Skogsmiljö och Trädlära

Tiger/Panter/Leopard Snigel vs Mördarsnigel

42 inlägg 29755 visningar 43 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Tiger/Panter/Leopard Snigel vs Mördarsnigel

axwell  
#336930
JensSkoog skrev:Gott å höra :grin: Har just nu kommit in efter en snigelsväng - blev bara ungefär 200 :mrgreen:

sundelius skrev:sundelius » Igår, 21:53
Då slår jag dig Jens, fick nog ihop det dubbla.
Fast i det här fallet önskar jag inte vara värst :sad:


Då slår ni mig båda två, ni har så innehållsrika liv med spännande jakter.

Jag har aldrig sett en spansk skogssnigel och bara 1 svensk skogssnigel ( nära Klövsjö Jämtland). :wink:

Avatar Fallback

Re: Tiger/Panter/Leopard Snigel vs Mördarsnigel

jannee  
#336933 Kommer jag förbi någon gång i framtiden kan jag gärna ta med några små vita ägg, synd att du saknar dessa små godingar. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Tiger/Panter/Leopard Snigel vs Mördarsnigel

Hema  
#336938
JensSkoog skrev:
jannee skrev:Tror INTE att järnsulfat är farligt för igelkottar. Orsaken är den att vi har flera igelkottar (om man ser till allt igelkottsavföring) som nattetid vandrar runt på gräsmattan, trots att tanten konsekvent dagligen strör järnsulfat på sina dödade sniglar.

Gott å höra :grin: Har just nu kommit in efter en snigelsväng - blev bara ungefär 200 :mrgreen:
Fast med "bara" 475kvm, så kanske du vinner med dina 200st i antal sniglar/kvm.

Användarvisningsbild

Re: Tiger/Panter/Leopard Snigel vs Mördarsnigel

JensSkoog  
#336985 Skiten når inte fram till mina 475m2 :mrgreen: Jag jaktar utanför gärdesgården, där det går en stig mellan mig och kraftgatan på ett håll, och på lekplatsen som finns på ett annat holl. Jag drar över med röjsågen några gånger varje sommar annars hade vi haft krat och sly rent för nära.
Jaktfält sniglar (2).JPG

Användarvisningsbild

Re: Tiger/Panter/Leopard Snigel vs Mördarsnigel

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#336987 Anfall är bästa försvar. :grin:

Avatar Fallback

Re: Tiger/Panter/Leopard Snigel vs Mördarsnigel

Hema  
#336996
JensSkoog skrev:Skiten når inte fram till mina 475m2 :mrgreen: Jag jaktar utanför gärdesgården, där det går en stig mellan mig och kraftgatan på ett håll, och på lekplatsen som finns på ett annat holl. Jag drar över med röjsågen några gånger varje sommar annars hade vi haft krat och sly rent för nära.
Jaktfält sniglar (2).JPG

Ser ut som om du bor i en idyll :)

Användarvisningsbild

Re: Tiger/Panter/Leopard Snigel vs Mördarsnigel

JensSkoog  
#337105 Läser i den lokala tidningen i dag att experterna och andra inte enas om vilka sniglar som ska sparas. Experterna hävdar att det är bra med leopardsniglen, men andra säger att dom äter illa och inte jagar dom bruna als. :???: Jag har ju sett dom ofta när dom äter bredvid varandra. Flickorna och gumman gillar dom inte als, vare sig brun- eller leopardsnigel.
http://www.sb.no/forsker-og-hageeier-i- ... 5-73-82376

Avatar Fallback

Re: Tiger/Panter/Leopard Snigel vs Mördarsnigel

jannee  
#337333 Hur går det med jakten på sniglar, tanten hittar numera endast någon/några vid varje jakt - järnsulfatet har troligtvis gjort eller börjat göra nytta. Dock sägs det, fångar/dödar man en finns det hundra kvar - uppmuntrande. :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Tiger/Panter/Leopard Snigel vs Mördarsnigel

JensSkoog  
#337349 Två dagar med sol, har resulterad i "dårlig" fangst! I går afton blev det 15, och kvällen före det ungefär tjugo. Dom vågar sig inte ut i det öppna landskapet (the killing fields) om det inte har kommit regn :wink:

Användarvisningsbild

Re: Tiger/Panter/Leopard Snigel vs Mördarsnigel

JensSkoog  
#338861 Sov inte utomhus om det finns brunsniglar i områden :mrgreen:
http://www.dagbladet.no/2015/08/10/nyhe ... /40547376/

Avatar Fallback

Re: Tiger/Panter/Leopard Snigel vs Mördarsnigel

ÅsaNisse  
#338873 Hon låg nog för stilla när hon sov. Att de endast äter av döda djur beror kanske på att de inte hinner ifatt de levande.

Användarvisningsbild

Re: Tiger/Panter/Leopard Snigel vs Mördarsnigel

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#339547 Nu ska mördarsniglarna kartläggas med hjälp av allmänheten http://www.ja.se/artikel/48107/mordarsn ... aggas.html
/Niklas

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).