Skogsmiljö och Trädlära

Markskador till följd av avverkning i grannskiftet

63 inlägg 26256 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Markskador till följd av avverkning i grannskiftet

jannee  
#332320 Hus som helst kan man INTE bära sig åt så som gjort är. Man efterlämnar inte körvägen i detta skick, dessutom har man fortfarande inte rättighet att skada annans egendom. Lite sunt förnuft borde i alla fall finnas hos några värmlänningar - kanske inte när det gäller vargjakt men när det gäller skogsskötsel.
För övrigt har aldrig muntliga avtal gällt, detta visste t.o.m. våra förfäder.

Användarvisningsbild

Re: Markskador till följd av avverkning i grannskiftet

skogsjan695xl  
#332321 Avverkningen var grotanpassad men all ris lades i basvägen för att minska skador. De skulle även över en större bäck. Detta klarades utan att få lera i bäcken. Så allt är ju inte dåligt de gjort. Sen är det klart det ser tråkigt ut när det blir skador.

Användarvisningsbild

Re: Markskador till följd av avverkning i grannskiftet

Malin Borg  
#332323
Mangan skrev:Ja, du ser. Ord står mot ord, muntliga löften gör det knivigt värre.


Inget muntligt löfte har avgetts, såvitt jag vet.

   TS
Avatar Fallback

Re: Markskador till följd av avverkning i grannskiftet

jannee  
#332324 Inkompetent personal som utfört detta uppdrag. Vem som än har ansvaret, bör denne i vilket fall som helst åtgärda alla skador. Tänker inte hänga skotarföraren dock bör den ansvarige för avverkningen stå till svars.
Troligtvis kommer ALLA att skylla från sig - dock bör någon beordrat avverkningen och just vid den tidpunkten.
Mangan, oberoende om man har ett skifte insprängt kan man inte tvinga sig fram över granens mark, eventuellt kan du få tillstånd att nyttja grannens mark om INGA skador uppstår.
Gräva 2 diken på en gammal körväg låter ganska horribelt - kan t.o.m. vara straffbart - prova att göra så med kommuns mark - den som vågar.

Avatar Fallback

Re: Markskador till följd av avverkning i grannskiftet

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#332334 Det var trots allt en väg där sedan innan, om jag förstod saken rätt. Att bryta väg innan man kör gör varken till eller från vad gäller naturvärden.

Avatar Fallback

Re: Markskador till följd av avverkning i grannskiftet

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#332335 Janne, i sådana här fall kan muntliga avtal visst gälla. Har man ett insprängt skifte kan man få rätt att anlägga bilväg tom. Men det kräver förstås att lm anser det vara bästa lösningen, inget man gör bara sådär.

Avatar Fallback

Re: Markskador till följd av avverkning i grannskiftet

jannee  
#332337 Muntligt avtal - där ord står mot ord håller tyvärr inte, varken idag eller igår. Av den orsaken var våra förfäder väldigt noga med att alla överenskommelser blev infastade. Det som inte blev infastat slutade automatiskt att gälla vid arvskiften/dödsfall/ägarbyte eller liknande.
Går heller inte att skylla på gammal hävd eller sed.
T.ex har grannen inte rätt att nyttja min privata väg bara för att föregående ägare tillåtet detta. Det måste finnas ett servitut (belastning) på min fastighet i så fall.
Normalt sett bör de som olovandes givit sig in på Malin Borgs fastighet ligga ganska pyrt till. Finns det inga dokument som visar att de har rätt att nyttja vägen kan de ådömas ett ganska stort skadestånd och vite att iordningställa alt inom föreskriven tid - kan röra sig om flera tiotusentals kronor.

Avatar Fallback

Re: Markskador till följd av avverkning i grannskiftet

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#332339
jannee skrev:Muntligt avtal - där ord står mot ord håller tyvärr inte, varken idag eller igår. Av den orsaken var våra förfäder väldigt noga med att alla överenskommelser blev infastade. Det som inte blev infastat slutade automatiskt att gälla vid arvskiften/dödsfall/ägarbyte eller liknande.
Går heller inte att skylla på gammal hävd eller sed.
T.ex har grannen inte rätt att nyttja min privata väg bara för att föregående ägare tillåtet detta. Det måste finnas ett servitut (belastning) på min fastighet i så fall.
Normalt sett bör de som olovandes givit sig in på Malin Borgs fastighet ligga ganska pyrt till. Finns det inga dokument som visar att de har rätt att nyttja vägen kan de ådömas ett ganska stort skadestånd och vite att iordningställa alt inom föreskriven tid - kan röra sig om flera tiotusentals kronor.


Nej, det stämmer inte riktigt. Om A lovar X muntligt att få köra över A:s fastighet, så gäller detta. Om A säljer till B, så gäller inte detta avtal mellan B och X som du säger, det finns ingen besittningsrätt för muntliga nyttjanderätter.

