Skogsmiljö och Trädlära

Hittade en död fågel

24 inlägg 14774 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Hittade en död fågel

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#277745 Jag gick inte nära den, den låg så när jag hittade den. Mamma varnade mig för att peta på döda fåglar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hittade en död fågel

Skogsforskare  
#277746 Din mamma var onödigt försiktig. Sjukdomar (om den dog av det) smittar nästan aldrig mellan arter, så det finns egentligen inget att vara rädd för.

Och om man är orolig kan man ju vända på den med en skogspinne. :)

Avatar Fallback

Re: Hittade en död fågel

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#277748 Och inte fick jag vifta med skogspinnar heller. Hon var hård, kära mor. ;) Fast nu är hon snäll. :)

Nej, jag gillar bara inte självdöda djur. Eller blod.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hittade en död fågel

Skogsforskare  
#277752 Djur dödar väldigt sällan sig själva, så dom är inte självdöda. :)
Det är alltid något annat som dödar dom. Sjukdomar, svält, rovdjur, människor, osv.

Användarvisningsbild

Re: Hittade en död fågel

JensSkoog  
#277793 Enligt min dotter som är fågelexpert är det trolig en tjäder. Orren har mindre näbb och det är mörkare och så har den röda duskar över ögonen.
Den här ljust näbb, och bara rött falt over ögonen, så det skulle lika tjäder. Ser ingen stjärt, så det kan vara lite svårt.

Avatar Fallback

Re: Hittade en död fågel

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#277811 Har för mig att jag läst någonstans att Tjäder är den "mesta" vilda fågeln mätt i vikt. Förvisso går det otroligt många blåmesar på en tjäder, men man tycker ju att det finns väldigt många fiskmåsar också :-?

Användarvisningsbild

Re: Hittade en död fågel

halvproffs  
#277842 Klart det är en tjäder, men var är stjärtfjädrarna? För en gångs skull spöar vi Nordamerika för vår tjäder är större än deras.

Användarvisningsbild

Re: Hittade en död fågel

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#278047 Kan helt klart vara som Redalsrusken säger, den kan ha slagits om en tjäderhönas gunst och förlorat....

Avatar Fallback

Re: Hittade en död fågel

mrtornqvist  
#278929 Kan ju oxå vara en skadeskjuten tjäder

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).