Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Skogsstyrelsen utbildar i hyggesfritt

44 inlägg 14695 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skogsstyrelsen utbildar i hyggesfritt

svampbob  
#401831 Jag såg just att Skogsstyrelsen ska hålla utbildning för skogsentreprenörer i hyggesfritt skogsbruk. Motiveringen är det finns ett ökat intresse hos skogsägarna att bedriva hyggesfritt.

Ska Skogsstyrelsen ägna sig åt sånt? Borde dom inte snarare ägna sig åt informationskampanjer om nackdelar och problem med hyggesfritt?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsstyrelsen utbildar i hyggesfritt

Sunilorblede  
#401832 Man får väl hoppas att nackdelar tas upp i utbildningen. Du får det att låta som att du tycker att dom borde propagera mot hyggesfria metoder helt och hållet? Om så, varför borde dom det?

Användarvisningsbild

Re: Skogsstyrelsen utbildar i hyggesfritt

svampbob  
#401837 Om dom ska propagera mot hyggesfritt är väl ett gränsfall men att dom lägger kraft och pengar på att befrämja hyggesfritt är jag mycket tveksam till.
Det ger lite samma vibbar som Antroposofernas låtsasmedicin men där har åtminstone riksdagen skärpt sig. Jag tycker att Skogsstyrelsen ska ägna sig åt det vetenskapligt bevisade och inte åt tyckande och tro.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsstyrelsen utbildar i hyggesfritt

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#401845 Det är väl kanske ett initiativ från vissa styrelsemedlemmar...
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Skogsstyrelsen utbildar i hyggesfritt

Älgfoderodlare  
#401846 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare fre 16 dec 2022, 10:31, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Skogsstyrelsen utbildar i hyggesfritt

husqvarna_med_sthil  
#401863 Tycker det är bra att hyggesfritt tas upp som ett seriöst val, men viktigast och mest övergripande bör valfriheten för den enskilde skogsägaren, äganderätten med andra ord. Jag har dock svårt att förstå hur stora skogsägare ska kunna använda hyggesfritt på annat än mindre områden. För min del som inte har så mycket och är självverksam är det inte så dumt, men valfriheten är viktigast och borde vara högst upp på agendan hos SS.

Avatar Fallback

Re: Skogsstyrelsen utbildar i hyggesfritt

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#401876 SS innehåller numera sådana potentater som Mikael Karlsson och kan nog snart göra skäl för sin förkortning.

Avatar Fallback

Re: Skogsstyrelsen utbildar i hyggesfritt

axwell  
#401909
Skogsola skrev:SS innehåller numera sådana potentater som Mikael Karlsson och kan nog snart göra skäl för sin förkortning.


Ja ja, det kan väl ligga något i den tolkningen.

Frånsett det skulle jag mycket väl kunna tänka mig att skaffa mer kunskap om för- och nackdelar med hyggesfritt.
Förutsätter mao. att kursledaren försöker vara objektiv trots "potentaten" Mikael Karlssons roll. :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Skogsstyrelsen utbildar i hyggesfritt

Sunilorblede  
#402073
svampbob skrev:Om dom ska propagera mot hyggesfritt är väl ett gränsfall men att dom lägger kraft och pengar på att befrämja hyggesfritt är jag mycket tveksam till.
Det ger lite samma vibbar som Antroposofernas låtsasmedicin men där har åtminstone riksdagen skärpt sig. Jag tycker att Skogsstyrelsen ska ägna sig åt det vetenskapligt bevisade och inte åt tyckande och tro.


Varför är du tveksam till det?
Nu vet ju ingen av oss vad utbildningen innehåller men jag välkomnar, som en del andra varit inne på i tråden, allt som kan öka mångfalden av skogsbruksmetoder. Jag tror att det finns ett rätt stort sug efter mer mångfald bland skogsägarna och att det bara kommer öka, särskilt bland de med mindre fastigheter. Jag tycker att spridandet av denna kunskap är en mycket lämplig uppgift för skogsstyrelsen. Vad är det som ska vara vetenskapligt belagt? Ekonomi? Produktionsnivå?
Jag får ofta känslan i debatten kring skötsel att trakthyggesbruk med markberedning och plantering är någon form av lägsta nivå för produktionen som kan accepteras och inga metoder som inte ger lika hög produktion kan ses som seriösa eller realistiska. I begreppet hyggesfritt ingår vad jag vet föryngring under fröträd/timmerställning/skärm såväl som blädning och övriga modeller med diverse tyska ortsnamn samt den mer filosofiska naturkulturen.

Samtidigt som jag får ovanstående känsla så hör man ju ofta saker som "bolagsgallring ska man akta sig för", "man ska alltid ha grönt ris på backen" vilket ju inte direkt klingar väl med att bortse från "tyckande och tro"..

