Skogsmiljö och Trädlära

Markägare nekas skyddsjakt på älg

7 inlägg 4529 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Markägare nekas skyddsjakt på älg

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#160911 http://www.atl.nu/skog/mark-gare-nekas-skyddsjakt-p-lg

"När han i höstas ansökte om skyddsjakt för att rädda sin tallplantering fick han avslag med motiveringen att älgbeståndet i första han ska regleras genom den ordinarie älgjakten"

Fast, det verkar ju inte ha funkat... :roll:



   TS
Avatar Fallback

Re: Markägare nekas skyddsjakt på älg

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#160915 Där jag jagar i Norge kan man söka om en extra tilldelning om det är exceptionella betesskador. Det borde gå i Sverige också men jag vet inte hur man söker.

Avatar Fallback

Re: Markägare nekas skyddsjakt på älg

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#160947 Ansöka går ju, men att få tillstånd är värre. Se länk ovan. ;)

   TS
Avatar Fallback

Re: Markägare nekas skyddsjakt på älg

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#161007 Om jag läst rätt i ATL-reportaget så sökte markägaren som privatperson. Jag menar att man måste gå tillsammans i älgförvaltingsområdet och dokumentera betesskador i hela området. Det har mycket större genomslagskraft. Snacka med de andra markägarna.

Avatar Fallback

Re: Markägare nekas skyddsjakt på älg

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#161015 Men så tycker jag inte vi kan ha det. Om en markägare har problem skall han själv kunna ansöka till myndigheterna. Om grannarna inte vill eller ids, så skall denne markägare fortfarande få sitt problem bedömt för sig. Som med all annan myndighetsutövning.

   TS
Avatar Fallback

Re: Markägare nekas skyddsjakt på älg

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#161034 Ja, man tycker det. Men om länsstyrelsen inte tycker att en markägares skador är tillräckligt omfattande för att bevilja ökad tilldelning eller skyddsjakt så kanske fler markägares skador tillsammans kan ge gehör.

Avatar Fallback

Re: Markägare nekas skyddsjakt på älg

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#161074 Med den länsstyrelse som Gävleborg har så lär det aldrig bli frågan om skyddsjakt.
Tokfan som jobbar med jaktfrågor där är fullständigt intelligensbefriad, nej jag menar ansvarsbefriad för de skogsskador som skogsstyrelsen anmärker och ålägger.
Skogsstyrelsen i vårt län springer på tå efter länsstyrelsen beslut.
Det här länet har befunnit sig i moment 22 sedan tjänstemannaansvaret försvann.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).