Skogsmiljö och Trädlära

När ska man slutavverka?

32 inlägg 24591 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

När ska man slutavverka?

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#144048 Jag har ett bestånd som uppnått lågsta ålder för slutavverkning, det är en T22:a som är 75 år. I dag så tog jag ut några borrkärnor, jag ser att diametertillväxten håller på att avta. Tallarna är över 20 m höga och medeldiametern är 26 cm. Kvaliteten på timmret torde vara låg, mest klass 3.

Funderar hur man ska göra, låta det stå i 20 år till och hoppas på volymtillväxt och kvalitetshöjning eller slutavverka under nästa år.



   TS
Avatar Fallback

Re: När ska man slutavverka?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#144052
OAS-forests skrev:Jag har ett bestånd som uppnått lågsta ålder för slutavverkning, det är en T22:a som är 75 år. I dag så tog jag ut några borrkärnor, jag ser att diametertillväxten håller på att avta. Tallarna är över 20 m höga och medeldiametern är 26 cm. Kvaliteten på timmret torde vara låg, mest klass 3.

Funderar hur man ska göra, låta det stå i 20 år till och hoppas på volymtillväxt och kvalitetshöjning eller slutavverka under nästa år.




Allmänna rekommendationer om avverkningsålder vid olika boniteter.
http://www.forestmaps.se/images/tabellhkl.pdf

Lägsta tillåtna ålder för föryngringsavverkning.
http://www.forestmaps.se/images/hjelpta ... salder.pdf

Mer info finns i tråden:
"Göra egen skogsbruksplan"
viewtopic.php?f=17&t=11125

Avatar Fallback

Re: När ska man slutavverka?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#144053 Lägsta tillåtna slutavverkningsålder är sällan den ekonomiskt optimala om man har tid att vänta. Just nu är det inte konjunkturläge.

Användarvisningsbild

Re: När ska man slutavverka?

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#144063
Zalman skrev:Mer info finns i tråden:
"Göra egen skogsbruksplan"
viewtopic.php?f=17&t=11125

Den tråden hade jag missat, intressant läsning!

Ser att Tor Jonssons virkesförrådstabell rekommenderas, den ska användas med försiktiget då den tenderar att överskatta volymen på stående skog.

   TS
Användarvisningsbild

Re: När ska man slutavverka?

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#144064
Skogsola skrev:Lägsta tillåtna slutavverkningsålder är sällan den ekonomiskt optimala om man har tid att vänta. Just nu är det inte konjunkturläge.

Nä, timmerpriserna är ju på väg ner.

Kärnan i min fundering är; om ett medelmåttigt tallbestånd ur kvalitetssynpunkt kan växa till sig så att det får en bättre kvalite om man låter det stå i 20 år till?

   TS
Avatar Fallback

Re: När ska man slutavverka?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#144072 På en T22 tycker man ju att skogen ska få växa i sina 100 år. Kvaliten påverkas inte särskilt men volymtillväxten i kubik är fortfarande hög.

Användarvisningsbild

Re: När ska man slutavverka?

Skogshuggarn  
#144074
OAS-forests skrev:
Ser att Tor Jonssons virkesförrådstabell rekommenderas, den ska användas med försiktiget då den tenderar att överskatta volymen på stående skog.


Säger vem???.

Det får du nog vidareutveckla!.

Användarvisningsbild

Re: När ska man slutavverka?

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#144077
Skogsola skrev:På en T22 tycker man ju att skogen ska få växa i sina 100 år. Kvaliten påverkas inte särskilt men volymtillväxten i kubik är fortfarande hög.

Ja, det är sant, då jag granskar gallringsmallen så ser jag att man kan göra en sista gallring och spara de tallar med bäst kvalite.

Har du provat att gödsla?

   TS
Användarvisningsbild

Re: När ska man slutavverka?

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#144078
Skogshuggarn skrev:
OAS-forests skrev:
Ser att Tor Jonssons virkesförrådstabell rekommenderas, den ska användas med försiktiget då den tenderar att överskatta volymen på stående skog.


Säger vem???.

Det får du nog vidareutveckla!.

Dels så har jag egen erfarenhet från några slutavverkningar som jag först inventerade med Tor jonssons virkesförrådstabell. Sedan så ser man ju i klartext om man jämför den med tabellerna i PS från 2009 (Praktisk Skogshandbok) att det skiljer ca 10%.

   TS
Användarvisningsbild

Re: När ska man slutavverka?

Mäki  
#144081 Jag var på en skogs utbildning i veckan och där sa dom "mera erfarna" att i den ca 50 år gamla tall gallringen vi var i så skulle den gå att slutavverka om ca 20 år.

Jag enligt min "mindre erfarenhet" tycker inte att den skogen skulle på 20 år ha uppfyllt i mina ögon den kvaliteten att det skulle ha varit lönt att slutavverka.

Tallen tycker jag har en tendens att växa som en pyramid om den växer på bördig mark,
om den växer på mager mark så få den bättre kvalitet och blir mera långsmal men då blir den inte slutavverknings bar på 70år heller.

