Skogsmiljö och Trädlära

Regler motorsåg vid 16 år ålder?

43 inlägg 26702 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Regler motorsåg vid 16 år ålder?

tallen100  
#257300
Blivande snickare skrev:
jannee skrev:Dessutom hade nog pojkf*n lättare att lära än gubben. Jag tror att de äldre tänkte så.

Överraskande många äldre tänker så fortfarande har jag märkt. Både på gott och ont.

Många gånger tror jag det stämmer att det är lättare att lära i ung ålder...

Avatar Fallback

Re: Regler motorsåg vid 16 år ålder?

jannee  
#257301
Blivande snickare skrev:
jannee skrev:Dessutom hade nog pojkf*n lättare att lära än gubben. Jag tror att de äldre tänkte så.

Överraskande många äldre tänker så fortfarande har jag märkt. Både på gott och ont.

Men det är ju så. är det något problem med dator, kamera, tv eller annat modernt påfund måste den yngre generation hoppa in och fixa till det.
Ex, jag är inte människa till att ställa om klockan i bilen, likadant är det med telefonen, GPSen kan jag heller inte med.
Ta emot sms kan jag men inte skicka.
Jag kanske är ensam om att vara så trög eller?

Avatar Fallback

Re: Regler motorsåg vid 16 år ålder?

Blivande snickare  
#257315 Om man lär sig är nog mycket fast i intresset åxå tror jag, "vill jag verkligen lära mig det här?"
Jo det är nog sant att min generation har det lättare med teknikprylarna.
Men många äldre tänker att det är enklare att ungdomen lär sig t.ex säkerheten enklare så kan jag fortsätta som jag alltid gjort. Många gånger är det ju utan hörselskydd, skyddsglasögon och skyddsbyxor (främst med motorsåg). Och visst, det kan ju gå klart ett helt liv men varför chansa?
Var därför jag skrev på gott och ont, ber om ursäkt om jag skapade förvirring :oops: .

Janne: Nej du är inte ensam, långt i från ;)

Användarvisningsbild

Re: Regler motorsåg vid 16 år ålder?

anersimyra  
#257359
machonisti skrev:Tyvärr blir det lätt att likt jannee lyfta fram hur man gjorde förr. Har ungefär liknande bakgrund som honom, dock förändras tiderna och jag skulle för allt i världen inte låta min grabb springa ensam i skogen vid 15 som jag gjorde. Jag inbillar mig att min uppväxt betydde mer arbetsvana vid yngre år samt högre ansvar, men det kan lika väl vara fantasier.
Nej, huga.. :surp: själv tilläts jag hugga, och helt utan erfarenhet köra bakmonterad lunningsvinsch vid 15.. :shock: Jag kom själv på att vinschkopplingen kunde självlåsa och välta traktorn över ända. Styv i korken ville jag inte vänta på hjälp att ta en gran i en " kraftledningskorsning." jag har varken förr eller senare, under så lång tid " kramat " en gran.. :surp:

Avatar Fallback

Re: Regler motorsåg vid 16 år ålder?

Qkeeper  
#257822 Jag började när jag var 14 med en lätt stihl såg och började med enklare fällning i en gammal ledningsgata( inga ledningar där då längre;) ) nära hemmet med översyn av min far. Sedan vart efter man lärt sig och fått mer vana och kunskap har det blivit större sågar och svårare fällning/arbete.

Jag tycker själv att det beror mycket på person. Jobbar som hantverkare och man ser ju många, framför allt elektriker, som står i trappstegar och fräser spår i timmervägger med en sketen gammal elsåg med kedja som aldrig vart slipad och till råga på allt så skall de såga i höjd med axlar och huvud... Dessa saknar troligen någon i sin närhet som vet hur farlig en motorsåg kan vara men är man medveten om riskerna, har rätt skydd, en såg i rätt storlek så att man har möjlighet att hantera den säkert samt att man börjar på en lagom nivå så tycker jag att åtminstonde 15års åldern är okej om man har översyn av en kunnig vuxen.

Avatar Fallback

Re: Regler motorsåg vid 16 år ålder?

Blivande snickare  
#257835 Kan ju tillägga att jag började för ganska exakt ett år sen, när jag var 16 :smile: .
Under uppsyn av morsan eller farsan, båda erfarna med sågning. Nu har jag börjat köra på egenhand i skogen med främst mindre tallar å granar, både stående och enklare vindfällen.

Avatar Fallback

Re: Regler motorsåg vid 16 år ålder?

tallen100  
#257847
Blivande snickare skrev:Kan ju tillägga att jag började för ganska exakt ett år sen, när jag var 16 :smile: .
Under uppsyn av morsan eller farsan, båda erfarna med sågning. Nu har jag börjat köra på egenhand i skogen med främst mindre tallar å granar, både stående och enklare vindfällen.

