Skogsmiljö och Trädlära

Odla matskog

13 inlägg 7624 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Odla matskog

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#168101 Om man har odlingsbar mark och vill optimera biomasse tillväxten
på ett ekologiskt hållbart sätt ska man tydligen göra följande.


Utvecklingen inom jordbruk har stått still. Ja, ända tills på början av 70-talet, då tekniken permaculture föddes. Den bygger på att utnyttja den versatilitet som ett slutet ekosystem tillför.

Man odlar inte bara en gröda på en stor åker, det är ekologiskt självmord. Man odlar i upp till 8 lager (och ännu fler i tropiska områden) på samma yta. Stora träd, mindre träd, stora buskar, mindre buskar, markyta och underyta. 90% är matväxter, 10% är dragväxter som tillför näring till jorden och färgstarka blommor som håller skadeinsekter borta. Skadeinsekter är inget problem, det medför bara en ökning av ankor, höns, nyckelpigor och andra djur som med glädje äter upp sniglar och annan ohyra.

Ingen gödsling behövs, inga bekämpningsmedel, ingen egentlig skötsel krävs. Systemet är i princip självgående eftersom det blir en levande matskog med mycket stor motståndskraft mot allt man kan tänka sig. Det enda "negativa" är väl att man inte kan använda oljeslukande maskiner vid skördning, självplock gäller.

Upp till 8 gånger så stor matskörd på samma areal som vid traditionellt jordbruk. Helt makalöst att denna odlingsteknik inte fått större gehör, men det är klart, det är väl marknadskrafter som inte vill ha förändring.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Odla matskog

Mäki  
#168109
Zalman skrev:Upp till 8 gånger så stor matskörd på samma areal som vid traditionellt jordbruk. Helt makalöst att denna odlingsteknik inte fått större gehör, men det är klart, det är väl marknadskrafter som inte vill ha förändring.


Också var det dom oljeslukande maskinerna som inte gick att använda :ymcowboy:

Avatar Fallback

Re: Odla matskog

r93  
#168116 Fler som läser DI ser jag. :wink:

Avatar Fallback

Re: Odla matskog

jan larsson  
#168182 om någon vill testa så kan jag upplåta ett hörn av min mark så får vi se om det går att genomföra praktiskt eller ekonomiskt. :-t
om det vore genomförbart i detta avlånga vinterland skulle jag vara en av dem som odlar på detta vis. ingen egentlig skötsel bara att skörda. :-j
allt som står skrivet är ju sanning, eller.:-s även om det kommer från ytterligheter, fanatiker eller enskilda forskare, professorer. [-x

Avatar Fallback

Re: Odla matskog

Nolltax AB  
#168183 Ser spontant framför mig:
Omkull fullvuxen tall far.
Kapa en decimeter fullvuxen tall.
Hugg in i vardera ände med majskolvsbestick.
Sakta snurr över öppen eld.
Bre lite smör över det hela.....

Avatar Fallback

Re: Odla matskog

Nolltax AB  
#168184 Gryta a'la älg.
Ett kilo tallskott.
En knippe aspskott.
En näve aspbark.
En nypa hö från granngården, krydda.....

Låt jäsa ett par timmar.

Avatar Fallback

Re: Odla matskog

Nolltax AB  
#168186 Har ett vildsvinsrecept oxå. Fast det passar nog inte här.....

Avatar Fallback

Re: Odla matskog

MNskog  
#168187 [quote="Zalman"
Man odlar inte bara en gröda på en stor åker, det är ekologiskt självmord. Man odlar i upp till 8 lager (och ännu fler i tropiska områden) på samma yta. Stora träd, mindre träd, stora buskar, mindre buskar, markyta och underyta. 90% är matväxter, 10% är dragväxter som tillför näring till jorden och färgstarka blommor som håller skadeinsekter borta. [/quote]


Har många likheter med skiktad skog.

Avatar Fallback

Re: Odla matskog

brassel  
#168216 såg en intressant engelsk dokumentär, hette nått "Farm in the future" om just sk Permakultur.

Avatar Fallback

Re: Odla matskog

trollskogen  
#168227
Zalman skrev:Om man har odlingsbar mark och vill optimera biomasse tillväxten
på ett ekologiskt hållbart sätt ska man tydligen göra följande.

Å hur översätter man de till skogen på ett begripligt sätt? Ja menar de e ju inte så vanlit me färgstarka blomster i skogen precis... :smile: E de blandskog man e ute efter här eller?

Användarvisningsbild

Re: Odla matskog

StrixNebulena  
#168363 Undras vad man skulle kunna odla..salix-energiodling med blåklint/ringblomma och kålrot... Måste säga att jag tycker att det låter lite intressant med tekniken, bara man hittar nått som fungerar ihop, och som inte blir för svårskördat (självplock kanske :-D ).

Avatar Fallback

Re: Odla matskog

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#168459 Samodling av lupiner + contorta har visat sig ge rejält höjd tillväxt på contortan. Dock så skördades ej lupinerna.

/Nisse

Användarvisningsbild

Re: Odla matskog

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#168694
nisse skrev:Samodling av lupiner + contorta har visat sig ge rejält höjd tillväxt på contortan. Dock så skördades ej lupinerna.

/Nisse


Lupinerna fixerar ju kväve, som träden kan nyttja.
/Niklas

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).