Skogsmiljö och Trädlära

Enklare skogsdag för barnfamiljer?

8 inlägg 3638 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Enklare skogsdag för barnfamiljer?

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#367086 Vilka tips skulle ni ge till någon som tänkt att anordna en enklare skogsdag för barnfamiljer? olika aktiviteter och dylikt?

Som skogsvårdsentreprenör så är det ju givet att prova på att plantera någon planta.
Som pyroman så kan ju kanske göra upp en eld vara en grej att de kan prova på.
Tipsrunda en för barn/en för vuxna

Kaffe/saft och någon enklare förtäring.


Men vad mer kan man tänka sig att hitta på (om man inte har tillgång till skogsmaskiner)?
Finns garanterat en massa spännande förslag som ni kan komma på!



   TS
Avatar Fallback

Re: Enklare skogsdag för barnfamiljer?

Carlfritidshuggare  
#367109 Lärande tipspromenad om skog, skogsbruk och produkter från skogen. Olika frågor för barn och vuxna. Alternativt en liten stig med olika info för barn och vuxna om samma. Går säkert att göra spännande men tar kanske lite tid att göra.

Att prova att plantera är väl toppen. Gjorde jag på lekis för över 30 år sedan. Det är det enda jag med säkerhet minns från besöket i skogen den gången.

Nu har du ju inte skogsmaskiner typ skotare eller skördare men du kanske kan visa det du har med skyltar. Vilka hjälpmedel eller verktyg använder du dig av; traktor, skogsvagn, motorsåg, kanske en docka klädd i huggarkostym, visa krok och sax som ju hänger med från förr.

Kanske testa på enkel överlevnad i skogen. Göra upp eld under säkra former, bygga en enkel koja, lite skogsvett om att INTE leka med eld i skogen.

Tidiga tankar - inte helt utvecklade. Kolla med en förskola och skola vad som behövs och gör barn nyfikna i olika åldrar. De kanske till och med vill komma dit?

Jens har säkert en massa bra idéer.

Avatar Fallback

Re: Enklare skogsdag för barnfamiljer?

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#367112 Finns ju den här sidan om den kan vara till hjälp.

http://www.skogeniskolan.se/

Användarvisningsbild

Re: Enklare skogsdag för barnfamiljer?

Lajodi  
#367113 Kul idé! Jag har själv lite informella skogsdagar med syskonbarn ibland. Att elda är givet, sen kan dom få fälla någon grövre röjstam med yxa (det var visst inte så lätt som på det ser ut!), räkna årsringar på stora stubbar och relatera till ålder och historia, lite snabbförklaring om röjning/gallring/avverkning/markberedning/föryngring beroende på publikens ålder och intresse. Spår av kolbottnar/kolarkojor, -låt dom leta och skrapa fram kolrester under mossan om du har sånt. Brukar vara rätt kul, gör det bara på rätt nivå och låt det bli lite lekplats så är alla nöjda. Finns vatten/bäck/sjö så är det alltid kul...

Avatar Fallback

Re: Enklare skogsdag för barnfamiljer?

Umea  
#367115 Skattjakt med gömda choklad-guldpengar. För att undvika att något barn ”drar iväg ”

snitsla in området eller markera på annat sätt.

Ha det så Trevligt och Lycka till !

Bästa hälsningar från Umeå

Avatar Fallback

Re: Enklare skogsdag för barnfamiljer?

zeetorg  
#367140 Artbestämning av löv och kottar, även hela träd förstås.

Korvgrillning är ju ett måste!

Användarvisningsbild

Re: Enklare skogsdag för barnfamiljer?

Ängagärdet  
#367148 Bygga kottedjur älskar ungar!

Användarvisningsbild

Re: Enklare skogsdag för barnfamiljer?

JensSkoog  
#367209 Har ju dagar med ungar ganska ofta i skogen, och det är mycket trevligt, så
det där är en mycket god ide, @SkogsGotte

Ungar vil gärna göra praktiska saker.

Plantera är bra, men inte för många plantor.
Hugga ner ett träd, kvista, kapa och klyva är alltid populärt. (Har
många goda tips på hur det kan genomföras med minimal skadesrisk.)

Kniv gillas, isär om dom får använda den i mjuk tallbark och göra båtar.

Har olika ringvandringar i skogen som är snitslat, och där finns uppgifter som är anpassad
olika åldrar. Kan skicka dig några exempel om du vill ha. (PM'a mig med din e-mail)

Senn har jag olika grupplekar som pil och båge, spjutkastning, "råttedräpning" och brovandring - kommer inte i håg alla just nu :wink: och andra lekar som passar för hela gänget!

Hör gärna från dig om jag kan hjälpa. Finns inte bättre än att ha en bra plan, och god "infrastruktur" på det hela. Det får man bara om man har jobbat genom det hela i huvudet på förehand.
1453308511_img_7824_ss.jpg

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).