Skogsmiljö och Trädlära

Besök i Kubik-Fabriken

40 inlägg 16747 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Besök i Kubik-Fabriken

machonisti  
#376896
Tåndemåla skrev:Nya rekord i kubikfabriken!
Detta bestånd ligger i ett annat större bestånd. Bilderna kommer från ett 1,6 ha stort bestånd som ligger i ett större 4,4 ha bestånd.
Gr är 74 m2
Övrehöjd 34 meter. varierar mellan 33-37 m med de högsta träden längre ner i slänten.
Ålder 80 år
Volym enligt interpolerad B69 = 1120 m3sk/ha.

Beståndet runt om
Gr 54 m2
Övrehöjd 30 m varierar mellan 28-33 m
Ålder 58 år
Volym enligt B69= 770 m3sk/ha

Har mätt upp två andra bestånd idag ett med kaskadgran och ett med sitka båda med gr på 60 och övrehöjd på 35 m. Sitkan något sönderblåst.

I´m impressed!

Användarvisningsbild

Re: Besök i Kubik-Fabriken

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#376899 Jag pratade lite med de som jobbar med skogarna runt om och upp till 50 cm är inga problem vad det gäller udda träd som.
Douglas
Lärk, europeisk, japansk, koreansk eller hybrid
Kustgran
Kaskadgran
Thuja
Eller cypress
Siktkan går ibland som gran och ibland som pallvirke.
Douglas över 50 cm är mycket värt och säljes bara vid rätt köpare. Senast normen som behövde virke för en mast till en båt.
De kom ner och fällde själva för att det skulle gå rätt till.
Även thuja är mycket eftertraktat med priser på flera tusen per kubik.

Avatar Fallback

Re: Besök i Kubik-Fabriken

Amatörhuggare 62  
#376936 Jag bävar, helt Magiskt.
Vilken skog, måste vara helt rätt mark.
Dom största står tydligen i slänter.
Och det är ju bra, inget stillastående vatten.
Utan rinner neråt, och träden suger upp.
Friskt vatten.
Då blir det tillväxt, och så boniteten förstås.

Mycket roligt att se.

jag tyckte, att i veckans underröjning, var det grovt.
Men det är ju tandpetare, i detta sammanhang

Användarvisningsbild

Re: Besök i Kubik-Fabriken

Torbjörn Johnsen  
#376940 Jag har funderat lite på vattnets roll i skogsmarken sen jag tittade på dessa monsternestånd. Sluttningar mer rörligt markvatten drar upp boniteten. Är det dessutom lång växtsäsong (Skåne) och/eller näringsrika mineraler som grönsten (Värmland) så blir det ännu bättre. Minns när vi tittade på gödslingsförsök under studietiden att vatten var den absolut största bristfaktorn för hög tillväxt. Så om man tillförde:
1. Kontinuerlig bevattning
2. Mer näring

Så kunde man öka tillväxten våldsamt mycket. Det bör ju gå bra att göra på plan mark också förutsatt att man har tillgång till vatten som man kan distribuera på ett kostnadseffektivt sätt.

Finns det någon som har testat, eller vet mer om liknande försök? Det skulle vara intressant att veta.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Besök i Kubik-Fabriken

machonisti  
#376965 Kontrollerad avvattning torde vara en framgångssaga?

Användarvisningsbild

Re: Besök i Kubik-Fabriken

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#376986 Jag tror inte man ska glömma skötsel. De har koll på läget! Det finns många åtgärder och inga fel i föryngringen. De vet var man ska göra på marken helt enkelt.

Användarvisningsbild

Re: Besök i Kubik-Fabriken

Tjita1  
#376993 Man kan bygga en väldigt enkel vattenpump som går av sig själv om man har ett tillräckligt strömt vattendrag och liten höjdskillnad:


Användarvisningsbild

Re: Besök i Kubik-Fabriken

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#377008
machonisti skrev:Kontrollerad avvattning torde vara en framgångssaga?