Ett mycket bra sätt att börja på :smile:

Avatar Fallback

Re: Regler motorsåg vid 16 år ålder?

karebyemil  
#257856 Så är det för mig också, måste ha någon med mig hela tiden än så länge, har kört i ett halvår nu snart.
Nån som vet om det är en merit att ha motorsågskort inom byggbranschen?

   TS
Avatar Fallback

Re: Regler motorsåg vid 16 år ålder?

Blivande snickare  
#257863
tallen100 skrev:
Blivande snickare skrev:Kan ju tillägga att jag började för ganska exakt ett år sen, när jag var 16 :smile: .
Under uppsyn av morsan eller farsan, båda erfarna med sågning. Nu har jag börjat köra på egenhand i skogen med främst mindre tallar å granar, både stående och enklare vindfällen.

Ett mycket bra sätt att börja på :smile:

Det tycker jag åxå, skönt att kunna fråga när det är nåt man undrar över :smile: . Är det nåt som är oklart när jag är själv så frågar jag när jag kommer hem eller väntar tills nån kunnig kommer med.
Det är kul att såga å man lär sig snabbt och mycket av att göra själv, lyssna på andra och läsa är en sak (en mkt bra sak) men att göra det i praktiken kan väcka helt oväntade frågor :grin: .
Har lärt mig många bra grejjer genom forumet, bl.a säkra hörnet, v-kap, filning och service av sågarna och jag tror inte ätt jag är ensam om det! :)

Avatar Fallback

Re: Regler motorsåg vid 16 år ålder?

clasandre  
#257918 började ungefär på samma sätt som blivande snickare!

började under uppsikt och har under de senaste 2 åren kört själv (var 17 när jag började själv)
jag har allt eftersom intresset ökat kollat på nya tekniker på youtube och läst om de bland annat här.

Men nu angående om "pojken" lär sig snabbare än "gubben" det tror jag helt och hållet handlar om viljan att lära. samt att det är väldigt lätt att hamna i vanor man gör som man alltid gjort och kommer alltid att göra.

för det jag har märkt är att när far min följer med mig ut händer inte speciellt ofta då jag säger stopp då ryggen är för dålig så en del av de jag skriver nu kan vara lite ovana men också dåliga vanor.
Men det märks att han aldrig fått mer instruktioner än att ta motorsågen och såga! Det då han ibland kan skära av brytmånen ocg kvista med sågen i rörelse med sågen på sin sida stammen o.s.v lite olika små "fel".

Och det ända anledningen till detta ser jag som att det inte funnits något intresse att bli bättre eller arbeta med en högre säkerhet. utan sågen har bara varit ett hjälpmedel att hugga veden så snabbt som möjligt om ni förstår vad jag menar!

nu kanske det verkar som om jag total sågar min egen far när det kommer till motorsågsanvändning men jag hoppas att ni förstår vad jag försöker få fram :)

Kan tillägga att jag gett min far motorsågsförbud tills han gått en kurs med han! ;)

Avatar Fallback

Re: Regler motorsåg vid 16 år ålder?

Qkeeper  
#258297
karebyemil skrev:Så är det för mig också, måste ha någon med mig hela tiden än så länge, har kört i ett halvår nu snart.
Nån som vet om det är en merit att ha motorsågskort inom byggbranschen?


Beror helt på vilken firma man söker jobb hos. Små företag är ju enligt min mening oftast sämre på att utbilda och har lägre krav på certifikat/utbildningar beror väl till stor del på att koll från myndigheter sker sällan på små företag, ibland aldrig.. Små företag har nog däremot oftare bättre koll på vem/vad dom anställer än vad stora bolag har då det är mer personligt på små företag och stora företag sorterar efter yrkesbevis, utbildningar, certifikat, erfarenhet m.m för att kunna sortera ut i alla ansökningar.

Användarvisningsbild

Re: Regler motorsåg vid 16 år ålder?

anersimyra  
#258301
Qkeeper skrev:
karebyemil skrev:Så är det för mig också, måste ha någon med mig hela tiden än så länge, har kört i ett halvår nu snart.
Nån som vet om det är en merit att ha motorsågskort inom byggbranschen?


Beror helt på vilken firma man söker jobb hos. Små företag är ju enligt min mening oftast sämre på att utbilda och har lägre krav på certifikat/utbildningar beror väl till stor del på att koll från myndigheter sker sällan på små företag, ibland aldrig.. Små företag har nog däremot oftare bättre koll på vem/vad dom anställer än vad stora bolag har då det är mer personligt på små företag och stora företag sorterar efter yrkesbevis, utbildningar, certifikat, erfarenhet m.m för att kunna sortera ut i alla ansökningar.
Används kedjesåg på arbetsplatsen ? Om ja, är motorsågskörkort ett krav.

Avatar Fallback

Re: Regler motorsåg vid 16 år ålder?

Qkeeper  
#258334 Ett krav som många jag känner inte vet om och många som skiter i det fast de oftast är i stort behov av en kurs.. Många snickare som bygger ställning utan kurs också fast det är krav.. Krav räcker inte utan det är kontroller som krävs i vårt avlånga land.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).