Skogsmiljö och Trädlära

Regler motorsåg vid 16 år ålder?

43 inlägg 26704 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Regler motorsåg vid 16 år ålder?

karebyemil  
#256606 Hallå!

Får jag som 16-åring köra motorsåg i min mors skog?
Om man tittar på säkerskog.se så får man det om man har någon med sig.
(Självklart använder jag riktiga skydd av bra kvalité!)
Nu har jag gjort det lite ändå men kan vara bra att veta hur det är om det mot förmodan skulle hända något.



   TS
Avatar Fallback

Re: Regler motorsåg vid 16 år ålder?

jannee  
#256612 Ja

Avatar Fallback

Re: Regler motorsåg vid 16 år ålder?

karebyemil  
#256614 Trevligt, då får det bli lite sågning till helgen! :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Regler motorsåg vid 16 år ålder?

anersimyra  
#256623 Jag tror det enbart gäller vid utbildning, att ha mormor med sig duger inte. :lol: :wink:

Användarvisningsbild

Re: Regler motorsåg vid 16 år ålder?

anersimyra  
#256628 Aha, mor var det ju.. :smile: Hur som helst är jag rätt säker på att du måste vara 18. Skolor har dispanser under utbildning.
Mvh Anders.

Avatar Fallback

Re: Regler motorsåg vid 16 år ålder?

karebyemil  
#256629 Möjligt, men skit samma det är ändå bara lätt gallring jag gör. Ska ta motorsågskort om ett år när jag är 18 hade jag tänkt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Regler motorsåg vid 16 år ålder?

anersimyra  
#256633 Berätta bara för mor att hon riskerar fängelse om du skadas eller dör. :surp: :surp: :surp: .

Avatar Fallback

Re: Regler motorsåg vid 16 år ålder?

strombom2  
#256637
anersimyra skrev:Berätta bara för mor att hon riskerar fängelse om du skadas eller dör. :surp: :surp: :surp: .


Ojoj, här skrämmer man folk upp ordentligt, blir mer förbannad än skrämd när jag hör sånt här. Vet att de du säger stämmer helt men ändå.
Ta de bara lugnt och försiktigt och tänk efter innan du gör nått och inte ger dig på nått som du inte känner att du klarar av, så är det mer eller mindre risk fritt.. så kör på! :)

Användarvisningsbild

Re: Regler motorsåg vid 16 år ålder?

anersimyra  
#256641
strombom2 skrev:
anersimyra skrev:Berätta bara för mor att hon riskerar fängelse om du skadas eller dör. :surp: :surp: :surp: .


Ojoj, här skrämmer man folk upp ordentligt, blir mer förbannad än skrämd när jag hör sånt här. Vet att de du säger stämmer helt men ändå.
Ta de bara lugnt och försiktigt och tänk efter innan du gör nått och inte ger dig på nått som du inte känner att du klarar av, så är det mer eller mindre risk fritt.. så kör på! :)
Blir: DU skrämd ?? :cry: Då skulle du se morsan kliva innanför grindarna på Hinseberg.. :lol: :lol: :lol:

Avatar Fallback

Re: Regler motorsåg vid 16 år ålder?

strombom2  
#256646 Nej, men de låter som att de hur farligt som helst att hugga lite ved bitar.

Avatar Fallback

Re: Regler motorsåg vid 16 år ålder?

karebyemil  
#256649 Morsan är så skräckinjagande så henne vågar ingen polis bura in! :lol: :lol: :lol:

Har just läst att är man 16 så får man såga i familjens skogom någon är med och far brukar vara med och hjälpa till lite.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Regler motorsåg vid 16 år ålder?

anersimyra  
#256650
karebyemil skrev:Morsan är så skräckinjagande så henne vågar ingen polis bura in! :lol: :lol: :lol:

Har just läst att är man 16 så får man såga i familjens skogom någon är med och far brukar vara med och hjälpa till lite.
Ja, då så. Då slipper plitarna på Hinsan träffa " skräckmor " :lol: :lol: :lol: :lol:

Avatar Fallback

Re: Regler motorsåg vid 16 år ålder?

torpöbo  
#256715
anersimyra skrev:
karebyemil skrev:Morsan är så skräckinjagande så henne vågar ingen polis bura in! :lol: :lol: :lol:

Har just läst att är man 16 så får man såga i familjens skogom någon är med och far brukar vara med och hjälpa till lite.
Ja, då så. Då slipper plitarna på Hinsan träffa " skräckmor " :lol: :lol: :lol: :lol:


Kan tänkas att det är värre att böja sig efter tvålen på hall än det är att böja sig efter tvålen på hinseberg :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Regler motorsåg vid 16 år ålder?

rikard_e  
#256745 Var försiktigt bara. farligaste är inte motorsåget , utan fallande träd.

Lycka till nu

Avatar Fallback

Re: Regler motorsåg vid 16 år ålder?

clasandre  
#256760 kan tipsa att kolla runt på youtube efter olika motorsågs filmer i utvecklande syfte.

jag är själv 19 och har använt motorsågen sen jag var 14-15 (självklart under uppsikt)

har fortfarnade inte fått tummen ur att genomgå motorsågskortet AB men som sagt man kan lära sig mycket genom att lyssna på äldre erfarna sågare och kolla på utbildnings filmer! t.ex. lärde jag mig säkra hörnet genom filmer och tips härifrån forumet!

Men som tidigare nämnt ta det försiktigt och underskatta inte vad ett träd eller motorsågen kan ställa till med för skador!

hoppas det går bra!

p.s lägger in en bra film:


mvh andre!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).