Skogsmiljö och Trädlära

Stormen Sven

41 inlägg 21510 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Stormen Sven

mikaeln  
#248619 Var uppe och inspekterade ett nygallrat bestånd 30-årig granskog.
Ungefär 100 träd har fallit på 10 ha.

Kunde varit värre givetvis, men tråkigt ändå.

Avatar Fallback

Re: Stormen Sven

Västkusthuggarn  
#249032 Var ute och kollade över skogen i helgen, uppskattar det till 4-5m3/ha. Inte så farligt men nog så tråkigt att behöva fara över och samla ihop det. Tar ju hårt på tiden för det planerade skogsarbetet.
Sven var dock betydligt värre än Simone här som nog bara välte ca 10träd och det beror nog främst på vindriktningen, Sven vred över till nord på slutet och det är nog anledningen.

Avatar Fallback

Re: Stormen Sven

ryared  
#249838 Då började man röja upp i dag i Norra Halland. Har 25 hektar och det har väl blåst omkull en 50-60 träd.

Användarvisningsbild

Re: Stormen Sven

JensSkoog  
#249842 Skitjobb! Använder du hogstmaskin, eller jobbar du manuelt?

Avatar Fallback

Re: Stormen Sven

ryared  
#249843 Japp, Jens det är ett riktigt skitjobb. But someone got to do it.
Jag kör det enda manliga, motorsåg.
Senast redigerad av ryared fre 13 dec 2013, 00:51, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Stormen Sven

JensSkoog  
#249844 Da känns det extra gott när jobbet är gjort! :wink: Men akta dig, det där är ingen söndagspromenad, och dela lite bilder när du har jobbat färdig!

Avatar Fallback

Re: Stormen Sven

ryared  
#250093 Yes, det känns riktigt gött nu Jens. Inte riktigt klar nu men en go bit på väg i alla fall.

Avatar Fallback

Re: Stormen Sven

ryared  
#250365 Är det någon som vet hur man lägger in filmer. Försökte tidigare men det stod, filmtypen movi ej tillåten. Bilder är ju inga problem.

Avatar Fallback

Re: Stormen Sven

Blivande snickare  
#250387 Du måste ladda upp filmen på nån annan sida först, typ Youtube eller Photobucket å sen länka därifrån tror jag.

Avatar Fallback

Re: Stormen Sven

ryared  
#250437 Ok. Tackar snickarn då gör vi ett försök. Här nedan ser ni ju knappt vägen. Och efter uppröjningen en jävligt trött men ganska nöjd Jonas.


Avatar Fallback

Re: Stormen Sven

ryared  
#250439 Fick en såg också av grannen som jag testade. En hva 242. Jävligt pigg och rapp såg. Riktigt go att kvista med. Tror att den är trimmad. 2147 kommer inte användas lika flitigt längre. Utan denna har änna seglat upp som en favorit.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).