Men om nu A säljer till B, så kan det bli så att A får stå för skadan som X lider av att inte längre ha rätt att köra över fastigheten i fråga. För A har inte stått för det A lovat X.

Användarvisningsbild

Re: Markskador till följd av avverkning i grannskiftet

skogsjan695xl  
#332340 Det är ju flera markägare som basvägen går över. Är ca 75 som går över malins mark. Alla andra vet att denna vägen brukar bli dålig efter avverkning men den lagas alltid efteråt.
Nu kommer inte denna väg lagas förens nästa år då det ska markberedas. Det är endast Malin som klagar på skadorna.

Avatar Fallback

Re: Markskador till följd av avverkning i grannskiftet

Hema  
#332351
skogsjan695xl skrev:Det är ju flera markägare som basvägen går över. Är ca 75 som går över malins mark. Alla andra vet att denna vägen brukar bli dålig efter avverkning men den lagas alltid efteråt.
Nu kommer inte denna väg lagas förens nästa år då det ska markberedas. Det är endast Malin som klagar på skadorna.

Oavsett så är det väl ingen som skulle vilja att ens basväg ser ut sådär? Du menar det säkert inte, men du får det att låta som om Malins reaktion är mer eller mindre obefogad/överdriven, men det kan jag inte hålla med om.

Sedan missar jag säkert något vitalt, men varför ska vägen fixas först efter markberedningen? Är man rädd att en "tom" maskin ska köra sönder lagningen? Om så, är då inte "lagningen" i klenaste laget? En lagning borde väl klara att en markberedningsmaskin kan köra utan att vägen tar skada?

Nu blev jag allt lite intresserad hur lagningen kan tänkas utföras? Att endast jämna ut massorna med grävmaskin anser inte jag vara nog för att återställa skicket på vägen. Kanske finns inte svaren att få här, och jag spekulerar, men körskador är jag inget fan av.

Användarvisningsbild

Re: Markskador till följd av avverkning i grannskiftet

skogsjan695xl  
#332355 Om de lagar vägen direkt så går markberedararen igenom. De vägar mer än man tror.
Ingen ide att chansa att laga nu och så går markberedaren igenom. (Det är ingen bilväg utan en gammal basväg som alltid brukats köra ut virke på) Men självklart ska inte vägen behöva bli så. Men det var kallt när de började hugga sen blev det milt rätt fort. Det var tvungen att köras då eller låta allt ligga tills det blev riktigt torrt vilket det knappt blivit än.
Avverkningen skedde i januari.
Det är inget personligt påhopp mot malin. Men som nu är fallet skulle ju ändå förra markägaren ha meddelat Malin om detta.

Avatar Fallback

Re: Markskador till följd av avverkning i grannskiftet

Brickan  
#332375
Mangan skrev:Om förre ägaren av din fastighet har gett tillåtelse att köra, blir det lite knivigt. Om de som avverkade trodde att det fortfarande gällde, är det förre ägaren som du skall prata med. Och eftersom det är muntligt blir det ännu knivigare.
.

Knappast! Avtal mellan en fastighetsägare och någon annan. t ex ett skogsbolag, följer personen, inte fastigheten. Skogsbolaget har alltså inget avtal med den nya ägaren.

Användarvisningsbild

Re: Sv: Markskador till följd av avverkning i grannskiftet

skogsjan695xl  
#332376
Brickan skrev:
Mangan skrev:Om förre ägaren av din fastighet har gett tillåtelse att köra, blir det lite knivigt. Om de som avverkade trodde att det fortfarande gällde, är det förre ägaren som du skall prata med. Och eftersom det är muntligt blir det ännu knivigare.
.

Knappast! Avtal mellan en fastighetsägare och någon annan. t ex ett skogsbolag, följer personen, inte fastigheten. Skogsbolaget har alltså inget avtal med den nya ägaren.


Skogsbolaget visste inte om att det blivit ägarbyte på drabbad markägare när de började avverka.
De började avverka i slutet av januari och fastigheten bytte ägare i början av februari.

Avatar Fallback

Re: Sv: Markskador till följd av avverkning i grannskiftet

Brickan  
#332378
skogsjan695xl skrev:Skogsbolaget visste inte om att det blivit ägarbyte på drabbad markägare när de började avverka.
Att man inte visste bättre betyder inte att man har ett avtal med den nya ägaren.

Användarvisningsbild

Re: Sv: Markskador till följd av avverkning i grannskiftet

skogsjan695xl  
#332379
Brickan skrev:
skogsjan695xl skrev:Skogsbolaget visste inte om att det blivit ägarbyte på drabbad markägare när de började avverka.
Att man inte visste bättre betyder inte att man har ett avtal med den nya ägaren.


Nej det menar jag inte heller. Men tycker största felet här är förra markägaren som inte berättat för nån att han sålt fastighet vid detta tillfälle. Sen undrar jag lite om förra ägaren berättade för nuvarande ägare att det skulle avverkas skog och köras över marken.
Nu vet jag även att markägaren ska få betalt för skadorna på träden.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).