Skogsmiljö och Trädlära

Barkborretips önskas

12 inlägg 4695 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Barkborretips önskas

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#319507 Jag har tidigare varit mer eller mindre förskonad från barkborreangrepp, men i en G2-skog längst bort har det blåst ner 5-10 träd varje storm. Inte tillräckligt mycket för att det skall komma upp i otillåtna mängder. Det har legat illa till och varit gallringsvirke, så jag har låtit det vara. :oops: Men nu såg jag att det är en 5-10 träd i södra kanten mot ett hygge som dött, antagligen pga kombination get 😡 och barkborre, så det är dags att ta tag i det. Om jag fattat rätt så:

* Döda träd eller träddelar gör ingen skada, de kan man lika gärna låta vara.
* Man skall till våren leta efter ingångshål i träd, och köra ut dessa träd så snart som möjligt, innan de dumma djuren svärmar.

Stämmer detta fortfarande, eller har ni några andra erfarenheter som ni kan dela med er?


PS. Det finns ett gammalt servitut på skogsbete för mellan getägarens och min fastighet. Om jag fattat saken rätt så gäller de, ända tills de dödas. DS.



   TS
Avatar Fallback

Re: Barkborretips önskas

jannee  
#319520 Titta efter borrmjöl vid roten eller på stammen. Studera även NOGA träd som ser lite lurviga ut (onormalt stora barrförluster), inte sällan är det bland de största träden som boren anfaller, de kan redan vara lite nedsatta. Träd som barken håller på att släppa kan gott och väl stå kvar, om du inte vill ta hem dem till ved, de gör annars ingen skada - tvärtom fiender till borren kan ha dessa träd som hemvist.
Träd som har blivit mer solbelysta p.g.a. att andra träd redan blivit angripna ligger ofta i farozonen.
Oftast är det "bara" på en radie av ett 50 tal meter från redan borrangripna träd som du hittar de nya träden som ligger verkligt illa till.
En riktigt frisk gran står emot borren - dock är det tvärtom för en redan nedsatt, framförallt om vattentillgången är begränsad.

Användarvisningsbild

Re: Barkborretips önskas

Skogstomte  
#319525 Stämmer bra. Vid torrt väder på våren kan du kolla efter borrmjöl, ser ut ungefär som någon strött kanel på rothalsarna. Andra tecken är rinnande kåda, borrhål, rodnande barr, hackspettsskador.

Ta med kniv/yxa och kolla under barken på misstänkta träd. Snitsla så att du har koll på ev. nykomlingar. Forsla ut och leveransanmäl så fort det går. Är det en grupp träd som du beskriver, ta gärna en ring med friska träd runt. Det svider men ännu surare att komma tillbaka efter någon månad och finna några till...

Barkborrarna gillar solbelysta träd och torkstressade träd. Inte sällan finns dessa på dikeskanter och liknande ställen där vattennivån varierar mycket.

Avatar Fallback

Re: Barkborretips önskas

isteskog  
#319535 Instämmer med föregående talare!
Servitutet, gäller det tills getterna eller getägaren dör ...... :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Barkborretips önskas

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#319536 Tills ny förrättning. Å andra sidan har tjänande fastighet avregistrerats vid fastighetsreglering, och servitute följde inte med då. Så det kanske inte gäller längre. :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Barkborretips önskas

Brickan  
#319552
Mangan skrev:Tills ny förrättning. Å andra sidan har tjänande fastighet avregistrerats vid fastighetsreglering, och servitute följde inte med då. Så det kanske inte gäller längre. :)
Kolla på lantmäteriet "mina fastigheter".

Avatar Fallback

Re: Barkborretips önskas

Zetor 25  
#319587 Jag fick angrepp på stående 100-årig skog då rågrannen tagit upp ett hygge en vinter. Fick tag på tre fällor som jag hade utplacerade två sommrar och tog jättemycket kusar i dom. Efter andra sommarn försvann problemen.

Avatar Fallback

Re: Barkborretips önskas

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#319603
Brickan skrev:
Mangan skrev:Tills ny förrättning. Å andra sidan har tjänande fastighet avregistrerats vid fastighetsreglering, och servitute följde inte med då. Så det kanske inte gäller längre. :)
Kolla på lantmäteriet "mina fastigheter".


Som sagt, det försvann vid fastighetsregleringen. Och jag tror inte det kan återinföras längre, ens om man skulle göra en rättighetsutredning(vilket inte är gjort).

   TS
Användarvisningsbild

Re: Barkborretips önskas

loppan  
#319613 Min erfarenhet är att granar där barken bara släppt en del innehåller borrar.
Trädet ska ha tappat ganska mycket bark och se ordentligt dött ut för att man skall vara säker.
Högg några granar som var heldöda och barken släppt här och var till ved.
Då veden var hyffsat torr på rot så bar jag in en del direkt i pannrummet för sluttorkning.
Där blev det barkborreinvation i värmen med hundratals borrat som satt i fönstren och ville ut.

Avatar Fallback

Re: Barkborretips önskas

isteskog  
#319618 Du släppte väl inte ut dom? :wink:

Användarvisningsbild

Re: Barkborretips önskas

loppan  
#319629 Självklart! Man är ju djurvän :D Not

Avatar Fallback

Re: Barkborretips önskas

granqvist  
#319644 Noterade ifjol våras ett fåtal vindfäll av gran i en 03:a dvs grövre gallrings-skog. Kvistade ock kapade och lämnade virket till början av juni. Körde hem det och barkade för hand. Då fanns det både larver och vuxna individer i bitarna.

Har också sparats från större angrepp, men i vår by finns det ovanligt mycket statliga reservatområden och några skogsägare här har drabbats hårt.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar