Skogsmiljö och Trädlära

Storm på lördag?????

55 inlägg 19779 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Storm på lördag?????

Christer j  
#16525 Det talas om hårda vindar med storm i byarna in över land på lördag i götaland.Vad tror ni? Man börjar ju bli luttrad så att säga.
Det är ju ovanligt surt i markerna vilket inte är nått vidare,kanske ska binda fast träden i förväg. :lol:



   TS
Användarvisningsbild
PonsseBuffaloDual  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16529 jippi! :D jag är nog den ända som vill ha storm isåfall... för då kommer det maskiner hit å tar hand om träden som faller :lol:

Avatar Fallback
Niklas H20  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16541 :roll:

Användarvisningsbild

Re: Storm på lördag?????

Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16551
Christer j skrev:Det är ju ovanligt surt i markerna vilket inte är nått vidare,kanske ska binda fast träden i förväg. :lol:


Frågan är bara vad man skall binda fast träden i? Binder man ihop dem ramlar väl alla.

//.D

Användarvisningsbild
th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16554 Och jag som hade hoppats kunna fixa de sista Gudrun-tallarna som stått på sniskan i ett par år nu i besvärliga lägen :(

Men efter Gudrun och Per borde det ju inte finnas kvar så många träd med klena eller ytliga rötter som kan blåsa ner. Jag gissar att det väl blir västlig vind på lördag också.

Användarvisningsbild
Christer j  
#16561 Man kan ju alltid trösta sig med att det verkar som smhi tar i lite mer än vad det blir i verkligheten,fick väl en del skäll efter Gudrun.

   TS
Användarvisningsbild
masterchief  
#16562 Tur man står klädd för slutavverkning 😡

Avatar Fallback
Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16616 Saxat från SMHI
STORM
Under lördagen kommer ett mycket djupt lågtryck in över landet vilket väntas medföra stormbyar in över Götaland med risk för störningar i trafik och el-försörjning. Som det ser ut nu blir det värst i norra Götaland men troligen lindrigare än vid stormen Per förra året. Stora delar av norra Svealand och Norrland får snöfall. :(

Användarvisningsbild
masterchief  
#16617 Vattenfall har satt min firma i jour 😡
Så viss risk finns...........

Avatar Fallback
Jaskar  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16625 Hoppas för allt i världen inte att det lägger sig allt för mycket, är innerligt trött på liggande skog (inte ensam? :roll: ) Men det verkar ju inte lovande, så vattensjukt som det är överallt. Kollegan som körde i går kväll sa att det ryckte rejält i granrötterna redan igår, och det var ingen storm direkt. Man lär nog ställa maskinen mitt ute på hygget över helgen...

Avatar Fallback
valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16627
PonsseBuffaloDual skrev:jippi! :D jag är nog den ända som vill ha storm isåfall... för då kommer det maskiner hit å tar hand om träden som faller :lol:


Har ni ingen egen skog som kan blåsa ner då.

Användarvisningsbild
Christer j  
#16637 Vilken tur man har då som bor i norra götaland :cry:

   TS
Avatar Fallback
timberjack810c  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16639 Får hoppas att de har överdrivit en hel del :? men man vet ju aldrig :(

Avatar Fallback
Niklas H20  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16643 börja om en gång till o åka runt o städa fy fasen om de blir så.. tro faktiskt att det är många skogsarbetare som överväger att byta branch..
själv höl jag på ett och halvt år efter gudrun och ett halvår efter pär :x

Avatar Fallback
Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16650
Niklas H20 skrev:börja om en gång till o åka runt o städa fy fasen om de blir så.. tro faktiskt att det är många skogsarbetare som överväger att byta branch..
själv höl jag på ett och halvt år efter gudrun och ett halvår efter pär :x

För att inte tala om rotkapning, som amatör så krävs det två sågar!
En brukar sitta fastklämd i någon tjock gran 😡

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).