Skogsmiljö och Trädlära

Sommartorkan, hur är du drabbad?

18 inlägg 12155 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Sommartorkan, hur är du drabbad?

JörgenO  
#239670
axwell skrev:
halvproffs skrev:Inlägg av halvproffs » 53 minuter sedan.
Här är det fortfarande snustorrt i markerna. Fick 4mm i söndags, alltid något. Skogen verkar inte ha lidit av torkan, björkarna tappar löven i en rasande fart just nu och det är helt enligt kalendern

Verkar bli lika som för ett antal år sedan att passkyttarna fick ta med vattendunkar till älghundarna så dom fick nått att dricka.


Vilken skillnad på ca 20 mil fågelvägen. Regnvädret någon vecka sedan gav här 112 mm, SMHI:s station(Höglandsbodarna) 2 mil längre från kusten ca 150 mm.

Skogsmarken är fortfarande övermättad med vatten, dålig bärighet.

Hehe, jag gjorde min höstresa med röjning under helgen Axwell refererar till. Jag är fortfarande blöt.

Avatar Fallback

Re: Sommartorkan, hur är du drabbad?

rikard_e  
#239671 Hackade upp en del potatis för några dagar sen. kruttort i backen, även fast det är 2-5 cm skikt som är blött så är det kruttorrt under.

Användarvisningsbild

Re: Sommartorkan, hur är du drabbad?

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#239695
JensSkoog skrev:Vår med tjäla och så turr sommar har gjort att försäljarane har gjort stora pengar!


Å vill det sig illa kan nästa vår bli svår oxå. Om tjälen sitter i länge och solen gassar på.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).