Skogsmiljö och Trädlära

Nortorpsgranen (stora träd)

6 inlägg 4388 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Nortorpsgranen (stora träd)

Fredrik Reuter  
#288684 Stora träd fascinerar nästan alla och jag var iväg tidigare i somras och kollade in Nortorpsgranen som finns i västra Värmland, närmare bestämt på Bergvik skogs marker mellan Stömne och Värmlands nysäter.

Granen mättes och följande data fick jag fram:

Diameter brösthöjd (DBH): 114cm
Längd: ca 34m
Ålder: vet ej.

Om man använder diverse räknesnurror så får man ut att det ska vara över 10 skogskubikmeter i Nortorpsgranen.

Jag har hört omvägar att en medlem här på skogsforum varit och fotat granen innan mig, jag ska PM:a honom och kolla om han har några fler bilder.

Liten filmsnutt och en bild finns nedan.





   TS
Användarvisningsbild

Re: Nordtorpsgrana

pendomaster  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#288958 Samma gran som ovan med storleksjämförelse :)
Bild

Användarvisningsbild

Re: Nortorpsgranen (stora träd)

anersimyra  
#288960 Trevlig tråd.. :smile: jag hittade själv en gigantisk och skyddsvärd tall när jag sanerade död Alm i Solna gångna veckan, foton kommer självklart. I Nackareservatet har vi gran som i vart fall höjdmässigt matchar " värmlandsgranen," dock ej dess volym. I Getåravinen mellan Ny och Norrköping finns ett granbestånd med medelhöjden 34 meter !!! Jag hoppas på att hinna med en fotorunda dit i höst. Där växer även en Douglas i 45 metersklassen.. :smile:

Avatar Fallback

Re: Nortorpsgranen (stora träd)

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#288985 Är åldern känd på denna gran?

Var inget! ( läs om, läs rätt) :lol: :lol: :lol:

Användarvisningsbild

Re: Nortorpsgranen (stora träd)

Fredrik Reuter  
#288997 Ja, åldern hade varit intressant att veta.
Det verkar som den är sparad i minst en omgång som evighetsträd för den står i gallringsskog alldeles intill vägen.
Har du mer koll Pendomaster?
Tack annars, jag ser nu att både mitt klipp och bild var näst intill värdelösa utan referensobjekt. Det är först med din bild man ser hur mäktig den är.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nortorpsgranen (stora träd)

T Landström  
#289047 Apropå stora granar...

Så här Bergvik Skog iaf en stor gran till på sina marker.
Den står i norra dalsland.

Den hade bara en DBH på 94 cm...om jag mätte rätt...

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).