Skogsmiljö och Trädlära

Nyckelbiotop

17 inlägg 14537 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Nyckelbiotop

svahn_kb  
#157625 Du får inte ens gallra biotopen utan samråd med skogstyrelsen. Dock så kan en sk rensningshuggning göras av skogen runt i kring. Dock är det inget jag rekomenderar, anses inte så seriöst. För ett par år sedan räknade jag ut att det tar 110 år att lösa in alla dagens NB med dagens inlösningstakt. Kom även att tänka på vart den ligger? Ex så är Lunglav inte så sällsynt i norr, men nästan utrotad i söder . Ligger den i norra Sverige kan du kanske nyttja det till din fördel.

Avatar Fallback

Re: Nyckelbiotop

ruth  
#157662
svahn_kb skrev:Du får inte ens gallra biotopen utan samråd med skogstyrelsen.

Kom även att tänka på vart den ligger? Ex så är Lunglav inte så sällsynt i norr, men nästan utrotad i söder . Ligger den i norra Sverige kan du kanske nyttja det till din fördel.


Biotopen kanske har "självgallrats" av stormen Dagmar :lol: . Har inte ens varit ute och kollat hur mycket som blåst ned efter Dagmar på det skiftet.
Skogen jag har ligger i Jämtland, och det du säger om lunglav visste jag inte, så det var ny information för mig. Tack så mycket.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).