Skogsmiljö och Trädlära

Skogsbrand utanför Sala

277 inlägg 120640 visningar 26 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: skogsbrand

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#287242 Bergvik är säkert sitt eget försäkringsbolag, de riktigt stora bolagen brukar göra så.

Användarvisningsbild

Re: skogsbrand

Kse  
#287376 Branden verkar vara under kontroll nu, Stora Enso skyller branden på ansvarig entreprenör enligt SR.

Avatar Fallback

Re: skogsbrand

Jozz  
#287377 Klent tycker man ändå! Entreprenören kör ju ändå åt Stora Enso! Hur blev det med ryktet om brandkåren då som svängde om, eller finns de nån grund alls i det??

Användarvisningsbild

Re: skogsbrand

Kse  
#287381 Ja det är nog läge att se över sina avtal, vi har krav på oss att ha en allriskförsäkring som täcker 10 miljoner men det är ju bara en piss i havet i ett sånt här sammanhang.
Jag vet inte hur ansvarsfrågan läggs om jag starta en brand med maskinen och inte lyckas släcka den trots kontraktsenlig medhavd släckningsutrustning.
Bär jag då fullt ansvar och bolaget som anlitat mig går helt fri?
Som sagt bäst att bläddra lite i avtalet.
..

Avatar Fallback

Re: skogsbrand

Tosca  
#287385 Det är nog bara att invänta vad polisutredningen kommer fram till till att börja med.

Användarvisningsbild

Re: skogsbrand

Camwood  
#287393 Försäkringsbolagen vill att någon annan än dom betalar för uppkomna skador!!! Och dom jobbar hårt o metodiskt för att det ska bli så också :???:

Användarvisningsbild

Re: skogsbrand

loppan  
#287408 Men är det inte i rent skogsbrukligt och allmämförnuftigt något tveksamt att börja markbereda vid rådande väderläge?
Det händer ju att vanliga skogsmaskiner med band startar skogsbränder och en markberedare bör väl ge än mer gnistor efter sig.
Jag har t.o.m lyckats starta en liten gräsbrand med bandgrävaren en gång men den gick att släcka med skopan.

Något mer jag funderat över är hur en avverkning av brunnen skog går till då många träd har brända rötter?
Man vill ju ogärna ha en torraka över hytt och kran som faller rätt som det är.
Av de bilder jag sett så verkar ju det som att i en del fall så är det bara rotstocken som är sotskadad.

Avatar Fallback

Re: skogsbrand

Tosca  
Användarvisningsbild

Re: skogsbrand

Kse  
#287412 Nu verkar det ju som om dom har fått lov att köra om dom använt sig av brandvakt, vilket då tydligen inte fanns på plats.
Men utredningen lär som sagt visa vad som hänt.

Avatar Fallback

Re: skogsbrand

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#287415 Sveaskogs entreprenör stoppade, Stora Ensos entreprenör fortsatte. Kan entreprenörerna själv välja när de skall avbryta markberedningen?

Användarvisningsbild

Re: skogsbrand

Kse  
#287417 När vi kör åt Svea så är det dom som bestämmer om det ska köras eller inte, dom lägger inte det ansvaret på oss.

Avatar Fallback

Re: skogsbrand

Carlfritidshuggare  
#287441 Här en intervju i SvD med VD för den del av Stora Enso som jobbar med skogsbruk i Sverige:

http://mobil.svd.se/c.jsp;jsessionid=8C ... sidan%3d10

Verkar råda olika uppfattningar om vem som bestämmer.

Avatar Fallback

Re: skogsbrand

Tosca  
#287445
Carlfritidshuggare skrev:Här en intervju i SvD med VD för den del av Stora Enso som jobbar med skogsbruk i Sverige:

http://mobil.svd.se/c.jsp;jsessionid=8C ... sidan%3d10

Verkar råda olika uppfattningar om vem som bestämmer.

Locket på när det gäller kontakt med entreprenören, även om det är upp till individen.
Innebär det att entreprenören som individ sagt nej till att uppdragsgivaren förmedlar kontakt med pressen?

Avatar Fallback

Re: skogsbrand

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#287447 Entreprenören har väl inget att tjäna på att prata med pressen? Oavsett vad som skett, finns det inte mycket att vinna på det.

Användarvisningsbild

Re: skogsbrand

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#287451
Niking skrev:Inte nog med allt virkesförråd som förstörs i branden. Jag fruktar också att länsstyrelsen kommer att skapa ett antal reservat där skogsbranden har härjat som värst. En olycka kommer sällan ensam. 😡 😡
/Niklas


Nu börjas det redan. Sveaskog först ut http://www.skogsaktuellt.se/?p=45287&pt=108&m=1422
/Niklas

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).