Skogsmiljö och Trädlära

Tiger/Panter/Leopard Snigel vs Mördarsnigel

42 inlägg 29753 visningar 43 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Tiger/Panter/Leopard Snigel vs Mördarsnigel

Krokmark  
#336371 Tråd om Tiger/Panter/Leopardsniglar och Mördarsniglar. Delad från Dagens bild.
De är vidriga som de är i vanliga fall, blev inte bättre när man såg att könsorganen kommer ut från sidan av huvudet.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Tiger/Panter/Leopard Snigel vs Mördarsnigel

Fredrik Reuter  
#336374 Huvva! Detta har jag aldrig sett tidigare, tack ändå för bilden Krokmark.
Någon sade för en tid sedan att dessa skulle man vara rädd om eftersom de kan konkurrera ut den spanska mördarsnigeln. Om det är sant vet jag inte, men bilden känns ändå bättre än en dito med mördarsnigel som tydligen är tvåkönad och "gör det med sig själv"...

Avatar Fallback

Re: Tiger/Panter/Leopard Snigel vs Mördarsnigel

Hema  
#336376 Jag hörde något på radion att tigersniglarna eller vad man ska kalla dem, äter mördarsniglarnas barn. Tackar för bilden, såg ju ut som något hämtat från någon alienfilm. :)

Avatar Fallback

Re: Tiger/Panter/Leopard Snigel vs Mördarsnigel

Krokmark  
#336377 Jaha, tigersnigel...
Den va ny för mig.
Vad skiljer de mot vanlig mördarsnigel?
Ja, självbefruktande sniglar klarar man sig utan...

Dessa gick vidare till sällare jaktmarker iaf.

   TS
Avatar Fallback

Re: Tiger/Panter/Leopard Snigel vs Mördarsnigel

Hema  
#336379
Krokmark skrev:Jaha, tigersnigel...
Den va ny för mig.
Vad skiljer de mot vanlig mördarsnigel?
Ja, självbefruktande sniglar klarar man sig utan...

Dessa gick vidare till sällare jaktmarker iaf.

Såsom jag har förstått det, äter de inte samma sak och förstör inte land/rabatter/odlingar såsom mördarsniglarna. Men jag har inte kollat någon källa på det påståendet.

Användarvisningsbild

Re: Tiger/Panter/Leopard Snigel vs Mördarsnigel

Fredrik Reuter  
#336382 Mördarsnigeln är klibbigare och helbrun. Se bilden.
Den äter ju också det mest enl utsago, bl a de mindre med hus på ryggen och större delar av trädgården också (studsmattor och gräsklippare undantagna).

Tigersnigel har vi haft här hemma i många år. Inte sett de göra någon större skada, förutom sladdspåren på cementplattorna... :wink:

Användarvisningsbild

Re: Dagens bild

JensSkoog  
#336394 Ser dom ofta i frid och samdräkt med mördarsnigelen. Äter kanske inte lika illa, men när dom är upp mot tjugo cm, så är dom ganska otäcka :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Sv: Dagens bild

Krokmark  
#336403 Då får de vara i framtiden, med de bruna är fortfarande lovligt byte...
Ungarna har en affärsidé, de plockar hos föräldrarna mot ersättning...
Jag tror farsan i ett svagt ögonblick gick med på 1 kr per snigel.
Då hade han inte räknat med att de skulle plocka 2-300 st... :D

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sv: Dagens bild

JensSkoog  
#336405
Krokmark skrev:Då får de vara i framtiden, med de bruna är fortfarande lovligt byte...
Ungarna har en affärsidé, de plockar hos föräldrarna mot ersättning...
Jag tror farsan i ett svagt ögonblick gick med på 1 kr per snigel.
Då hade han inte räknat med att de skulle plocka 2-300 st... :D

Dom hade gjort stora pängar här :mrgreen: Jag mördar 2-300 varje kväll, och en gång blev det 3600 😈 Allt på ung. 300 meter utanför min stugtomt.

Användarvisningsbild

Re: Dagens bild

Fredrik Reuter  
#336406 Jens: Med sådana kvantiteter borde du pröva att samla dem i använda fettuber och sälja det som smörjfett.
Vem vet, kanske framtidens biologiska miljöfett (för smörja bra borde de rackarna göra). :D

Avatar Fallback

Re: Tiger/Panter/Leopard Snigel vs Mördarsnigel

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#336412 Sniglar har länge varit ett traditionellt smörjfett.

http://www.heligahembygd.se/blogg/smorj ... iglar.html

Användarvisningsbild

Re: Dagens bild

JensSkoog  
#336414
Fredrik Reuter skrev:Jens: Med sådana kvantiteter borde du pröva att samla dem i använda fettuber och sälja det som smörjfett.
Vem vet, kanske framtidens biologiska miljöfett (för smörja bra borde de rackarna göra). :D

I början samlade jag dom i en burk med salt, men nu ger jag dom en dusch med salmiak och vatten blandat halvt om halvt. Då "exploderar" dom i smörja 😈 så kommer fyra, fem nya och holler kalas så jag får vara dödbringare igen.

Avatar Fallback

Re: Tiger/Panter/Leopard Snigel vs Mördarsnigel

jannee  
#336417 När du massakrerat några spanska skogssniglar strö gärna lite järnsulfat över dem, när deras kompisar kommer för att kalasa på sina hädangångna kollegor får de också i sig lite järnsulfat och även de går då till de sälla jaktmarkerna.
På detta sätt kan du troligtvis minska mängden med uppåt 80%, tyvärr går det INTE (än i alla fall) att ta bort dem fullständigt.
Nematoder är annars ganska effektivt. Samla ihop en liter sniglar, mosa dem och blanda i lite nematoder, låt stå någon dag, lägg sedan ut din blandning lite här och var där det brukar finnas sniglar och antalet kommer att minska drastiskt. Tyvärr måste man upprepa det varje försommar/sommar.

Användarvisningsbild

Re: Tiger/Panter/Leopard Snigel vs Mördarsnigel

JensSkoog  
#336418
Mangan skrev:Sniglar har länge varit ett traditionellt smörjfett.

http://www.heligahembygd.se/blogg/smorj ... iglar.html

Intressant! Hemma på ön användes dom till å smörja när båtar skulle dragas på land. Stockarna man drog på blev mycket hala.
Ska prova det med järnsulfat. Nematoder är fruktansvärd dyra här.

Avatar Fallback

Re: Tiger/Panter/Leopard Snigel vs Mördarsnigel

Hema  
#336419
JensSkoog skrev:
Mangan skrev:Sniglar har länge varit ett traditionellt smörjfett.

http://www.heligahembygd.se/blogg/smorj ... iglar.html

Intressant! Hemma på ön användes dom till å smörja när båtar skulle dragas på land. Stockarna man drog på blev mycket hala.
Ska prova det med järnsulfat. Nematoder är fruktansvärd dyra här.

Eller så kan du be dina unga skogsvänner, att idag är det klart i skogen, så istället är det dags för snigeljakt i min trädgård. ;)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).