Skogsmiljö och Trädlära

Älgskadorna raserar ekonomin

597 inlägg 205624 visningar 32 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Älgskadorna raserar ekonomin

isteskog  
#296006 T Landström! Det är skillnad på påverkan och påverkan! En älgstam som är för stor i förhållande till betestillgången gör att skogsskadorna blir okontrollbara. Enda sättet att få mer tall på många områden i Sverige är nog att minska älgstammen radikalt i ett första skede. Efter det kan man börja diskutera hur man kan öka älgfodret i ungskogarna.
Det är inte alla gånger det finns bra och tillräckligt många fröträd för att få till en bra föryngring med självsådd. I vissa fall med rötinfekterade granbestånd på mellanboniteter kanske man vill byta trädslag till tall.

Användarvisningsbild

Re: Älgskadorna raserar ekonomin

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#296008
isteskog skrev:T Landström! Det är skillnad på påverkan och påverkan! En älgstam som är för stor i förhållande till betestillgången gör att skogsskadorna blir okontrollbara. Enda sättet att få mer tall på många områden i Sverige är nog att minska älgstammen radikalt i ett första skede. Efter det kan man börja diskutera hur man kan öka älgfodret i ungskogarna.
Det är inte alla gånger det finns bra och tillräckligt många fröträd för att få till en bra föryngring med självsådd. I vissa fall med rötinfekterade granbestånd på mellanboniteter kanske man vill byta trädslag till tall.


...eller byta till löv!
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Älgskadorna raserar ekonomin

isteskog  
#296012 Älgen äter det mesta av lövet också....... Förutom Al, kanske :wink:

Användarvisningsbild

Re: Älgskadorna raserar ekonomin

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#296018 Exakt, vilket var min poäng med att fortsätta din sista mening i ditt näst senaste inlägg i denna tråd.
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Älgskadorna raserar ekonomin

isteskog  
#296020 :wink:

Avatar Fallback

Re: Älgskadorna raserar ekonomin

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#296031
T Landström skrev:Då får dom korta ner jakttiden...


Varför det?

Avatar Fallback

Re: Älgskadorna raserar ekonomin

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#296032
T Landström skrev:Ingår man i älgskötselområde får man jaga fram till 28 februari...


Om inte den lokale storjägaren bestämmer något annat...

Här omkring har vi inga större problem med älgskador på tallen...


Finns väl ingen jägare som tycker det är några problem med älgskador på tallen...

Användarvisningsbild

Re: Älgskadorna raserar ekonomin

T Landström  
#296093 Här är det länsstyrelsen som bestämmer drar upp riktlinjerna...
Sedan så sköter älgskötselområdet tilldelningen...

Varför dom måste korta jaktiderna? För ska alla som jagar älg få skjuta av älg fritt tror jag vi skulle utrota älgstammen...fast det kanske ni vill???
Svensken verkar ju vara sådan av naturen att man inte kan vara måttlig utan det är ju allt eller inte...

Vadå...bara för att man jagar älg behöver man väl inte vara markägare eller?
Jag kan ju bara titta på våran egen skog och visst finns det betesskador från älg på tallen...men inte så det skrämmer mig...fast det är klart...vi kanske har haft tur med självföryngringen och fått täta bestånd där inte älg går in...

Avatar Fallback

Re: Älgskadorna raserar ekonomin

isteskog  
#296097 Eller så har ni varg..... :surp:

Användarvisningsbild

Re: Älgskadorna raserar ekonomin

T Landström  
#296102 Nopp...ingen stationär varg än...

Avatar Fallback

Re: Älgskadorna raserar ekonomin

isteskog  
#296111 Var glad för det! I mina hemtrakter var det ett vargrevir på västra sidan Ljusnan. Den s.k ryssvargen bildade Galvenreviret. En minskning av älgstammen märktes, några älghundar angreps också. Reviret upplöstes för några år sedan och nu ökar älgstammen och även älgskadorna sägs det.

Användarvisningsbild

Re: Älgskadorna raserar ekonomin

T Landström  
#296112 Jag lyssnar sällan på hörsägen...

Avatar Fallback

Re: Älgskadorna raserar ekonomin

isteskog  
#296116 Har bara statistik från Äbin 2012
Ljusnan-voxna 5% färska skador på tall
I det gamla vargreviret mellan 5-15% på tall

Användarvisningsbild

Re: Älgskadorna raserar ekonomin

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#296153 Det är ju fri avskjutning på rådjur, utan att de skulle vara utrotningshotade. Skulle tro att samma system på älgjakt skulle funka minst lika bra.
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Älgskadorna raserar ekonomin

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#296182 Håller med Niking, varför skulle jägarna helt plötsligt jaga urskiljningslöst? Alla skjuter ju inte ens de älgar de får.

Att det var hotade för hundra år sedan när det fanns en ekonomisk mening med att jaga innebär inte att dagens samhälle gör älgen lika eftertraktad.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).