Skogsmiljö och Trädlära

Vad har hänt? Grandöd (film)

14 inlägg 6321 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vad har hänt? Grandöd (film)

Fredrik Reuter  
#318713 Grandöd i eftersatt konfliktbestånd.
Gallrade för ett år sedan ett extremt eftersatt konfliktbestånd på gammal åkermark.
Det anmärkningsvärda var att ca 90% av all gran hade dött kanske ett år tidigare (eller så, vet inte riktigt när de dog). Det var allt ifrån röjgran till riktigt stora granar som dött.

Gemensamt för dem är att alla var underståndare till löv, främst björk men även asp och sälj.

Underväxtröjning gjordes för två år sedan (alltså ett år innan gallring).

Den gamla åkern var blöt och dåligt dikad, det är f.ö därför det ser bakvänt ut i filmen. Jag gjorde en rundslinga runt alltihop för skotaren och slingerstråkade allt i mitten för att det var blötast.

De jag pratade med ang detta när jag var där hade olika teorier, en var att röjningen öppnade upp för ljus och att alla granar i hela beståndet hade skuggbarr och fick en ljuschock vid röjningen.
En annan var att det kommit något (gift) i backen som inte granarna tålt. Övrigt löv var det annars inget fel på (förutom att det var extremt långa träd med väldigt lite löv...

Vad tror ni om detta?





   TS
Avatar Fallback

Re: Vad har hänt? Grandöd (film)

isteskog  
#318730 Tror inte på ljusschock! Genom att ett överbestånd fanns så faller den teorin.
Märkligt .... det var inte svallat där på vårsidan?

Användarvisningsbild

Re: Vad har hänt? Grandöd (film)

Fredrik Reuter  
#318735 Ja, den tanken har slagit mig också (att skuggbarr inte borde vara orsaken).
Jag vet inte om det svallat då jag inte varit där innan gallringen påbörjades.
Vad kan vara anledning isåfall, drunkning?

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad har hänt? Grandöd (film)

isteskog  
#318742 Det hände mig en gång. En granne dikade och slutade mot min mark. Översvämmat på vårsidan med följd att 80-90% av granarna dog. Och det var ett äldre skött bestånd.

Användarvisningsbild

Re: Vad har hänt? Grandöd (film)

machonisti  
#318745 Har sett sånt i ett sk dikningsprojekt jag var med i för ett antal år sedan. Projektet misslyckades på så vis att vissa skogsägare högg dikeslinjerna och risade dikena och körde förstås sönder dikesnätet medan andra tog god tid på sig. Alla låga marker svämmade med träddöd som följd till och med björk.

Användarvisningsbild

Re: Vad har hänt? Grandöd (film)

machonisti  
#318746
isteskog skrev:Det hände mig en gång. En granne dikade och slutade mot min mark. Översvämmat på vårsidan med följd att 80-90% av granarna dog. Och det var ett äldre skött bestånd.

Harmligt!

Användarvisningsbild

Re: Vad har hänt? Grandöd (film)

Fredrik Reuter  
#318747 Ah, ok. Inget kul!
Det måste vara så att beståndet varit van vid "normala" vattenförhållanden och sedan får en chock då?
För får granen chansen i blött så brukar de inte ju inte dö efter ett tag.

Någon mer som har någon idé?

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad har hänt? Grandöd (film)

åberg  
#318748 Bäver nedströms?

Avatar Fallback

Re: Vad har hänt? Grandöd (film)

isteskog  
#318753 Det blir syrebrist på vårsidan om vattnet svallar och bildar ett vattentäcke som blir stillastående och täcker rötterna. När temperaturen stiger och granen börjar vakna ur vinterdvalan så drabbas den av syrebrist och torkar(dör) :sad:

Avatar Fallback

Re: Vad har hänt? Grandöd (film)

80-90  
#318829 ser ut som granen ha så å säga drunknat .. ha sett några sådana områden under åren ..

Avatar Fallback

Re: Vad har hänt? Grandöd (film)

ÅsaNisse  
#318832 Tjäle i marken när vårsolen gassar gör att träden torkar när barren vaknar men roten är frusen. Att det är vatten på röttena är bara bra på våren, bara det inte är fruset, och sedan torkar upp.

Användarvisningsbild

Re: Vad har hänt? Grandöd (film)

anersimyra  
#318834 Återtjälning av marken när granen börjat vegetera kanske ? Det är en av teorierna bakom " Ekdöden " vill jag minnas.. :?:

Avatar Fallback

Re: Vad har hänt? Grandöd (film)

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#318837 Så stora granar tror jag inte frystorkar? Tror mer på drunkning.

Avatar Fallback

Re: Vad har hänt? Grandöd (film)

jannee  
#318840 Håller med Mankan granarna har drunknat - min teori i alla fall.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).