Skogsmiljö och Trädlära

Södraskolan- någon som går/ har gått?

3 inlägg 2785 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Södraskolan- någon som går/ har gått?

molnia  
#278995 Är lite nyfiken på att lära mig mer om skogsbruk
Fått höra om södraskolan och min far sa att han var mkt positivt inställd till om jag och min bror ville gå.
Vad är era erfarenheter?
Kommer man att enbart matas med vad som är rätt och fel ur södras synvinkel eller hur uppfattas utbildningen?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Södraskolan- någon som går/ har gått?

molnia  
Användarvisningsbild

Re: Södraskolan- någon som går/ har gått?

mghg  
#279015 Jag har gått "På Stubben - Kortkurs i skogsskötsel för ökad lönsamhet och tillväxt" och är mycket positiv. Kursupplägget är beskrivet i Södraskolan-broschyren.

Det var väldigt lärorikt att först teoretiskt gå igenom de olika delarna av skogsskötsel, och sedan vara ute och uppskatta träd per hektar, mäta grundyta och diskutera lämpliga åtgärder i ett bestånd. (Till exempel vilka träd som skall tas bort vid en röjning eller gallring utifrån hur många träd som finns per hektar och hur många som skall vara kvar efter åtgärden.)

Till sin hjälp får man skötselmallar och gallringsmallar utvecklade av forskare vid SkogForsk och SLU. Om man sedan följer dessa hjälpmedel rakt av eller med avvikelser är upp till var och en. Det viktigaste budskapet är att man skall vara aktiv och sköta sin skog.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).