Skogsmiljö och Trädlära

Dags att sila kamelerna också - och stänga in katten också

11 inlägg 5362 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Dags att sila kamelerna också - och stänga in katten också

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Användarvisningsbild

Re: Dags att sila kamelerna också - och stänga in katten ock

Vardon  
#336145 Skördare är mycket sötare än katter....

Användarvisningsbild

Re: Dags att sila kamelerna också - och stänga in katten ock

Hammaren  
#336165 "En skördare i Juni" Det låter som en Lasse Berghagenlåt! :wink:

Avatar Fallback

Re: Dags att sila kamelerna också - och stänga in katten ock

skogaliten  
#336218 Det är en väldigt ovanlig slutavverkningsskog, som endast skulle ha ett eller två häckande fågelpar per hektar. Ett eller två par per respektive art kanske han menar?

Och så måste man räkna in gallringsskogen också, hur många hektar gallras per år?

Dessutom är uppgifterna om att 16 miljoner fåglar tas av katter något slags extremt teoretiska beräkningar, som inte är säkra det kan lika gärna vara en bråkdel av det talet eller mångdubbelt flera...

Katter dödar väldigt lite Ugglor, Hackspettar eller Skogssnäppor, Tjädrar, Morkullor eller andra skogslevande fåglar, utan de arter de får tag i är trädgårdsfåglar som t.ex. Sädesärlor, Pilfinkar eller Bofinkar.

Det är mer problematiskt för en fåtalig art, även att ett fåtal häckningar spolieras, än att Misse lyckas döda några pilfinkar.

Det har en del betydelse om katterna tar

Användarvisningsbild

Re: Dags att sila kamelerna också - och stänga in katten ock

JensSkoog  
#336239 Har provat berätta för några an mina kattälskarvännar vilken jägare katten är, men det vill dom inte höra, men om dom skulle träffa en småfågel med bilen blir dom hysteriska. Jag har en fågelmatere utom köksfönstret, och till tider kan det vara fyra katter där på jakt 😈

Avatar Fallback

Re: Dags att sila kamelerna också - och stänga in katten ock

Hema  
#336242 Ja, de är söta små monster. :)

Avatar Fallback

Re: Dags att sila kamelerna också - och stänga in katten ock

Blivande snickare  
#336596
Hema skrev:Ja, de är söta små monster. :)

Gallrinsskördarna? ;)
Håller med! :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Dags att sila kamelerna också - och stänga in katten ock

Blivande snickare  
#336597 Gillar den länkade kattartikeln också. "En utekatt kan fånga upp till tio byten per månad."
Endera har jag en turbo-katt eller så har dom en lat för min fångar kanske 10 i veckan! :lol:

Användarvisningsbild

Re: Dags att sila kamelerna också - och stänga in katten ock

SHR  
#336599 10 byten per månad.. Säger som (blivande) snickarn att det snarare är 10 i veckan :p

Användarvisningsbild

Re: Dags att sila kamelerna också - och stänga in katten ock

JensSkoog  
#336923 Australien gör något med det :mrgreen: : http://www.dagbladet.no/2015/07/19/nyhe ... /40217627/

Användarvisningsbild

Re: Dags att sila kamelerna också - och stänga in katten ock

Skogshuggarn  
#336949
Niking skrev:Tänkvärt!
/Niklas


X2! i replik fr sign "ulf".


"skogsindustrin uppför oss som idioter mot vår natur, och baggbölar våra privata skogsägare, skogsägarföreningar har vd ar som får flera miljoner i lön för att baggböla sina ”medlemmar”, köpa av dom skogen billigt och sen sälja oförädlat till tyskland…"

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).