Sågverk (mindre)

Big Mill

9 inlägg 10012 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Big Mill

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8330 Funderar på att skaffa mej nåt att såga med. Har tittat på ett Big Mill Basic från Logosol. Nån som har erfarenheter? Vilken såg ska man satsa på? Ska ta mej en ordentlig titt på Elmia innan jag bestämmer mig men andras erfarenheter brukar vara smart att ta till sig.

Magnus M



   TS
Woodmizer sågverk
Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8382 jag rekommenderar att du tittar på granberg.com har själv ett sådant.
mycket enklare myckte bättre och framförallt så skiljer det ungefär 30 laxar i pris.

Användarvisningsbild
Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9674 Efter mycket funderande har jag nu iallafall beställt ett Big Mill Basic från Logosol. Lite dyrare än Granberg men jag tror det passar mig bättre. Ska oxå köpa en ny såg. Har fått ett bra pris på en 395XP hos min handlare o jag väntar nu på prisuppgift på en MS660 oxå. Men är man HVAfrälst så är man :wink: .
Leveranstid från Logosol 3-4 dagar o sågen(HVA) 1-2 dagar så i nästa vecka ska det sågas :D

Magnus M

   TS
Användarvisningsbild
Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9721 Jaha då är sågen beställd oxå. Ska bli intressant då jag alltid kört HVA men Stihlen var 900 kr billigare så jag tog mod till mig o köpte den. Den skulle anlända på tisdag med 20" 1,3 svärd o 3 kedjor. Jag har 2 stockar liggandes här hemma som jag tänkte köra in mig lite på sen har jag 20 till uppe vid torpet. Från 5 träd som trillat efter att allt virke hämtats.

Magnus M

   TS
Användarvisningsbild
Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9819 En bild från dagens övningar :) . Hann dock inte mer idag, grannarna har småttingar så jag vill inte störa försent. Ska inte köra här hemma sen utan vid torpet o där stör jag ingen.
Resultatet blev bra, lite snett vart det men det berodde på en mutter jag glömt dra åt. Sågen gick kanonbra o det som impar mest är hur lättstartad den är.

Bild


Magnus M

   TS
Användarvisningsbild
Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17999 Ja nu är man lite varm i kläderna efter att ha sågat lite stock o då kommer ju funderingarna på hur man kan göra det hela lite smidigare. Momentena runt om tar ju lika mycket tid som sågningen.
När jag började ställde jag bara upp o körde men nu tänkte jag bygga ett regnskydd att lägga nysågat för tork under o tänkte att jag skulle försöka få till logistiken så man slipper bära o flytta saker flera ggr.

Då utrymme finns fick jag lite inspiration när jag läste om han i Askersund som byggt järnväg till sågen. Funderar på att bygga lite enkel räls o vagnar att skjuva virke o bakar på. Räls av vinkeljärn o en enkel vagn att skuva för hand.

Nån som har hittat ett bra koncept för hur det bör se ut runtom för att funka bra? Eller står ni mitt i skiten o svär som jag gjort hittils?

Magnus M

   TS
Avatar Fallback

Re: Big Mill

Fredrick  
#54170 Är i begrepp att beställa samma sak som du har gjort, är du lika positiv till den nu efter något år?

Användarvisningsbild

Re: Big Mill

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#54201 Ja det får jag nog säga att jag är! Det beror nog väldigt mycket på förutsättningar samt hur mycket man ska såga. Jag har inte sågat mer än 10-15 stock/år o till det funkar den utmärkt. Sen har det ju blitt nån special med som inte hade gått utan Big Mill systemet, se denna tråd: http://www.skogsforum.se/viewtopic.php?f=14&t=2572

Jag har skogen några mil bort o vill inte ställa upp grejerna där för stöldrisken, jag har gjort en träbänk efter ritningar som medföljer till Big Millsystemet o den funkar bra. Men ha inte för stora förhoppninga bara för det går inte direkt fort.
Åker jag till skogen en dag så blir det kanske max 6-8 stock sågade. Pysslet runtomkring tar mer tid än man tror. Bodde jag där jag har skogen skulle jag nog satsat på en riktig bänk. Risken är ju stor att man vill såga mer när grejerna finns nära till hands.

Motorsågen (Stihl MS 660) är jag helnöjd med. Den går klockrent. Ett råd är dock att beställa ett HD-luftfilter till den på en gång. Kostar några hundra men det är det nog värt tror jag. Kanske det går att beställa sågen med detta monterat??

Magnus M

   TS
Avatar Fallback

Re: Big Mill

Fredrick  
#54205 Det låter riktigt bra, jag bor visserligen med skogen runt mitt hus men ett skifte ligger några kilometer bort, därför kan man ju ta med sig big mill dit och såga. de har även ett extra erbjudande nu på logosol big mill och en sthil MS390 7990:- och eftersom jag ändå behöver en motorsåg för vedkap osv känns det som ett bra tillfälle. Sedan irriterar det mig att jag inte kan förädla timmer själv, i alla fall i lite skala skulle detta vara önskvärt. Planen blir att såga timmer så att jag kan bygga upp en liten smedja, hittade ässjan i skogen och detta borde big mill klara av, det handlar om en väldigt liten gårdssmedja.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).