Skogsmiljö och Trädlära

Hur är fästingplågan 2016?

18 inlägg 7882 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hur är fästingplågan 2016?

Fredrik Reuter  
#396181 Fästingar och plåga måste vara två ord som går att sätta ihop utan att allt för stort rabalder gissar jag. Tänkte vi kunde försöka samla in läget i Norden 2016 och även om det finns några nya rön ang fästingar och kanske främst utspridning och smittorna TBE och Borrelia som vissa av fästingarna bär på.

Nu i mitten av Juni är det egentligen väl sent att dra igång en tråd om fästingar 2016 men bättre sent än aldrig och eftersom fästingar inte gillar för torrt och varmt väder kan det vara intressant att höra om aktiviteten minskat det sista m.a.p brandrisken som varit i södra Sverige.

Ifjol hade vi tråden Rekordår för fästingar 2015? som liknande tråd, gå gärna tillbaka och jämför.
Nya rön verkar göra gällande att forskare inte (än) hittat samband mellan rekordår för fästningar och milda vintrar. Alltså att fler överlever om det t ex inte blir tjäle.

Något som verkar fungera annars är att behandla klövvilt med permetrin via foderautomater, du kan läsa mer om detta i tråden Medel mot fästingar för människor

Tips för att inte bli fästingbiten:
- Använd insektsmedel.
- Efter varje session i natur eller skog, byt kläder och inspektera kroppen. Fästingen tar tid på sig att hitta ett ställe att suga blod på, dessutom visar forskning på att TBE-smittan oftast behöver längre tid på sig innan den får fäste i kroppen, man kan alltså minimera risker genom att alltid ha koll på att man inte har någon blodsugare på sig.



   TS
Avatar Fallback

Re: Hur är fästingplågan 2016?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#396201 Inga fästingar på mig men djuren har gott om.
Har vaccinerat mig i år just för att det har varit gott om de senaste åren. Förra året höll vi på att förlora en ko på grund av fästingburen sjukdom (sommarsjuka, Babesia devirgens).

Avatar Fallback

Re: Hur är fästingplågan 2016?

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#396208 Hade tre fästingar på mig för en vecka sedan då jag inte hade skyddat mig. Plockade snabbt bort dem. På ett annat fästingfarligt område klarade jag mig efter att ha smort in alla kläder med vitlök. Nu när jag gallrar i tallungskog har jag inte märkt något trots avsaknad av skydd.

Användarvisningsbild

Re: Hur är fästingplågan 2016?

JensSkoog  
#396281 Här är det värre än någon gång tidigare. Låga jaktkvoter gör att rådjuren översvämmar skogen, så
fästingsplågan har exploderat sista åren 😡

Men, själv har jag aldrig haft en fästing på mig genom snart 67 år, så jag måste stinka extremt fult :lol: :lol:

Användarvisningsbild

Re: Hur är fästingplågan 2016?

sundelius  
#396298
JensSkoog skrev:Här är det värre än någon gång tidigare. Låga jaktkvoter gör att rådjuren översvämmar skogen, så
fästingsplågan har exploderat sista åren 😡

Men, själv har jag aldrig haft en fästing på mig genom snart 67 år, så jag måste stinka extremt fult :lol: :lol:

Har inte velat säga något om lukten Jens :wink: :lol:
Allvarligt talat så är det ju väldigt stor skillnad på folk och folk enligt de små jävlarna

Användarvisningsbild

Re: Hur är fästingplågan 2016?

JensSkoog  
#396308
sundelius skrev:
JensSkoog skrev: ...Men, själv har jag aldrig haft en fästing på mig genom snart 67 år, så jag måste stinka extremt fult :lol: :lol:

Har inte velat säga något om lukten Jens :wink: :lol:


:lol: :lol: :lol:
Men det gör min fru och mina döttrar :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Hur är fästingplågan 2016?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#396337 Inga problem här hemma. Vi hade en förlupen varg som sprang omkring här för något år sedan och sedan dess är viltet och fästingarna försvunna :grin:

Avatar Fallback

Re: Hur är fästingplågan 2016?

jannee  
#396339 En matfråga Jens S.
- Äter du ofta mat med lök i. :?:

Avatar Fallback

Re: Sv: Hur är fästingplågan 2016?

perpet98  
#396345 Jag har haft 12 stycken fästingar än så länge iår

Användarvisningsbild

Re: Hur är fästingplågan 2016?

machonisti  
#396356 Är en sån som luktar gott för både mygg och fästing. Har plockat otaligt med kravlande fästingar. Men själva bitdebuten var en jäkel som snaskade in sig i röven på mig, 15 år sedan.
Under detta år har två eländen tuggat sig in, varav det i armhålan ger mer antydningar, inget farligt...ÄN...

Användarvisningsbild

Re: Hur är fästingplågan 2016?

JensSkoog  
#396375
jannee skrev:En matfråga Jens S.
- Äter du ofta mat med lök i. :?:

Nej, det gör jag inte. Är så allergisk mot lök, purjolök och paprika, att mina skogsprylar skulle
hamna på blocket om jag åt det :mrgreen: :mrgreen:

Men jag äter vitlök, men inte varje dag.

Anar mig att "sundelius" har rätt när han skriver: "Allvarligt talat så är det ju väldigt
stor skillnad på folk och folk enligt de små jävlarna "

Avatar Fallback

Re: Hur är fästingplågan 2016?

rikard_e  
#396417 Under medel runt Borås. Har flera rådjur som besöker tomten ofta.
Har ändå väldigt lite fästingar på både hund och katterna.

Knotten har dock förökat sig!

Användarvisningsbild

Re: Hur är fästingplågan 2016?

Erre  
#400229 Tog en dubbel på hunden precis. Aldrig varit med om att två fästingar sitter så nära varandra att dom ryms i öglan båda två samtidigt.

Användarvisningsbild

Re: Hur är fästingplågan 2016?

JensSkoog  
#400236
Erre skrev:Tog en dubbel på hunden precis. Aldrig varit med om att två fästingar sitter så nära varandra att dom ryms i öglan båda två samtidigt.


Har varit illa här, och jag vet inte hur många vi har
hämtat ur pälsen på Teo :cry:

Den där prylen för att ta dom, vart har du fått tag i den, @Erre ?

Användarvisningsbild

Re: Hur är fästingplågan 2016?

Erre  
#400246 @JensSkoog
Den är gammal. Kommer inte ihåg om den är köpt hos veterinären eller i djuraffären.
Riktigt smidig. Man kan leta sig in i pälsen med spetsen å sen när man fått fram fästingen så trycker man å lägger snaran om den å släpp. Sen snurra ett varv.

1469042255_dsc_2051.jpg


1469042252_dsc_2052.jpg


1469042253_dsc_2053.jpg

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).