Skogsmiljö och Trädlära

Angrepp av gnagare

2 inlägg 1751 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Angrepp av gnagare

Bybonden  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24407 Undrar om flera skogsägare lagt märke till gnagarnas framfart under snötäcket.
Averkade ungtall under okt-nov dessa blev liggande till helt nyligen, då jag upptäckte att nästan hela undersidan stocken var helt avgnagen av bark.
Verkar vara samma förhållande på hela området ca 3,9 ha.
Undrar då om det kan vara så att de även angriper plant o ungskog, mest då kanske tall och björk ev de som har masurbjörk eller hybridasp.
Var i dag den 28/4 ute och tittade på ett område som SCA äger, bara där jag gick fram var det kanske 25 st granplantor som var totalt barkade av sork, kanske planterade för cirka 4-5 år sedan.


Senast redigerad av Bybonden sön 27 apr 2008, 14:44, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback
Jesper  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24447 Jobbar i tyskland för tillfället och här är det ett jätteproblem. Speciellt pa löv, ek, körsbär etc. Tur att de inte är sa restriktiva med att använda rattgift här i skogen, annars skulle det inte bli mkt kvar.

Var ett par finnar här pa studiebesök och de hade stora problem de med i vissa omraden, möss ringbarkade plantorna under snön.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).