Skogsmiljö och Trädlära

Halland - tre naturtyper under 300 år

8 inlägg 2816 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Halland - tre naturtyper under 300 år

Torbjörn Johnsen  
#399377 Det var intressant att besöka Tönnersjöhedens försökspark idag. Information om bl a gallringsförsöken kommer inom kort i tråden Tönnersjöhedens försökspark

En reflektion man kan göra är att det verkligen skett dramatiska förändringar i skogslandskapet i södra Sverige. Inte minst i Halland där tre olika naturtyper har avlöst varandra i samma område eller landyta sedan slutet av 1600-talet. Orsaken är stark kulturpåverkan av människor och djur.

Många ser skogen som en statisk miljö men den har i själva verket genomgått dramatiska förändringar och bytt skepnad tre gånger på lika många sekler. Varje naturtyp har haft sin speciella ekologi men den har blivit kortvarig då den istället ersatts med en ny naturtyp med en annan typ av ekologi. Förändringarna har gått snabbt. Jag har försökt illustrera det här i en kort video som visar alla tre naturtyperna. Håll tillgodo (även om ljudet inte blev det bästa):




Senast redigerad av Torbjörn Johnsen tor 14 jul 2016, 07:40, redigerad totalt 2 gånger.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Halland - tre naturtyper under 300 år

Kse  
#399378 Intressant film!
Nått att tänka på när man formar framtidens skogar.
Det växlar ju såklart vad vi anser vara rätt och riktigt, och vad som är viktiga miljövärden på 300 år.
Det är ju lätt att tro att vi gör alla rätt idag, så är det naturligtvis inte.
Hur skogen kommer att se ut om 500 år kan vi bara spekulera i eller vilka faktorer som kommer att påverka den.
Klimat, ekonomi, rymdinvadion... vem vet?

Men helt klart intressant att se del 2 av filmen om sisådär 300 år, jag är säker på att iaf skogsforum fortfarande finns kvar då. ;)

Avatar Fallback

Re: Halland - tre naturtyper under 300 år

isteskog  
#399395 Miljörörelsen har lätt att glömma att nästan all mark är kulturpåverkad. Här uppe i mina trakter var hela bergen trädtomma under Lottefors Bruks tid. De behövdes för kolningen till bruket.
Fler såna här nedslag i historien, Torbjörn .... :smile:

Användarvisningsbild

Re: Halland - tre naturtyper under 300 år

loppan  
#399414 Detta har jag med funderat på en del det senaste,man hittar höga naturvärden i förstagenerations skog.
Naturvärden som tillskapats indirekt av människan.
Torbjörn illustrerar just detta i filmen.

Om skogen ej planterats där hade det då funnits några höga naturvärden och om den avverkas kommer det då aldrig dit några nya?

Jag brukar vilja jämföra jord och skogsbruket med varandra.
Om man har en beteshage med utarmad mark och höga naturvärden i form av flora och insekter så får man skapligt bidrag för att bibehålla dessa med hjälp av betesdjur i det skick de är och bra rådgivning från länsstyrelsen.

Om man har en planterad första generations skog som varsamt gallrats och skötts så att höga naturvärlden uppstått får man ett avverkningsförbud som lägger en död hand över skiftet i tron om att naturvärdena skall bestå i nuvarande skick.
Ingen rådgivning eller några ekonomiska incitament att bibehålla dessa.

Hur kunde skogssverige spåra ur så och vart tog kunskapen vägen?

Användarvisningsbild

Re: Halland - tre naturtyper under 300 år

Göt  
#399416 Var det nån av hallands floder som var med i filmen

Avatar Fallback

Re: Halland - tre naturtyper under 300 år

Skogshuggaren83  
#399417 Mycket bra ämne. Kolla bara på gamla kartor bak till ca 1600 så ser vi hur mycket det har förändrats. Eller kolla på ortsnamn så får vi en uppfattning om hur det såg ut.
De flesta har nog en skev uppfattning av den gamla goda tiden, eller romantiserar.

Användarvisningsbild

Re: Halland - tre naturtyper under 300 år

Göt  
#399418 Olika naturtyper är nog vanligt här också. Det har varit mycket öppen mark Hackslog som det heter här som är planterat för 100- 120 år sedan

Avatar Fallback

Re: Sv: Halland - tre naturtyper under 300 år

glasshultarn  
#399419
Göt skrev:Var det nån av hallands floder som var med i filmen
Nja kanske inte flod precis, måste ha varit fylleån

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).