Visst är det nog så att många hyggesfria metoder ger ett sämre ekonomiskt och är mindre effektivt än det vetenskapliga belagda schablonen med markberedning/plantering men om en markägare ser andra värden i ett alternativt handlande ska man väl få göra det och borde man inte kunna vända sig till skogsstyrelsen för att få vägledning och är det inte då i skogsägarnas intresse att skogsstyrelsen ser till att entreprenörer som utför jobben har kunskaperna som krävs?

Avatar Fallback

Re: Skogsstyrelsen utbildar i hyggesfritt

isteskog  
#402081 Har för mig att även Mellanskog har någon slags kurs/info om hyggesfritt.
Det som stör mig i debatten om hyggesfritt är miljörörelsens tro på att hyggesfritt är den enda framtidsvägen för skogsbruket. Tittar man i backspegeln så har många olika skogsskötselmetoder prövats under åren, vissa har fungerat bra och vissa dåligt. Tror hellre på mångfald genom att många skogsägare prövar det de tro på. Misslyckas man, kan man alltid avverka bestånden och börja om. :smile:

Avatar Fallback

Re: Skogsstyrelsen utbildar i hyggesfritt

kungsis  
#402102 Varför håller dom på och utbildar/informerar skogsägare om hyggesfritt, när det inte finns några skogsbolag/entreprenörer som har intresse/kunskap om det. Då känns det meningslöst i nuläget. Eller menar dom verkligen att alla de riktar sig mot ska hugga manuellt? Fast jag antar att det kan skilja beroende på vart man befinner sig i landet.

Med vänlig hälsning
Kungsis

Avatar Fallback

Re: Skogsstyrelsen utbildar i hyggesfritt

husqvarna_med_sthil  
#402124
isteskog skrev:Har för mig att även Mellanskog har någon slags kurs/info om hyggesfritt.
Det som stör mig i debatten om hyggesfritt är miljörörelsens tro på att hyggesfritt är den enda framtidsvägen för skogsbruket. Tittar man i backspegeln så har många olika skogsskötselmetoder prövats under åren, vissa har fungerat bra och vissa dåligt. Tror hellre på mångfald genom att många skogsägare prövar det de tro på. Misslyckas man, kan man alltid avverka bestånden och börja om. :smile:


Jag är beredd att hålla med angående miljörörelsen tro och det stör mig också. Man tokfokuserar på nygjorda hyggen men inte ett enda ord om vackra ungskogar.

Användarvisningsbild

Re: Skogsstyrelsen utbildar i hyggesfritt

Sunilorblede  
#402132
kungsis skrev:Varför håller dom på och utbildar/informerar skogsägare om hyggesfritt, när det inte finns några skogsbolag/entreprenörer som har intresse/kunskap om det. Då känns det meningslöst i nuläget. Eller menar dom verkligen att alla de riktar sig mot ska hugga manuellt? Fast jag antar att det kan skilja beroende på vart man befinner sig i landet.

Med vänlig hälsning
Kungsis


Som jag förstår första inlägget är det väl nu just entreprenörer skogsstyrelsen erbjuder utbildning.

Avatar Fallback

Re: Skogsstyrelsen utbildar i hyggesfritt

Avslutat-03  
#402138 En tanke i den nuvarande skogspolitiken som infördes 1993 var att få ett mer variationsrikt skogsbruk. Eftersom Skogsstyrelsens uppgift är att förverkliga skogspolitiken så är det väl inte konstigt att det ger kurser i olika brukningsmetoder.

Avatar Fallback

Re: Skogsstyrelsen utbildar i hyggesfritt

husqvarna_med_sthil  
#402166 Det här är ett ämne som tar en del av mina funderingar i beslag, det ligger mig varmt om hjärtat, just valfriheten. När morfar gick ur tiden och min mamma och pappa tog över fanns det liksom inget annat än att göra hyggen och bolagen gick på med att det måste avverkas osv och det var nästan som om de hävdade att man inget fick röra på egen hand för då kunde allt gå åt pipan. Senast -13 när skogsköparen satt vid köksbordet och nästan hånlog när jag pratade om att hugga frötall självverksamt, han hade åkt ut med huvudet före om detta skulle hända idag. Nu visade sig karln vara ända in i märgen vettig trots allt men det säger lite om inställningen som indoktrinerats under tid.
Jag är glad för all valfrihet som ges och glad är jag över att hyggesfritt ses som ett seriöst alternativ för skogsägare som vill göra så. Att man utbildar i det här kan ha flera bottnar men i det här fallet tycker jag det är av godo och så länge det inte begränsar för de som vill på annat sätt göra är det väl inte dåligt ? Man kan ju använda sig av bägge alternativen på olika områden.

Kanske kan man släppa på tanken att känna sig som en idiot som vill hålla på med motorsåg och hugga försiktigt eftersom. Nu gillar jag ungskogen skarpt, den växer så det knakar och bildar nya salar och den hade jag inte haft utan ett hygge i grunden. Var sak har sina fördelar.

Kanske starta en tråd här på skogsforum där det går att diskutera hyggesfritt lite mera ingående, metoder osv. eller kanske finns sådan tråd ?

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).