Skogsmiljö och Trädlära

Våtmarker ska byggas.. ny bild28 aug -2016

224 inlägg 120898 visningar 21 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Våtmarker ska byggas..

JensSkoog  
#278624
Uvskogen skrev:Mja, inte på min mark tyvärr. Den här platsen var perfekt med året runt tillflöde och avrinning och med en naturlig förhöjning i mitten som hade blivit en perfekt and-ö. Men men, får njuta av din i stället!

Du får invitera en bäver til å göra jobbet! :lol:

Avatar Fallback

Re: Våtmarker ska byggas.. bilder 29 April

stektlök  
#279016 Detta hör inte till våtmarken men man får passa på när maskiner finns till hands. Här förstärks bärlagret ordentligt på bron och lite längre i skogen. Nu jeflar ska det hålla bra :) huvudleden ger ju snart vika till skillnad mot andra stråk som man bara kör en eller två ggr på.

   TS
Avatar Fallback

Re: Våtmarker ska byggas.. bilder 29 April

stektlök  
#279018 Tillbaks till ämnet. Grävmaskin är riktigt roligt att köra :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Våtmarker ska byggas.. bilder 29 April

stektlök  
#279446 Här kör vi ut jord till den blivande vallen runt området. Nu är det bara en fjärdedel kvar av vallen. Sedan börjar vi med småfix och så sätter vi inloppsröret. Vi kommer även finjustera den lilla våtmarken som kom till när vi tog lera därifrån. Blir även en liten nivåreglering i den som kopplas till en dränering som finns i området.
Passar även på att köra in lite jord till gräsmattan med en Case som är mkt manlig å bred :)

Ja återkommer...

   TS
Avatar Fallback

Re: Våtmarker ska byggas.. bilder 29 April

Hema  
#279456 Har ni stött på några problem eller går det precis som plannerat?

Avatar Fallback

Re: Våtmarker ska byggas.. bilder 29 April

stektlök  
#279474 Hej Hema. Nej inga allvarliga problem. Det har gått åt lite mer lera än planerat men det har då bara tagit lite xtra tid. Nu har det börjat regna för första gången på en månad nästan. Det kan bli lite skitigt framöver men maskinerna tar sig fram bra.

   TS
Avatar Fallback

Re: Våtmarker ska byggas.. bilder 29 April

Hema  
#279495 Härligt o höra. :)

Användarvisningsbild

Re: Våtmarker ska byggas.

JensSkoog  
#279783 Blev inspirerad av tråden til å göra en minivåtmark i skogen där jag har ungar på kurs. Har en liten dam som dom kan segla barkbåtar på, men här om dan hade jag en stor gravare där ute och han tog upp 4 x 5 meter som ska tätas med duk. När jag kom dit i dag, var det en stor anka som simmade på den gammla dammen! Tyvärr fastnade kamerat i fickan så det blev ingen bild.
Våtmark Haugen (3).JPG

Avatar Fallback

Re: Våtmarker ska byggas.. bilder 29 April

stektlök  
#279824 Bra jobbat jensskog :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Våtmarker ska byggas.. bilder 29 April

stektlök  
#279927 Sätter tillbaks en portstoolpe som varit uppgrävd av nån anlednig. Nu blir det fint med 2 portstolpar igen :) Lilla dammen ligger fint i bakgrunden. Den stora ä snart klar och nästa hela djupschaktet ä klart.

   TS
Avatar Fallback

Re: Våtmarker ska byggas.. bilder 29 April

stektlök  
#279928 Flacka kanter ska man ha å det blir det på halva dammen iaf. Bra för fåglar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Våtmarker ska byggas.. bilder 29 April

stektlök  
#279929 Det börjar bli riktigt fint nu.

   TS
Avatar Fallback

Re: Våtmarker ska byggas.. bilder 29 April

protwia  
#279933 Snyggt jobbat!

Användarvisningsbild

Re: Våtmarker ska byggas.. bilder 29 April

JensSkoog  
#279937 Det där blir bättre och bättre. Ser fram emot bilder om ett år eller två när det vuxit lite till. Du har jobbat jättebra! :grin:

Avatar Fallback

Re: Våtmarker ska byggas.. bilder 29 April

Jim_the_one  
#279947 Har du fyllt igen dammen eller är det allt regnvatten som fyllt den?
Ser ju liten ut jämfört med när jag hälsa på.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).