Sågverk (mindre)

Hjälp! Klingan drar snett?

11 inlägg 10457 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hjälp! Klingan drar snett?

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#97687 Mors!

Har ett gammalt sågverk med klinga som drivs av en gammal volvo viking motor!
Får tyvärr fel på upp till 3-4cm på en 4m stock då jag sågar.
Får alltid felet på samma håll. Klingan är vass o vikt så jag undrar om det kan bli så stora fel när klingan tappar sträckningen?

Jag har iofs stöd som styr upp klingan men de ska ju bara stötta om klingan tillfälligt går ur kurs o inte ligga o slita hela tiden!
Har även provat att med kraft hålla stocken åt rätt håll för att undvika snedsågning men det är svårt att tvinga den!
Är lite orolig för att lagerbockarna gjort att klingan är sned men har inte hunnit mäta detta!

Förslag på vad som kan vara fel?

Mvh V
Som hoppas att sträckningen gör att det drar snett!!



   TS
Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Hjälp! Klingan drar snett?

Tosca  
#97701 Det låter som om spänningen är fel i klingan, det bästa du kan göra är att åka till ett sliperi som kan rikta den åt dig.
Förmodligen får du ett varmt bälte någonstans på klingan när du sågar, mät vart det finns om den som riktar vill veta.

Användarvisningsbild

Re: Hjälp! Klingan drar snett?

Skogshuggarn  
#97703 Som Tosca skriver,,,,

Klingan måste kanske "sträckas"/riktas + omslipning och skränkning.

Gör du detta själv?, eller brukar du lämna in klingan för service?

Avatar Fallback

Re: Hjälp! Klingan drar snett?

Ratelle  
#97749 Hej Orsaken till ditt sågfel tror jag beror på sågspindeln sitter fel , prova med att lägga en rå bräda på bänken och klyv den i mitten låt brädan ligga lös om den flyttar sig åt ena hållet så är sågspindeln inte i rätt läge
Hälsningar Ratelle

Avatar Fallback

Re: Hjälp! Klingan drar snett?

valtra a 72  
#97755 Det är inte säkert att du behöver sträcka klingan,du kan få samma fenomen om den är för mycket sträckt så att den lägger sig på sidan,men oftast räcker det att rikta bort ev.bulor. Ta loss klingan och kolla på båda sidor efter bulor med en kort linjal på ca 200mmKlingan ska stå rakt och ej bukta åt något håll om du ställer den vertikalt och håller i den på toppen.Klingan ska då kännas lite lös i mitten. Kolla även sågspindeln som Ratelle tipsar om så att den sitter rakt samt att lagren känns ok.

Användarvisningsbild

Re: Hjälp! Klingan drar snett?

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#97758
Ratelle skrev:Hej Orsaken till ditt sågfel tror jag beror på sågspindeln sitter fel , prova med att lägga en rå bräda på bänken och klyv den i mitten låt brädan ligga lös om den flyttar sig åt ena hållet så är sågspindeln inte i rätt läge
Hälsningar Ratelle


Ah det var ett bra tips!

Ska inte såga på ett litet tag men ska testa tipset o återkomma!

Tack för råden!

V

   TS
Avatar Fallback

Re: Hjälp! Klingan drar snett?

orre  
#98000
Vesslan skrev:
Ratelle skrev:Hej Orsaken till ditt sågfel tror jag beror på sågspindeln sitter fel , prova med att lägga en rå bräda på bänken och klyv den i mitten låt brädan ligga lös om den flyttar sig åt ena hållet så är sågspindeln inte i rätt läge
Hälsningar Ratelle


Ah det var ett bra tips!

Ska inte såga på ett litet tag men ska testa tipset o återkomma!

Tack för råden!

V

Precis, med detta menas att spindeln ska vara exakt i vinkel mot bänkens rörelseriktning.
Även klyvknivens läge kan medföra snedsågning.
Även anhållet, om det ej är paralellt med matningsriktningen, kan medföra snedsågning.
Detta uppträder dock ej på de första snitten( då det ej används)

Hur noga är du med skränkningen?
Även en mindra avvikelse kan innebära snedsågning.

Avatar Fallback

Re: Hjälp! Klingan drar snett?

Ratelle  
#98032 Hej.Tänkte på det här med klingstöden dom första klingstöden ska ligga lite lätt mot klingan mot klingan hela tiden och dom två andra ska ha ett litet glapp på någon mm från klingan.

Avatar Fallback

Re: Hjälp! Klingan drar snett?

valtra a 72  
#98033
Ratelle skrev:Hej.Tänkte på det här med klingstöden dom första klingstöden ska ligga lite lätt mot klingan mot klingan hela tiden och dom två andra ska ha ett litet glapp på någon mm från klingan.

Inga klingstöd får ligga an mot klingan men de främre ska ligga närmare än de bakre.

Avatar Fallback

Re: Hjälp! Klingan drar snett?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#98035 De främre klingstyrningarna ska ligga så precis att det knappt går ett papper emellan. De bakre däremot är bara ett stöd om klingan går varm och börjar vingla okontrollerat.

Avatar Fallback

Re: Hjälp! Klingan drar snett?

valtra a 72  
#98057
Skogsola skrev:De främre klingstyrningarna ska ligga så precis att det knappt går ett papper emellan. De bakre däremot är bara ett stöd om klingan går varm och börjar vingla okontrollerat.

Exakt.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).