Tanken var väl kanske inte att starten av denna tråd skulle bli en frågeställning huruvida lönsamheten angående underhållet av skogsdiken infinner sig eller ej. Men visst!! En fråga samt uppfattning är fri att ha även här.

och en tanke kan absolut vara berättigad.
Tror att det först och främst handlar en del om hur pass stort intresse man har för sin skog.
Vill jag inte ha vattensjuka bestånd där man sjunker ner till vaden för varje steg jag tar.. Ja då ser jag till att vatten försvinner därifrån. Om jag sen inte kan utföra detta tillgrepp själv, då får jag förmodligen leja bort det. Konsekvens utan att slå Einstein på fingrarna!!
Finns ingen vinst att hämta hem med ett sådant åtgärd, det håller jag helt och fullt fast med om. Men om jag bara TROR att vinsten kan räknas hem en dag, har jag iallafall tillfredställt mitt sinne och åtminstonde fått utlopp för mitt INTRESSE för just skogen. Jag har en uppfatting om hur just jag vill att skogen ska skötas. Egentligen det viktigaste oavsett nationalekonomiska aspekter inblandat.
Allt kan INTE räknas i pengar. Det finns faktiskt åtgärder där du inte hämtar hem en tänkbar vinst på studs och det finns åtgärder som är tänkta som en framtida välgärning för kanske framtida generationer.
Sen hur skogen och skogsbruk ser ut om 50-70 år, det vet vi inte ett dugg om här idag. Vårt öde ar att utgå från hur det ser ut idag, och återigen tro att det iallafall hyfsat nära ligger på ungefärlig nivå som idag.
Om jag sen rent visuellt kan se att skogen mår bättre efter röjning/rensning av dike, är det då inte en vinst som kan räknas hem?