen? Eller har man full rätt att anlägga en privat liten grillplats vid sin egen sjö?

Letade rätt på ett par bilder som exempel på hur det kan se ut...
http://www.campingkartan.se/051818/imag ... 8_21132852
Bild



http://www.panoramio.com/photo/64965765
Bild




   TS
Avatar Fallback

Re: Grillplats. allemansrätt o strandskydd

morco  
#402680 Fantastiskt fint ställe, det där kan väl inte vara tillåtet?? (ironi)

Avatar Fallback

Re: Grillplats. allemansrätt o strandskydd

jannee  
#402681 Exakt så har vi det vid vår lilla sjö.
En liten badplats med brygga, ett utedass och en litet omklädningsutrymme, en iordningställd vedgrill (cementring), några bänkar och bord. Där samlas vi ibland kvällstid och helger men inte minst vid kräftfisket och påföljande kräftskiva.
Så har vi gjort så länge jag minns ( i över 60 år) och om någon undrar så kommer vi att hävda gammal hävd, krångligare är det inte.
Allt är öppet och tillgängligt för allmänheten, vilket innebär att ibland står det någon husbil där (oftast då tysk), men ingen bryr sig.
Förr i tiden firade många ungdomar en examensfest där, var inte alltid så lyckat. Grejer gick sönder och burkar och flaskor var stödda lite varstans, men de sista 10 åren har vi undsluppet denna påhälsning.

Användarvisningsbild

Re: Grillplats. allemansrätt o strandskydd

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#402701 Jag har inga problem med att en markägare ordnar lite trivsamt på sin egen ärligt ägda fastighet.
Om man ser på strandskyddet så har jag svårt att se att en grillring mm gör skada för djurlivet, växter eller miljön.
En övernitisk och avundsjuk tjänstehen kan tolka detta som privatisering som avhåller allmänheten från att vara vid stranden.
Men jag ser inte det problemet då vi har så enormt mycket stränder som inte nyttas och som allmänheten aldrig besöker. I alla fall är i norra Sverige.
En grillring mitt i skogen utan bostadshus i närheten eller någon annan person i närheten kan ju knappast inkräkta på allemansrätten anser jag.

Om man tittar juridiskt så är det ju så att i de allra flesta fall så infördes 100meters strandskyddet år 1974.
Det som var gjort uppfört före 1974 omfattas inte av strandskyddet om inte lokala strandskydd finns/fanns.
Kommunen som är tillsynsmyndighet kollar sällan längre bak än typ 1997 i alla fall här.
Troligtvis då eventuella bevis som detaljerade flygfoton saknas, och bevisning blir svår för kommunen.

Grillring mm som i detta fall är svårt att hävda att den är privat om inte ägaren är där själv.
Rent formellt kan man nog anse att allmänheten har rätt att nyttja detta, i alla fall om inte ägaren är där och ingen skada sker.
Markägaren kan ju om han nu byggt en bastu söka strandskydds dispens för bastun, men i dag är det svårt att få dispens vad jag vet, det ska vara synnerliga skäl för att få.
Ett skäl kan vara om man byggt den för att flera ska kunna nyttja den gemensamt.

Att markägaren fixat en grillring vid stranden är anser jag en kulturgärning som är till godo för allmänheten att nyttja då ägaren inte själv är där.

Detta är min enkla syn på detta.....

Användarvisningsbild

Re: Grillplats. allemansrätt o strandskydd

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#402708 Med tanke på att vissa myndighetspersoner anser att ett 20 cm brett dike ska omfattas av strandskydd, samt vill förbjuda gamla partiledare att klippa gräs på sin tomt och tvinga samma gamla partiledare till att sätta upp skylt vid sin privata brygga som uttryckligen välkomnar besökare, ska man nog inte ta något för givet när det gäller markägarens rättigheter till denna grillplats. Inte omöjligt att tillsynsmyndigheter och domstolar anser att principen först till kvarn ska gälla, om någon annan hinner före markägaren till grillplatsen...

Dessutom gäller ju allmänt åtal om allmänhet har synpunkter på markägarens grillplats. Däremot gäller enskilt åtal om markägaren vill hävda sin rätt mot någon dum besökare...
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Grillplats. allemansrätt o strandskydd

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#402767 Så länge man inte frågar får man ju göra vad man vill (tills någon kommer och ser det...)

