Skogsmiljö och Trädlära

Vildsvin i trädgården

25 inlägg 23503 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vildsvin i trädgården

Mikkel  
#292637
Nasse.JPG
Nasse tagen på bar gärning i Sörmland. Först på åkern, sen i trädgårn, snart i stekpannan.

Avatar Fallback

Re: Vildsvin i trädgården

isteskog  
#292644 Där gör den sig bäst :grin:

Avatar Fallback

Re: Vildsvin i trädgården

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#292659 Nu två veckor senare har de inte återkommit i alla fall.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vildsvin i trädgården

Erre  
#294846 Surt för denna villaägaren!!

Avatar Fallback

Re: Vildsvin i trädgården

80-90  
#295033
Erre skrev:Surt för denna villaägaren!!

Hoppas du klarar å välta några av dessa grisarna !!! Inte trevligt för ägarna av stället oj oj !!!

Avatar Fallback

Re: Vildsvin i trädgården

Mikkel  
#301718
Nasse igen.JPG
Nu är Nasse på väg in genom köksfönstret och lägger sig i stekpannan ! Tänkte satsa på eltråd å ge Nasse en näsbränna. Tittade i NIMA-katalogen, där finns med olika stötenergi 1-10 Joule. 1,2 J för tamsvin, 3,8 J för långhåriga (brats?). Någon som har erfarenhet av att ge Nasse näsbränna ? Antal trådar, stötenergi (J), vad händer när snön når upp till tråden och vad säger katten ? Det är ju ganska kort sträcka runt tomten. En del har batteridrift andra inte. Tacksam för svar och glada kommentarer !

PS Jag hade en idé att fånga Nasse upp i ett fångstnät, då har man kasslern lindad å klar, men så tänkte jag på att grannen kan komma på en fika..... DS

Avatar Fallback

Re: Vildsvin i trädgården

macke  
#301725 Jag har hägnat in en lövplantering med elstängsel.Vanligt ordinärt el agg 2 trådar den nedersta på 15 cm och sen 20 upp till den andra. Det har inte varit inne en gris sen jag satte upp det:-)

Avatar Fallback

Re: Vildsvin i trädgården

Tosca  
#301732 Du har ju inte så långt runt tomten antar jag, så då duger ett enklare aggregat med lägre energi.
Jag antar att du har ström i stugan och då är det ganska bekvämt att slippa byta eller ladda batteri.
Använd gärna ståltråd, de vita snörena med aluminiumtrådar åldras ganska fort och mattas dessutom i metallen och går av.
Två trådar är lagom, en i fotknölshöjd och en i knähöjd räcker.
Det brukar inte vara några problem med snön som jag upplevt iaf.

Kolla med försäkringsbolaget hur du får sätta aggregatet, hemma ville de ha ett säkerhetsavstånd till hus och ekonomibyggnader pga brandrisk, så den sitter i en gammal järnvägsstolpe med ett litet plåttak över.

Avatar Fallback

Re: Vildsvin i trädgården

Mikkel  
#301776 Bra, då vet jag. Tänkte sätta aggregatet ca 25m från hus, får kolla om det räcker. Jag antar att katten får ståpäls och lär sig.

Avatar Fallback

Re: Vildsvin i trädgården

Tosca  
#301814 De flesta djur lär sig ganska fort, å har de inga hjärtproblem så ska det inte vara dödligt med en stöt heller.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).