Skogsmiljö och Trädlära

Våtmarker ska byggas.. ny bild28 aug -2016

224 inlägg 120836 visningar 21 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Våtmarker ska byggas.. bilder 29 April

stektlök  
#279984 Ja det blir bättre å bättre. Nu är lilla nästan helt klar.
Det är bara regnvatten och så fyller det säkert på underifrån åckså ..... bilder kommer nog ikväll.

   TS
Avatar Fallback

Re: Våtmarker ska byggas.. bilder 29 April

Hema  
#280004 Nu är det minst sagt kväller! :)

Avatar Fallback

Re: VÃ¥tmarker ska byggas.. bild 12 Maj

stektlök  
#280010 Idag regna det otroligt mycke en stund. Har fixat avrinning med nivåreglering i den lilla våtmarken idag. Regnkappa funkar alltid.
Kommer en bild här efter på trevlig sysselsättning med grävmaskin :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Våtmarker ska byggas.. bild 12 Maj

stektlök  
#280012 Blev visst väldigt sent ikväll som det komnågra nya kort.
Att göra rent larverna när det är bara lera eller ca hälften lera är intw lätt. Det sitter juh som klister.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Våtmarker ska byggas.. bild 12 Maj

JensSkoog  
#280015
stektlök skrev:Blev visst väldigt sent ikväll som det komnågra nya kort.
Att göra rent larverna när det är bara lera eller ca hälften lera är intw lätt. Det sitter juh som klister.

Lämna den i solen några dar, så blir det rena betongen! :mrgreen: :mrgreen: Har haft tennisalboga en gong, efter å ha huggit solhårdnat lera med spett och spade.

Avatar Fallback

Re: Våtmarker ska byggas.. bild 12 Maj

stektlök  
#280024 He he jag tänker inte lämna den i solen

   TS
Avatar Fallback

Re: Våtmarker ska byggas.. bild 12 Maj

stektlök  
#280029 På torsdag kommer vi nog gräva ner inloppet till den stora våtmarken. Sedan kommer vi få en liten vattenyta i den urgrävda delen och redan nu har det dykt upp fåglar som jag inte känner igen som simmat i vattenpölarna.

   TS
Avatar Fallback

Re: Våtmarker ska byggas.. bild 12 Maj

Hema  
#280075
stektlök skrev:Blev visst väldigt sent ikväll som det komnågra nya kort.
Att göra rent larverna när det är bara lera eller ca hälften lera är intw lätt. Det sitter juh som klister.

Att använda högtrycktvätt är inte att tänka på? Jag har ingen aning om lagrena på den maskinen högst ogillar sådan behandling?

Avatar Fallback

Re: Våtmarker ska byggas.. bild 12 Maj

torpöbo  
#280113
Hema skrev:
stektlök skrev:Blev visst väldigt sent ikväll som det komnågra nya kort.
Att göra rent larverna när det är bara lera eller ca hälften lera är intw lätt. Det sitter juh som klister.

Att använda högtrycktvätt är inte att tänka på? Jag har ingen aning om lagrena på den maskinen högst ogillar sådan behandling?


Det finns många ytor som inte innehåller några lager, hade kört med högtryckspruta men tagit det lugnt att spruta direkt på lagrenna, dock kommer man långt med en åkerman H1.

Avatar Fallback

Re: Våtmarker ska byggas.. bild 12 Maj

stektlök  
#280213 Foton tagna från samma plats.

   TS
Avatar Fallback

Re: Våtmarker ska byggas.. bild 12 Maj

stektlök  
#280214 Nja har inte tillgång till tvätt jämt men det är inte vinter å svinkallt heller så vi har inte skottat larver varje dag.
Nu sätter vi snart inloppsrören.... åååå det är som att vänta på julafton när man va 10 :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Våtmarker ska byggas.. bild 12 Maj

stektlök  
#280382 Här har nu ett dike som dränerat området på vatten fyllts igen och en lertätkärna grävts ner så det blir tätt. Nu ska det på jord så vallen blir fin. Detta är det sista som görs på vallen och sedan är den klar. På söndag grävs inloppet ner och sedan kommer vatten strömma genom anläggningen :)
Maskinerna är snart på väg härifrån och det känns lite vemodigt. Det har juh varit så roligt.
Sedan börjar lite planering och plantering där vi ska ha vår egen lilla oas/grillplats/relaxplats !

Jag har även passat på att börja stenlägga en skogsväg.

   TS
Avatar Fallback

Re: Våtmarker ska byggas.. bild 16 Maj

stektlök  
#280579 Här sättet vi inloppet. 4 rör a 6 meter sätts ihop och läggs ut till en kanal där dräneringsvstten från ca 800-1000 hektar kommer. Vi tar inte in allt vatten för då skulle anläggningen sprängas :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Våtmarker ska byggas.. bild 16 Maj

stektlök  
#280581 Här mäts botten på inloppet på centometern. Lite glidmedel har vi på när vi trycker ihop rören.
Tog även ett kort från inloppet och ut över den blivande våtmarken.

   TS
Avatar Fallback

Re: Våtmarker ska byggas.. bild 16 Maj

caamper  
#280959 Jag undrar om det går att anlägga en liten våtmark på 2 meters djup utan tillflöde av en bäck? Eller växer den igen?

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).