Men hur mycket får man ha gjort om kommunens man kommer och ser allt?
Att bygga en bastu i strandkanten antar jag är över gränsen? Även om man skriver en stor skylt att vem som helst får nyttja den.

Men sen då? När slår kommungubben bakut?
En cementring att elda i och lite sittplatser runt om?
Ett vindskydd?
Ett mysigt litet utedass?
När man har byggt ett fint litet trädäck att ligga och sola på?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Grillplats. allemansrätt o strandskydd

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#402770 Det vet nog bara kommungubben tyvärr... 😡
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Grillplats. allemansrätt o strandskydd

macsydh  
#402774
Zixten skrev:Så länge man inte frågar får man ju göra vad man vill (tills någon kommer och ser det...)

Men hur mycket får man ha gjort om kommunens man kommer och ser allt?
Att bygga en bastu i strandkanten antar jag är över gränsen? Även om man skriver en stor skylt att vem som helst får nyttja den.

Men sen då? När slår kommungubben bakut?
En cementring att elda i och lite sittplatser runt om?
Ett vindskydd?
Ett mysigt litet utedass?
När man har byggt ett fint litet trädäck att ligga och sola på?


I princip alla byggnationer är dispenspliktiga. Allt som kräver bygglov omfattas förstås av strandskyddet (typ bastu/utedass), men även andra byggnationer måste man söka dispens för (Attefallshus m.m.).

Ser man på exempelbilderna i trådstarten så skulle jag gissa att de flesta kommunhen runtom i landet hade krävt dispens för det övre bygget, men accepterat det undre (som ju mer är taktiskt placerade stenar och stockar). Sånt här är dock helt beroende på vilken människa man har med att göra på kommun/länsstyrelse, vilket väl antagligen är anledningen att man pratar om att "det är lättare att be om förlåtelse än tillåtelse". Byggnationer kan du tvingas riva om du bli påkommen.

Avatar Fallback

Re: Grillplats. allemansrätt o strandskydd

tallen100  
#402780 Det är nog säkrast att bygga bastun på en gammal vagn eller nått så den enkelt kan flyttas.
Ett dass kan dom väl knappast hänga upp sej på, även fina herrar i kostym blir skitnödiga i bland :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Grillplats. allemansrätt o strandskydd

jannee  
#402837 Så länge man inte har en styvnackad miljöpartist i sitt närmaste umgänge behöver man inte vara så orolig för vad man gör på en gemensam badplats/rekreationsplats.
Oftast är det först när kommunen/länsstyrelsen fått en skriftlig anmälan som de börjar rota i sådant som egentligen alla vet om - dock ingen bryr sig.

Avatar Fallback

Re: Grillplats. allemansrätt o strandskydd

brassel  
#403083 Apropå bastu, nån som har erfarenhet av:
http://www.mobiba.se/?portfolio=mobiba-mb-10
"I naturen slår du snabbt upp den på din favoritplats, dit du tar dig med bil, båt, skoter eller till och med till fots. Hela tältet ryms i en väska, inte större än träningsbagen. Totalvikt inklusive ugn 22 kg. För dig som använder bastun på tomten ryms den lätt i garderoben mellan baden, om du inte föredrar att ha den uppställd permanent. Den tål det."

Användarvisningsbild

Re: Grillplats. allemansrätt o strandskydd

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#403107 Lät intressant. Har du något pris?
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Grillplats. allemansrätt o strandskydd

brassel  
#403117 Inte mer än:
http://www.mobiba.se/prislista-2014-11-01/

Avatar Fallback

Re: Grillplats. allemansrätt o strandskydd

blund  
#403123 Stycka av markbiten och gör en tomt av den. Då slutar allemansrätten att gälla :)

Annars är det svårt att köra bort personer ifrån marken. Allemansrätten gäller på all mark som i princip inte är en tomt. Sedan ger inte allemansrätten per automatik rätt för folk att använda de bänkar och grillplatser som man sätter upp.

Men det kan vara svårare att förklara :/

Har någon något annat tips så säg gärna till! Det jag skrivit här är resultaten av ett samtal jag hade med Lantmäteriet för något år sedan.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).