Skogsmiljö och Trädlära

Ekologiskt jordbruk är inte mer miljövänligt än vanligt dito

69 inlägg 19713 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Ekologiskt jordbruk är inte mer miljövänligt än vanligt

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#412583 Vad är det som säger att dessa gifter kommer från svenskt konventionellt jordbruk? De kan ju lika gärna komma ifrån andra sidan Östersjön.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Ekologiskt jordbruk är inte mer miljövänligt än vanligt

bjed0001  
#412586 Problemet är att industrin/akademin inte har någon trovärdighet när de säger att dagens bekämpningsmedel/industrikemikalier är ofarliga. I princip alla idag förbjudna ämnen var en gång i tiden var helt ofarliga och ett resultat av detta är tydligen att östersjöfisk håller nivåer av miljögifter att det knappt duger som djurfoder...

Användarvisningsbild

Re: Ekologiskt jordbruk är inte mer miljövänligt än vanligt

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#412587 Problemet är att mycket utav eko baseras på tro och vidskepelse, snarare än sunt och vetenskaplig fakta. Annars hade t.ex. vanlig konstgödning varit tillåtet.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Ekologiskt jordbruk är inte mer miljövänligt än vanligt

bjed0001  
#412590 Även om jag tror att konstgödning kan behövas så är det ju inte helt enkelt. Med traditionellt jordbruk leder konstgödsel till ökat kväveläkage med övergödning som följd samt konstgödsel har också traditionellt innehållit föroreningar av kadmium vilket är direkt ohälsosamt. Så även om det är problem som borde gå att hantera så är inte en oreglerad användning av konstgödsel bra för vare sig folkhälsa eller miljö. Kan väl inte se det som vidskepelse?

Användarvisningsbild

Re: Ekologiskt jordbruk är inte mer miljövänligt än vanligt

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#412592 Nu läcker det ju mer från ekologisk odling än från konventionell dito, särskilt räknat per kg skörd. Så ditt påstående om att konstgödning skulle ge en ökad risk för övergödning, ger jag inget för. Övergödning i sjöar och vattendrag beror på helt andra saker, som markens interna kvävecykel och nederbördsöverskott.

Kadmium är ju främst en förorening i kalk, men ingen vettig person skulle komma på tanken att förbjuda kalkning av jordar. Åkerjorden behöver helt enkelt ett pH på 6,5-7 för att kunna producera bra.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Ekologiskt jordbruk är inte mer miljövänligt än vanligt

alias  
#412593
bjed0001 skrev:Även om jag tror att konstgödning kan behövas så är det ju inte helt enkelt. Med traditionellt jordbruk leder konstgödsel till ökat kväveläkage med övergödning som följd samt konstgödsel har också traditionellt innehållit föroreningar av kadmium vilket är direkt ohälsosamt. Så även om det är problem som borde gå att hantera så är inte en oreglerad användning av konstgödsel bra för vare sig folkhälsa eller miljö. Kan väl inte se det som vidskepelse?


Nu hänger jag inte alls med i resonemanget. Risken för övergödning måste väl vara mycket större om du bara sprider flytgödsel eller fastgödsel?
Olika sorters konstgödselsorter med olika sammansättning används till olika grödors varierande behov - fastgödsel/flytgödsel har en sammasättning av näringsämnen som ej går att reglera. Samtidigt finns möjligheten att via markkartering och N-sensor optimera konstgödselspridningen så att gödseln hamnar där den gör bäst nytta.

Edit: Såg Nikings post.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Ekologiskt jordbruk är inte mer miljövänligt än vanligt

bjed0001  
#412599 Intressant det är visst ett debatterat område, måste erkänna att jag inte är särskilt inläst på detta men enligt SLU är näringsläkaget förmodligen lägre i ekologisk odling.
I teorin kan nog konstgödsel resultera i lägre läckage om givan optimeras utifrån läge
I praktiken har det iallafall historiskt inte gått till på det sättet...


https://www.slu.se/centrumbildningar-oc ... ackage-mm/

Användarvisningsbild

Re: Ekologiskt jordbruk är inte mer miljövänligt än vanligt

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#412603
bjed0001 skrev:Intressant det är visst ett debatterat område, måste erkänna att jag inte är särskilt inläst på detta men enligt SLU är näringsläkaget förmodligen lägre i ekologisk odling.
I teorin kan nog konstgödsel resultera i lägre läckage om givan optimeras utifrån läge
I praktiken har det iallafall historiskt inte gått till på det sättet...


https://www.slu.se/centrumbildningar-oc ... ackage-mm/


Räknar du per kg skörd, så lär kväveläckaget vara betydligt lägre i den konventionella odlingen, i och med att skörden blir 50-100 % större i den konventionella odlingen. Det går aldrig att komma ifrån.

Visst har medvetenheten om växtnäringsläckage blivit större genom åren, men det har aldrig lönat sig med alltför höga givor, eftersom det är som att kasta pengarna i sjön.

Det ska också påpekas att förr, när man körde ut gödseln med häst/ko + vagn och spred gödseln med grep, så orkade man ofta bara gödsla skiftena närmast gården. Då blev det en hel del kväveläckage. Utskiften blev aldrig gödslade, utan de blev istället utmärglade. Något som kunde botas medelst märgling från märgelgravar.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Ekologiskt jordbruk är inte mer miljövänligt än vanligt

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#412644
bjed0001 skrev:Då hönsen fått Östersjöfisk som foder. Fisk med förhöjda värden av PCB och dioxiner. Resultat av industriutsläpp men dioxiner har också används i bekämpningsmedel i det konventionella jordbruket.
Med andra ord visar detta ännu tydligare varför det är viktigt att minska mängden gift vårt samhälle producerar. Det är ju inte rimligt att du ska bli förgiftad av att äta östersjöfisk


Foderbranschen tvekar om orsak http://www.lantbruk.com/lantbruk/foderb ... -giftorsak
/Niklas

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).