Det gäller då att marken verkligen är plan, vattengenomsläpplig och att grundvattenytan kan hållas på lämplig nivå.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Besök i Kubik-Fabriken

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#377010
Torbjörn Johnsen skrev:Jag har funderat lite på vattnets roll i skogsmarken sen jag tittade på dessa monsternestånd. Sluttningar mer rörligt markvatten drar upp boniteten. Är det dessutom lång växtsäsong (Skåne) och/eller näringsrika mineraler som grönsten (Värmland) så blir det ännu bättre. Minns när vi tittade på gödslingsförsök under studietiden att vatten var den absolut största bristfaktorn för hög tillväxt. Så om man tillförde:
1. Kontinuerlig bevattning
2. Mer näring

Så kunde man öka tillväxten våldsamt mycket. Det bör ju gå bra att göra på plan mark också förutsatt att man har tillgång till vatten som man kan distribuera på ett kostnadseffektivt sätt.

Finns det någon som har testat, eller vet mer om liknande försök? Det skulle vara intressant att veta.


Det stämmer bra att vattenbrist är den största tillväxtbegränsande faktorn på sommaren för de flesta marktyper. Det är därför som skogen växer så det knakar under regniga somrar. Anledningen är enkel. För att växa måste träden öppna sina klyvöppningar för att kunna fånga in koldioxid. Då förloras mycket vatten.

För torvjordar, som ju snarare har vattenöverskott, kan skogen snarare växa bättre under torra somrar. Under blötår blir annars grundvattenytan alltför hög, vilket i sin tur begränsar tillväxten.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Besök i Kubik-Fabriken

ulfgustav  
#377024
Mangan skrev:
ulfgustav skrev:Visst är tillväxten och beståndet häftigt. men med den tillväxten så blir ju också kvaliten lidande.
Skall man ha kvalitetsvirke alltså sågtimmer då skall det enligt min mening vara senvuxet


Någon är lite avundsjuk? ;)


Nej du Mangan inte avundsjuk, det är bara ett krasst konstaterande att snabb växt gran inte ger något kvalitetsvirke men det är många som ej förstår det

Avatar Fallback

Re: Besök i Kubik-Fabriken

skogsbonne  
#377025
ulfgustav skrev:
Mangan skrev:
ulfgustav skrev:Visst är tillväxten och beståndet häftigt. men med den tillväxten så blir ju också kvaliten lidande.
Skall man ha kvalitetsvirke alltså sågtimmer då skall det enligt min mening vara senvuxet


Någon är lite avundsjuk? ;)


Nej du Mangan inte avundsjuk, det är bara ett krasst konstaterande att snabb växt gran inte ger något kvalitetsvirke men det är många som ej förstår det


Man får ju inte betalt för kvalité så?

Användarvisningsbild

Re: Besök i Kubik-Fabriken

machonisti  
#377064
Niking skrev:
machonisti skrev:Kontrollerad avvattning torde vara en framgångssaga?


Det gäller då att marken verkligen är plan, vattengenomsläpplig och att grundvattenytan kan hållas på lämplig nivå.
/Niklas

Stämmer!
Såna är förhållanden hos oss.

Användarvisningsbild

Re: Besök i Kubik-Fabriken

rocky  
#377068
alias skrev:Enligt folk på Skogsstyrelsen och Sydved så skall det finnas några andra områden med extrema granboniteter vid Gåsevadsholms och Rossareds säteris marker öster om Kungsbacka.

Har dock inte kollat sanningshalten i påståendena.

MVH
Alias


Tyvärr är dom bestånden på Gåsevadsholm avverkade under vintern.

Användarvisningsbild

Re: Besök i Kubik-Fabriken

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#377611
1456767218_image.jpg
Hej!
Här kommer lite bilder från dagen jobb.
Jag har inte räknat ut volymen än så det går bli kvällens jobb.
Beståndsfakta
Ålder 78 år
Gr 60 m2
Övrehöjd 46 m.

Användarvisningsbild

Re: Besök i Kubik-Fabriken

Torbjörn Johnsen  
#377612 Hmm..46 m höjd på 78 år blir ju skapligt SI. G48 typ?

Åter till bevattningsfrågan: jag tänkte typ droppbevattning (eller kanske enklare med sprinklers). Så att det sipprar och rinner i lagom takt som marken och skogen klarar av att ta upp. Vill man kan man ju spetsa med lite kvävegödsel. Frågan är om rötterna växer fel i ett sånt läge. Drar sig uppåt snarare än neråt så att skogen blir instabil?
Jag ska försöka ta reda på om det finns sådana här försök igång. Det skulle vara intressant att veta.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).