Skogsmiljö och Trädlära

Norges største Furu

8 inlägg 8657 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Norges største Furu

Rank  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#300778 Artikel om en kar som har gjort det til sin hobby å lete etter store furutrær.

Norges største Bjønnafurua skal være 800 år, 15,7 meter høy og 14,23 kubikkmeter.

Kommer også en bok om temat. For den som er interesert.

Link til artikkelen http://www.nrk.no/trondelag/furujeger-fant-rekordtre-1.12026940

Bild



Bild




   TS
Användarvisningsbild

Re: Norges største Furu

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#300796 Sån där är intressant, du kan väl återkomma när boken har kommit ut!

Avatar Fallback

Re: Norges største Furu

isteskog  
#300811 Den där var maffig! :grin:

Användarvisningsbild

Re: Norges største Furu

JensSkoog  
#300823 Lurer på hva diameteren er i brysthøyde. Må nok kjøpe boka. :grin:

Avatar Fallback

Re: Norges største Furu

Ferguson system  
#300830 Den var type grov! Her er link til det som var Norges høyeste gran, Goliat. http://www.vg.no/nyheter/innenriks/norg ... /a/106377/
Norges Største Mammuttre (Sequoiadendron giganteum): Ved landmåling den 5. august 2009 ble høyden målt til 27,55 m og omkrets, 1,3 m over bakkenivå til 6,5 m. Omkrets på bakkenivå: 11 m. Trestammens volum ble anslått til ca. 23 m³. Grunneier opplyste da at treet var plantet i 1888.)

Användarvisningsbild

Re: Norges største Furu

JensSkoog  
#300832 Nå har jeg bestilt to, en som julegave til meg sjøl, og en til min gamle svigerfar som fyller nittifire i dag. Det kommer han til å like. Han jobba som tømmerhogger på førtitallet i Østerdalen. :grin: Om noen skulle være interessert så kan boka bestilles hos Trondhjems Turistforening på tlf +47 73924200

Avatar Fallback

Re: Norges største Furu

isteskog  
#300833 Vilka marodörer det finns! :surp:

Användarvisningsbild

Re: Norges største Furu

Fredrik Reuter  
#300836 Imponerande!
Tråkigt med granen...

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).