Skogsmiljö och Trädlära

barkborreträd ! vad tycker ni ?

11 inlägg 6764 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

barkborreträd ! vad tycker ni ?

krille99  
#23257 hue skall man göra med dem, såga ner låta stå kvar?
bara fälla dem och låta de vara, är det nån vara om de ligger kvar i skogen? eller om de står kvar?

tog ner ett idag 2meter upp som nån sa till mig.

har några ströträd till is kogen såg jag idag vad rekomonderar ni ?



   TS
Avatar Fallback
Niklas H20  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#23271 ta ner dom och ut med dom ur skogen.. att lyckas med att få ut dom när borrana är i kräver mer än att ta dom med en gång.. så tycker jag men i denna fråga så lär du få många olika svar..

Användarvisningsbild
masterchief  
#23275 Jag ska iväg ovh hugga barkborre idag, det är träd som fällt barken sista månaden. Karvade lite i barken med morakniven och såg att det faktiskt var borrar i dem.
Är de nydöda så se till att få ut dem innan de svärmar, är de äldre så brukar jag ta med dem, men lämna en högstubbe om stubben inte är i vägen, de påstår att nyttiga insekter trivs där, dvs sådana som käkar barkborrar 8)

Avatar Fallback
krille99  
#23279 jahapp då blir det att ut igen och köra hem dem står helt utspritt bara så det är et drygt arbete.. men men.....

   TS
Avatar Fallback
Niklas H20  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#23282 om du väntar för länge så är risken att det inte är utspritt så va glad än så länge :)

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#23283 Om det är gamla barkborreträd gör de mer nytta än skada där de står.

Avatar Fallback
krille99  
#23288 se olika svar man får.. :)

de är gammla delvis några har stått halvåret kanske..

låta stå eller såga ner och låta meter stubbe vara kvar

   TS
Avatar Fallback
Niklas H20  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#23359 är det inga borrar kvar i dom så att det är torrträd så är dom inte intresant för granbarkborren att återkomma till o då gör dom mer nytta än skada

Användarvisningsbild
XP  
#23363 Plockade ner en gran idag som jag såg att det var en massa små hål i och kådutslag den såg frisk ut för övrigt. Det kanske är barkborrar i den.

Jonsered 2156
Jonsered 2055w
Jobu

Användarvisningsbild
Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#23431 är det ett dött barkborre träd så kan det va lämpligt i stället å ta dom närmats runt det trädet, då risken är stor att dom har borrar i sig.
annars så bort med dom för det finns så pass mycke död ved i skogarna nu förtiden så det räcker å blir över.

Användarvisningsbild
Thunborg  
#23441 Passa på innan de små jäv.... svärmar , är det inte när temperaturen drar mot 18 grader. Annars rekomenderar jag som Henrik k , låt det heldöda trädet stå,ta de runtomkring, där sitter äggen.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).