Skogsmiljö och Trädlära

Regler motorsåg vid 16 år ålder?

43 inlägg 26706 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Regler motorsåg vid 16 år ålder?

skogsbonne  
#256761 ingen kollar väll sånt så hugg på?

Användarvisningsbild

Re: Regler motorsåg vid 16 år ålder?

anersimyra  
#256773
skogsbonne skrev:ingen kollar väll sånt så hugg på?
Jodå AMV kan oväntat dyka upp, dock är risken liten. " Stjärtigt " blir det dock vid en olycka med personskada. Då drar hela rättsapparaten igång. Arbetar underårig ensam och skadas blir följderna förödande för föräldrarna. Kännbara böter, skadestånd och fängelse ingår i straffskalan. Vid dödsfall kommer av naturliga skäl skadestånd ej att utdömas, däremot tas ingen hänsyn till att den döde är ens eget barn om fängelsestraff blir aktuellt. Alltså, man gör klokt i att noga tänka igenom eventuella konsekvenser av sitt handlande. Jag har upplevt när tre unga pojkar omkommit i sitt arbete, två av dessa omkom vid ensamarbete. Hade de haft någon erfaren vid sin sida, ja då kunde de skrivit på forat här i kväll.

Mvh Anders.

Avatar Fallback

Re: Regler motorsåg vid 16 år ålder?

tallen100  
#256873 Se till att ha någon med, en olycka händer lätt och det kan vara avgörande om någon är med!

Avatar Fallback

Re: Regler motorsåg vid 16 år ålder?

karebyemil  
#256930 Jag har kollat på ur.se. Där finns det en bra motorsågsskola i filmform med Klas Ingesson. Kan varmt rekommenderas och man får lära sig som man gör vid motorsågkortet, han har en sån instruktör med sig.

Sen har man ju lärt sig av farsan endel också och fått praktiska lektioner.
Det ska nog gå bra!

   TS
Avatar Fallback

Re: Regler motorsåg vid 16 år ålder?

jannee  
#256987 Började med en McCulloch för 50 år sedan, jag var då 13 år. Var med morfar i skogen och hade då att välja, antingen kvista med yxa eller en motorsåg. Det gick trots att kedjehastigheten låg på runt 10meter/sek (tror att maxhastigheten var 8m/sek).
Då var det inte tal om några skydd alls, gummistövlar, inga handskar, ingen hjälm eller hörselskydd.
Trots detta lever jag och har alla kroppsdelar kvar.

Användarvisningsbild

Re: Regler motorsåg vid 16 år ålder?

anersimyra  
#257058 Ja några av oss har hittils gått skadefria genom åren. Men på femtio år har vi väl mellan 500-700 döda i skogen, de svåra skadetalen måste uppgå till många tusen. :surp: :surp:

Avatar Fallback

Re: Regler motorsåg vid 16 år ålder?

skogsbonne  
#257059 oftast är ju olyckor orsakade att den som kör motorsågen inte har så stor hjärna eller?

Användarvisningsbild

Re: Regler motorsåg vid 16 år ålder?

anersimyra  
#257064
skogsbonne skrev:oftast är ju olyckor orsakade att den som kör motorsågen inte har så stor hjärna eller?
Okunnskap och OERFARENHET är sannolikt den största boven, visst finns en och annan virrpanna i statistiken, annars tror jag nog majoriteten är rätt normalbegåvade.

Avatar Fallback

Re: Regler motorsåg vid 16 år ålder?

karebyemil  
#257070 Tänk först gör sen! Gör man det så minimeras riskerna, och om man är osäker låter man bli. Så tänker iallafall jag alltid.

   TS
Avatar Fallback

Re: Regler motorsåg vid 16 år ålder?

skogsbonne  
#257106
anersimyra skrev:
skogsbonne skrev:oftast är ju olyckor orsakade att den som kör motorsågen inte har så stor hjärna eller?
Okunnskap och OERFARENHET är sannolikt den största boven, visst finns en och annan virrpanna i statistiken, annars tror jag nog majoriteten är rätt normalbegåvade.


och om man har det så vet man ju inte hur man ska köra motorsågen = lite innanför skallen om motorsåg

Avatar Fallback

Re: Regler motorsåg vid 16 år ålder?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#257154 Alla gör vi fel, ibland går det illa och blir olycka. Att tro att alla som skadas är dumma, är att förenkla lite väl mycket. Ingen är helt immun.

Avatar Fallback

Re: Regler motorsåg vid 16 år ålder?

jannee  
#257175 Ungdomar som skadas i sammanband med motorsåg beror nog mestadels på oerfarenhet/okunnighet.
Medelålders, stress och obetänksamhet.
Gamla gubbar (som en ann) ren klumpighet + för stor självsäkerhet.

Användarvisningsbild

Re: Regler motorsåg vid 16 år ålder?

machonisti  
#257220 Tyvärr blir det lätt att likt jannee lyfta fram hur man gjorde förr. Har ungefär liknande bakgrund som honom, dock förändras tiderna och jag skulle för allt i världen inte låta min grabb springa ensam i skogen vid 15 som jag gjorde. Jag inbillar mig att min uppväxt betydde mer arbetsvana vid yngre år samt högre ansvar, men det kan lika väl vara fantasier.

Avatar Fallback

Re: Regler motorsåg vid 16 år ålder?

jannee  
#257239 Personligen tror jag inte man tänkte så långt. Folk var inte lika upplysta som idag. Det var ingen som bara kunde tänka sig att en motorsåg kunde var speciellt mycket farligare än en yxa eller svans.
Min morfar var lika ovan som jag själv när det gällde motorsåg, var hans första, samma med traktorn. Dessutom hade nog pojkf*n lättare att lära än gubben. Jag tror att de äldre tänkte så.
Allt var ju nytt och alla startade på samma nivå.
Ingen hade traktorkort - fanns inte, men köra lärde vi oss ändå, samma med motorsåg. Ändå var nog motorsågarna betydligt farligare förr. Inget kastskydd eller kedjebroms, tung klumpig såg med en kedja som gick sakta och högg fast sig titt som tätt.
Vi var dock ALDRIG stressade. Vi hann plötsligt mångdubbelt mer utan att ens bli trötta.
För en annan som var i början av tonåren var allt en stor lek, allt var nytt, spännande men inte minst förb***t roligt, det är det dessutom fortfarande - roligt.

Avatar Fallback

Re: Regler motorsåg vid 16 år ålder?

Blivande snickare  
#257295
jannee skrev:Dessutom hade nog pojkf*n lättare att lära än gubben. Jag tror att de äldre tänkte så.

Överraskande många äldre tänker så fortfarande har jag märkt. Både på gott och ont.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).