Enligt mitt tycke så skulle man gallra (hård gallring) sedan gödsla den 75 år gamla skogen för att sedan om 10-15år slutavverka i fröträd ställning (tät fröträds ställning).

PS. jag tycker inte om slut avverkningar som tömmer skiftet helt på träd fast det blir lämnat dom miljö träd som det krävs.
Jag skulle vilja se hyggen med mera planering av vilka träd som lämnas.

Jag är inte ute efter att stoppa kal avverkningar utan om man skulle tänka lite mera miljömedvetet när man kal hugger så skulle vi kanske kunna mota Olle i grind (miljöaktivister) från att stoppa vårt arbete.

Skulle vi mera arbeta enligt principen att lämna i frö trädställning eller skärm ställning och plantera så skulle vi inte tömma skogen på "stora" träd vilket skulle bidra till att miljöaktivister skulle ha mindre att hänga upp sig på¨.

En ide bara...

Användarvisningsbild

Re: När ska man slutavverka?

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#144082
Mäki skrev:Enligt mitt tycke så skulle man gallra (hård gallring) sedan gödsla den 75 år gamla skogen för att sedan om 10-15år slutavverka i fröträd ställning (tät fröträds ställning)...

Jag tycker det låter som en bra ide!

Dels så får man en inkomst nu och sedan sparar man de finaste träden för tillväxt och låter en föryngring ske därunder. I och för sig verkar det komma mest granplantor, men det blir ju skog av det med.

   TS
Användarvisningsbild

Re: När ska man slutavverka?

Mäki  
#144085
OAS-forests skrev:
Mäki skrev:Enligt mitt tycke så skulle man gallra (hård gallring) sedan gödsla den 75 år gamla skogen för att sedan om 10-15år slutavverka i fröträd ställning (tät fröträds ställning)...

Jag tycker det låter som en bra ide!

Dels så får man en inkomst nu och sedan sparar man de finaste träden för tillväxt och låter en föryngring ske därunder. I och för sig verkar det komma mest granplantor, men det blir ju skog av det med.


Jo det kan hända det blir en gran skog av tall skogen men min ide bygger på att låta en del av virkes inkomsten skutas över till nästa generation.

Om man hugger enligt aktivt skogsbruks metod så hoppar man alltid över en generation, men om man kör med min metod så finns det alltid några inkomster att ta för nästa generation.

Enligt mig så är inte skogsbruk något för en generation utan det är en investering för framtiden.

Användarvisningsbild

Re: När ska man slutavverka?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#144091
Mäki skrev:Jag var på en skogs utbildning i veckan och där sa dom "mera erfarna" att i den ca 50 år gamla tall gallringen vi var i så skulle den gå att slutavverka om ca 20 år.

Jag enligt min "mindre erfarenhet" tycker inte att den skogen skulle på 20 år ha uppfyllt i mina ögon den kvaliteten att det skulle ha varit lönt att slutavverka.

Tallen tycker jag har en tendens att växa som en pyramid om den växer på bördig mark,
om den växer på mager mark så få den bättre kvalitet och blir mera långsmal men då blir den inte slutavverknings bar på 70år heller.

Enligt mitt tycke så skulle man gallra (hård gallring) sedan gödsla den 75 år gamla skogen för att sedan om 10-15år slutavverka i fröträd ställning (tät fröträds ställning).

PS. jag tycker inte om slut avverkningar som tömmer skiftet helt på träd fast det blir lämnat dom miljö träd som det krävs.
Jag skulle vilja se hyggen med mera planering av vilka träd som lämnas.

Jag är inte ute efter att stoppa kal avverkningar utan om man skulle tänka lite mera miljömedvetet när man kal hugger så skulle vi kanske kunna mota Olle i grind (miljöaktivister) från att stoppa vårt arbete.

Skulle vi mera arbeta enligt principen att lämna i frö trädställning eller skärm ställning och plantera så skulle vi inte tömma skogen på "stora" träd vilket skulle bidra till att miljöaktivister skulle ha mindre att hänga upp sig på¨.

En ide bara...


Gillar ditt sätt att resonera :smile:

Avatar Fallback

Re: När ska man slutavverka?

sveakatten  
#144252 Har börjat på ett liknande område, tar bort dom som är över ca 32-34cm.
Ställer isär och sparar dom fina träden, har borrat några som vi högg rent kring för ca 6-7 år sedan dom har årsringar på bortåt 3-4 mm. Dom som står tätt kan man inte se årsringarna med blotta ögat.
Men så får man väl inte göra.
Jan

Avatar Fallback

Re: När ska man slutavverka?

Johanm  
#144277 Hej.

Om det finns förutsättning att ställa timmerställning (kvalité) skulle jag prova det, om det ser ut som de fina stammarna har någon förutsättning att svara på en sådan åtgärd. Om inte skulle jag föryngringsavverka.
Iof. tror jag inte att virkespriserna kommer att vara speciellt "förmånliga" under just nästa år men rent skogligt skulle jag satsa på att få upp en bra föryngring som kommer att få betydligt högre löpande tillväxt än det nuvarande beståndet, och då har du ju även chansen att själv styra det nya beståndet i den riktning du själv vill (volym/kvalité)!

/johanm

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).