Skogsmiljö och Trädlära

Går det att tjäna penar på naturvård i sin egen skog?

17 inlägg 7195 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Går det att tjäna penar på naturvård i sin egen skog?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#64746
Niking skrev:
Skogshuggarn skrev:Ett äldre parfolk som fått en del av sin mark "statskonfiskerad",,,,

http://svtplay.se/v/1647044/rapport/sta ... ick_i_kras


Jag är naturligtvis lika upprörd som alla andra över denna konfiskation och snart kommer vattendirektivet bli nästa konfiskationsverktyg för naturvårdsbyråkraterna. 😡 😡

För att återgå till ursprungsfrågan, så träffade jag på en naturvårdshandläggare på skogsstyrelsen som på fullt allvar menade att många nya skogsspekulanter (typ stadsbor och liknande) är beredda att betala extra för att få en fastighet med höga naturvärden typ natura 2000. Ligger det något i hans påstående månne?
/Niklas


Tja, jag är ju en såndär sen köpare om än inte stadsbo, men jag ville ha en skog att båda njuta av och bruka, inte bara gå runt och titta på. Men och andra sidan så ser jag ju vad folk från Stockholm är beredda att betala för ett gammalt härbre och liknande. Särskilt om mäklarna lyckas "lura i dom" att det är byggt "i den så populära gamla Dala-stilen" :surp: Vad nu det är?

Så det kan nog ligga nåt i det kanske, en skog att skryta runt buffén med samtidigt som du kan plockhugga lite ved till brasan. Här är kanske som du säkert far efter, en möjlighet att ytterligare förädla skogen. Men risken är förstås som ovan visar att du får mer än du bad om :wink:

Avatar Fallback

Re: Går det att tjäna penar på naturvård i sin egen skog?

Contorta  
#72697 På Niklas ursprungsinlägg får väl svaret var "nej" man tjänar inte pengar på naturvårdsområden. Via EUs landsbygdsprogram kan man får vissa bidrag som gör att man förlorar lite mindre på det.

http://www.skogsstyrelsen.se/episerver4/templates/SNormalPage.aspx?id=41604

Sedan var det en kommentar om att "stadsbor gärna betalar extra för naturvårdområden" - det får väl avfärdas som politiskt snack från miljömuppar. Dyrt nog som det är. Allt icke PG över 10% av skogarealen (vilken behövs för en grön skogsbruksplan) sänker per definition den del av värdet som baseras på beståndsmetoden/framräknat produktivt markvärde.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).