Sågverk (mindre)

Bygga litet sågverk

3 inlägg 5213 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Bygga litet sågverk

Andreas B  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#328 Hejsan!
Funderar på att bygga ett litet sågverk, jag har hittat en sågbänk i stål som jag är lite intresserad av. Nackdelen är att den stått still i säkert över 15 år. Finns det någon som vet vad som är rimligt att betala för en sådan bänk. Innebär det stora problem att den stått still så länge? Hur stor motor rekommenderas.



   TS
Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Hej

sködarförare  
#8251 Ja vad är det för såg är det en klingsåg o isf vilket märke.
Själv har jag ett ö-viksverk står.
Fördelen med den är att ramen är i stål många andra sågar här omkring är ju sätersågar o oftast så är underederna i trä vilket gör att vid fuktigt väder så stämmer inte måtten.
Ö-vikssågen är till salu motorn är på 22kw o kräver en säkring på 35A
Bordet är 9meter långt o det går att ha 1200 klinga på sågaxeln spånfläckten följer med.
Du frågar om priset det är ju beroende på vad det är för grejer o att det ståt i 15 år har nog ingen betydelse du kan höra av dej så kan vi snacka vidare.

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9783 Pratade med en kille via jobbet som hade tagit en fartygs plåt/kr plåt som var ca 3 m lång och 1,5 bred. Sedan hade han en tgrefas motor ståendes så han köpte en sågklinga begagnat för 3-400 kr tyckte jag han sa.

Han hade först satt upp 6 st ben på plåten. Märkt ut mitten dragit två strängar med skärbrännaren. kört i klingan. svetsat fast motorn på plåten underifrån. Sedan hade han satt fast 4 st rör som han gängat innuti dragit i gängstänger satt fast ett platt järn på gängstängerna. Hade tydligen gjort någon form av hållare fö rg'ängstängerna så att de gick o vrida smatidgt som platt järnet flyttades framåt sidledes mot klingan. Sedan var det tuta o köra! låter som en lätt o smidig sak om man har sakerna på gården. Jag fattar bara inte hur han vågade svetsa fast motorn på plåten.. Kul om moton pajar......!! :oops: :oops:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).