Skogsmiljö och Trädlära

Kalkning skog

7 inlägg 4271 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Kalkning skog

kungsis  
#276007 Jag var på auktion och köpte lite gödning. Fick samtidigt med några säckar trädgårdskalk. Gräset i trädgården växer tillräckligt redan i nuläget, så jag tänkte att jag kanske skulle sprida ut det i skogen. Frågan är när det är lämpligt. Nu eller kanske längre fram under sommaren? Det är inga mängder ca.20kg, men jag kan ju lika gärna låta det komma till nytta.

M.v.h
Kungsis



   TS
Användarvisningsbild

Re: Kalkning skog

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#276021 Kalk rör sig mycket långsamt i skogsmark i.o.m. att skogsmarken inte omrörs.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Kalkning skog

jannee  
#276024 Lägg det på gräsmattan, om inte nu så till hösten.

Avatar Fallback

Re: Kalkning skog

kungsis  
#276050
jannee skrev:Lägg det på gräsmattan, om inte nu så till hösten.


Varför :surp: . Så att gräset ska växa bättre och jag ska få mera att klippa. Nä, skulle inte tro det 8) . Viltåker? Jag är absolut ingen biolog, men nog måste det finnas någon mening med att man kalkar, förutom att man tar död på mossa och gräsmattan ska växa bättre? Ja, förutom då att förändra PH-värde i försurade sjöar och liknande.

M.v.h
Kungsis

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kalkning skog

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#276054 Kungsis! Du får väl investera i en automover, så slipper du bekymret med eventuell ökad grästillväxt. :lol:
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Kalkning skog

hlb  
#276083 De gamle sa att kalk kunde ge röta i skogen.

Avatar Fallback

Re: Kalkning skog

jannee  
#276094 Gräset växer inte bättre, även om det är ett överskott av kalk i jorden, å andra sidan är det heller inte negativt med ett överskott, du har det i princip till godo nästa år. Detta i sin tur gör att gräset då kan tillgodogöra sig andra näringsämnen lättare.
Dessutom motverkar kalk i viss mån mosstillväxt, finns dock mossarter som trivs i kalkrika miljöer.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).