Sågverk (mindre)

Större såg.

6 inlägg 6986 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Större såg.

sködarförare  
#90871 Nu är jag här igen.
Har idag en logosol M7 med E5000 o E37 den ska bytas ut mot en såg som produserar mera ca 5-10m3/timme.

Vilket rekomenderar du klingsåg eller bandsåg, vilket märke, ut o inmatning, sortering mm.



   TS
Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Större såg.

Christerh  
#95213 Vad skall du såga klentimmer medeltimmer eller övergrovt?

Ingen dålig kapacitet du är ute efter, 10-20 m3fub timmer går det åt när sågen går för fullt per timme.
För att komma upp i sådan kapacitet kan du utesluta småbandsågarna typ woodmizer osv, ska du ha en bandsåg så kolla på stenner annars så köp en vislandalinje.
För att producera dessa mängder så behövs enorma mängder timmer eftersom du måste sortera och såga gruppvis så det inte blir så mycket sortering eller spill.
Kostnaden för en sådan anläggning hamnar säkert runt 5-10 milj kr, och säkras minst till 250amp.
Lek med tanken att sågen går för fullt´40timmar då går det åt 12 fullastade timmerekipage.

Avatar Fallback

Re: Större såg.

sködarförare  
#95450 Nu missförstod du mej nog 5-10m3 timmer /timme.
Men vi kommer nog o ligga på 5 skulle jag tro. har du någon länk till dom du härnvisar till.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Större såg.

Camwood  
#95643 :grin: Christerh, blanda inte i hop sågeffekt och producerad mängd virke ! Det är bra att kunna såga snabbt och effektivt och sen plocka med virke :grin: Timmersortering behöver man inte alls vare sej med bandåglinje eller cirkelsåglinje om man bygger rätt. Enklast och klart billigaste sågar man med en nyare cirkelsågbänk och komleterar med en gamal råklyv med rundgång och ett stort mellanlager av block ( bra om man sågar ensam) och ett gammalt kantverk :shock:
Sorteringen kan underlättas redan i såghuset med enkla banor/ transportörer(med enkla klaffar/luckor) som skiljer ut bakar /ribb brädor och huvudpost. Finsorteringen kan göras med en hjulastare som man flyttar mellan dom olika paketen :grin: Med en man ska man nog såga några m3 per h med dessa maskiner! med 5 man kan man såga ca 8-14 m3 h.

Avatar Fallback

Re: Större såg.

sködarförare  
#95930 Kvallitetssortering lär man ju kunna ha efter hyveln.
Rå sortering då lär man ju bara behöva sortera i tre kvalliteer kvistfritt,råkvist o dom där kvistarna ramlar ut kör man direkt i tuggen.
Vilka kvalliteer ska man enligt branchen sortera i.

   TS
Avatar Fallback

Re: Större såg.

Christerh  
#95994 Det är inte så viktigt hur snabbt man sågar fram en bräda/planka utan istället hur lång tid som det tog mellan att den fanns i timmerstocken och att den ligger i stabben, av egen erfarenhet så är plocket runt sågen lika tidskrävande som själva sågningen i sig.
En nyare kara eller Laimet är snabb nog till de flesta och då behöver du knappast några sidomaskiner.
Om du satsar på bandsåg så kan en råklyv och kantverk behövas för utsågning av sidobräder.
Timmret borde du nog sortera gran tall för sig och och träslagen i några storleksklasser annars får du så många dimensioner efter sågning att ta hand om men sorteringen löser man enkelt med en skotare/skogsvagn.
Personligen sorterar jag plank vid torrklyvningen det finare blir ytterpanel och det lite sämmre lämnar jag oklyvt och hyvlar reglar av.
Kvist som rammlar ur förekommer vad jag har erfarenhet av bara hos sidobräder av tall sämsta sidobräderna av gran går att sälja som embalage eller formvirke.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).