Skogsmiljö och Trädlära

Varför vi älskar att hata kalhyggen

29 inlägg 12945 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Varför vi älskar att hata kalhyggen

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Användarvisningsbild

Re: Varför vi älskar att hata kalhyggen

anersimyra  
#290064 Kloka ord.. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Varför vi älskar att hata kalhyggen

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#290065 Kan diskuteras
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Varför vi älskar att hata kalhyggen

anersimyra  
#290067 Självklart.. :smile:

Avatar Fallback

Re: Varför vi älskar att hata kalhyggen

isteskog  
#290072 Debatterade med en kvinnlig konstnär som menade att hyggena gjorde att det blev öknar :shock: Finns roligt folk!! Thomas Tidholm ryckte ut till hennes försvar.... Har haft några heta debattartiklar med denne självutnämnde miljökämpe( han är en av skydda skogens talesmän)

Avatar Fallback

Re: Varför vi älskar att hata kalhyggen

rikard_e  
#290078 "men om 150 år kommer det troligtvis att vara en ny skog på samma plats"

Hur tänkte dom där? visst om 150 år är det en fullvuxen tallskog. Men vägen dit är även den vacker.
Ungskog blir det om några år på samma plats.
Bara för det inte är urskog med vackra granar och furar som sträcker sig till skyn så är det inte kalt för det.

Det är alltid tråkigt med kalhyggen, men kalhuggt ska det bara vara i 1-2 år sen så ska det vara planterat och nytt liv ska komma till skott.

Avatar Fallback

Re: Varför vi älskar att hata kalhyggen

husqvarna_med_sthil  
#290081 Det är helt fantastiskt att se ungskogen forma sig, det är första gången för mig eftersom hela skiftet brukats med någon form av blädning/höggallring tidigare. Jag tycker det är fantastiskt roligt och det blir en trevlig plats att vara på likväl. Detta hade jag aldrig fått någon vettig insikt i om inte mamma och pappa beslutat om att övergå till delvis trakthyggesbruk. Nu finns här även vackra ungskogar.

Det är något speciellt att få följa med på resan när något växer upp, gäller inte bara skogen, man blir liksom glad :)

Avatar Fallback

Re: Varför vi älskar att hata kalhyggen

peo528  
#290082 Som jag ser det så är et kalhygge långt ifrån snyggt. Sen kan man ju alltid diskutera om det måste göras eller inte men den frågan är jag för dåligt påläst för att ens diskutera.
En sak som lät lite konstigt i artikeln är väl ändå att han säger att 100årig tallskog är vackert men sen säger att det tar 150 år tills det finns ny skog. Har träden börjat växa långsammare nu för tiden..?

Avatar Fallback

Re: Varför vi älskar att hata kalhyggen

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#290096 Jag tror väldigt få personer utan erfarenhet märker skillnad på tallskog som är 50 år och som är 150 år.

Användarvisningsbild

Re: Varför vi älskar att hata kalhyggen

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#290103
peo528 skrev:Som jag ser det så är et kalhygge långt ifrån snyggt.


Skönheten ligger i betraktarens ögon och smaken är som baken.

peo528 skrev:Sen kan man ju alltid diskutera om det måste göras eller inte men den frågan är jag för dåligt påläst för att ens diskutera.


Många studier visar att trakthyggesbruk (med stora föryngringsytor och efterföljande planteringar) produceras mest virke och ger dessutom de billigaste avverkningskostnaderna räknat på avverkad mängd virke.

Dessutom finns det goda möjligheter att förbättra den framtida virkestillväxten med hjälp av förädlade plantor.

peo528 skrev:En sak som lät lite konstigt i artikeln är väl ändå att han säger att 100årig tallskog är vackert men sen säger att det tar 150 år tills det finns ny skog. Har träden börjat växa långsammare nu för tiden..?


Nej, skogen växer bara mer och mer. Vi ha aldrig haft så mycket skog som idag. Mer dikning, bättre föryngringsmetoder, förädlade plantor, varmare klimat, mer kväveoxider och högre koldioxidhalt i atmosfären är bidragande orsaker till detta. På 150 år kan man nog hinna med två generationer träd.
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Varför vi älskar att hata kalhyggen

jannee  
#290109 Jag HATAR att plantera skog så därför gillar jag inte kalhyggen. Å andra sidan när det väl är plantat och de små liven börjar växa - ja då börjar det vackra, beståndet blir finare för varje år (om man självklart röjer lite då och då). När det gått runt 15 till 20 år börjar svampen också trivas - måste vara något för naturvänner.
Däremot ser en del ytor som härjats av Gudrun/Per och granbarkborren inte för fagra ut. Valet blir då tyvärr ofta ett nytt kalhygge.

Användarvisningsbild

Re: Varför vi älskar att hata kalhyggen

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#292036 SNF gillar heller inte kalhyggen http://www.skogsaktuellt.se/?p=45578&pt=108&m=1422
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Varför vi älskar att hata kalhyggen

isteskog  
#292043 Jonas Rudberg SNF :shock:
SNF myternas förening. Kollar man rödlistan så inte är det 850 arter som är hotade, många av dessa kräver att det betas i skogen eller är i kanten av deras naturliga utbredningsområde.
Och att trakthyggena började ta form efter 1950-talet. I Mellansverige och efter Norrlandskusten har det bedrivits hyggesbruk så länge bergshanteringen har funnits. Då fanns det verkligen enskiktade och likåldriga skogar! Sen är det idag tillåtet att sköta skogen hyggesfritt, sen är det en annan sak att det inte passar på mer än 3-4% av marken i dagsläget.
Sen som slutkläm menar Jonas R att SNF har samhällets och människornas bästa för ögonen. Det är att upphöja sig till skyarna ...... :surp:

Avatar Fallback

Re: Varför vi älskar att hata kalhyggen

Flax12  
#292045
husqvarna_med_sthil skrev:Det är helt fantastiskt att se ungskogen forma sig, det är första gången för mig eftersom hela skiftet brukats med någon form av blädning/höggallring tidigare. Jag tycker det är fantastiskt roligt och det blir en trevlig plats att vara på likväl. Detta hade jag aldrig fått någon vettig insikt i om inte mamma och pappa beslutat om att övergå till delvis trakthyggesbruk. Nu finns här även vackra ungskogar.

Det är något speciellt att få följa med på resan när något växer upp, gäller inte bara skogen, man blir liksom glad :)

Ja tänk om alla kunde/ville se på skogen på så sätt. Skog/skogsbruk ÄR INTE statisk den pågår. Även kalhygget förändrar sig.......osv, osv.

Användarvisningsbild

Re: Varför vi älskar att hata kalhyggen

Peteflamingstar  
#292057
Mangan skrev:Jag tror väldigt få personer utan erfarenhet märker skillnad på tallskog som är 50 år och som är 150 år.


Huvudet på spiken! Fast jag ägnar stor del av min tid åt att mäta/bedöma bl.a ålder på träd så är åldersintervallen mellan ca 60-70 och 100 år otroligt svårbedömt på särskilt tall. Kräver borrning. Gran på skapilga boniteter ser ju dessutom riktigt fullvuxna ut redan vid 40-50 år.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).