Skogsmiljö och Trädlära

Nya skogsdiken

5 inlägg 3246 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Nya skogsdiken

rolf olsson  
#16544 Ska ha hit en grävmaskin som ska återställa en skogsväg, samt hade jag iallafalll tänkt, dra ett par nya diken på ett skogsskifte som vi högg i somras.

skiftet där det behöver dikas är rena sjön, jag körde buntar där med min skotare o på vissa ställen så var det nästan vatten upp till hytten.. :)
så det behöver verkligen dikas o vi ska plantera framåt sommaren var det tänkt.

undrar om det är något särskilt som gäller- får man lov att anlägga nya diken bara sådär eller ska det godkännas först av någon gubbe med slips?



   TS
Avatar Fallback
Niklas H20  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16549 om jag inte minns fel så måste alla nydikningar söder om dalälven först beviljas av länstyrelsen.. kan ha fel om de men då finns det säkert någon som rättar mig :)
Gammla diken får rensas till "gammla botten" alltså inte bli djupare än det var från början

Avatar Fallback
rolf olsson  
#16559 Ok tack för svaret. jag ska ta o höra med dom men borde väl inte vara något problem o få det beviljat tycker jag.. lr?

   TS
Användarvisningsbild
Fredrik Reuter  
#16567 Hej,
Lite ytterligare info, om än ihop med mycket annat (sök gärna på dikning):

http://www.svo.se/episerver4/templates/ ... x?id=11255

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16699 Skyddsdikning är gratis att ansöka om.Nydikning kostar 5000:-för bara ansökan,vill jag minnas.
Vägar och vägdiken kräver dock bara samråd om den skall dras genom känsliga områden eller hur de nu uttryckte sig.
Min tolkning var:

Behöver det dikas-bygg en väg!
Hygge i närheten-skyddsdika!
Fint naturområde-ge f-n i å dika!

/Nisse

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).