Skogsmiljö och Trädlära

"Invandring" av sällsynt orkidé, Nornan.

5 inlägg 5457 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

"Invandring" av sällsynt orkidé, Nornan.

rokon  
#222772 Jag har roat mig med att göra en mycket enkel överslagsberäkning av hur lång sträcka man kan tänka sig att en sällsynt orkidé som exempelvis ett bestånd av Nornan kan sprida sig under ett skogsbestånds livslängd.
Detta är tänkt som ett diskussionsuppslag om vår jungfueliga mark här i Norden och som till större delen har varit täckt av vatten eller is för endast ca 20-80 skogsgenerationer sedan.
Vi tänker oss att Nornan har slagit följe med granen från områden kring Karelen via Norrbotten för ca 10.000 år sedan, när inlandsisens snabba avtinande började göra Norden beboeligt.
I dag finns Nornan som längst i söder i Dalarna, grovt räknat 2000km från dåtidens iskant. 2000000/10000=200 meters spridning i genomsnitt per år.
Då det krävs en viss ålder och rätt typ på skogen för att Nornan skall etablera sig, ponera som lägst 125 årigt granbestånd, så gör det 125årx200meter=25000meter, dvs 2,5 mils spridning till detta bestånd.
2,5 mil är alltså den kortaste sträckan för fröspridning som jag räknar med att ett bestånd av Nornan klarar att sprida sig naturligt med sina frön i detta exempel. Den sträckan kan säkert lika gärna vara 3 gånger så stor ~7,5 mil Man kan ju tänka sig att dess frön fastnar på något djur som tassar omkring i markerna. Man måste ta i beaktande att då det endast är vissa biotoper med tidvis överstrilande grundvatten som har de förutsättningar som krävs för orkidén, så måste den rara blomman kunna klara av att överbrygga distanser av skogar som ej har dessa kvaliteér. Nornan bör alltså klara ett fragmenterat skogsbuk som i övrigt har de förutsättningar som arten kräver.



   TS
Avatar Fallback

Re: "Invandring" av sällsynt orkidé, Nornan.

tallen100  
#222774 Orkidé.. Det är en blomma va? :???:

Användarvisningsbild

Re: "Invandring" av sällsynt orkidé, Nornan.

rokon  
#222776 Det kanske vore id'e med att tillägga ett e?

   TS
Användarvisningsbild

Re: "Invandring" av sällsynt orkidé, Nornan.

vetinte  
#222785
Nornan001.jpg


http://www.google.se/imgres?imgurl=http ... w&dur=3044

Länk.

Användarvisningsbild

Re: "Invandring" av sällsynt orkidé, Nornan.

rokon  
#222803 Bilderna där var från grannskapet! Fina foton på Nornan, Sveriges sällsyntaste orkide, som inte behöver vara så sällsynt just där man ser den.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).