Sågverk (mindre)

Solosåg eller Bamsesåg

115 inlägg 122099 visningar 18 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Solosåg eller Bamsesåg

Eric H  
#85741 Jag har planer på att skaffa mej ett litet sågverk, gärna med timmerfräs till. Frågan är bara är de så bra som reklamen beskriver. Är Bamsesågen bättre än Solosågen, eller är det tvärt om? Ska jag kanske leta reda på något annat?
Vilka egenskaper kommer jag bli besviken på? Vad kan jag förvänta mej av en enkel anläggning? Jag har inte någon erfarenhet från sågverk, så jag vet inte vad som är viktigt.



   TS
Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Solosåg eller Bamsesåg

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#85788 Jag har samma funderingar, men jag har funderat ett steg till, en ny solosåg med el, å matning är ju bara lite billigare än logosols större bandsågverk, men så tänkte ja att det är väl ett helvete med bandsåg dom blir väl slöa enklare å inte lika lätta att slipa heller som en sågkedja, så det blir sågkedja;)...
Å i går som kom det in ett M7 sågverk på blocket med el å matning för 15000- men det va sålt nån minut efter att anonsen kom ut, då blev ja lite besviken å gick ut på nätet å hittade bamse sågen, MED KLINGA!!! Det måste vara klockrent! Så nu har ja beställt offert på en sådan... den tar frvisso inte mer än 20cm MEN, hur ofta sågar man grövre när man bara har "gallrings timmer" där diametrarna ligger på max 20-25 cm? eller hur ofta sågar ni som har små sågverk grövre?
Det är ju trots allt rejäl fart på sågningen me denna....

http://www.bamseprodukter.se/?page_id=160
http://www.bamseprodukter.se/?page_id=578

Avatar Fallback

Re: Solosåg eller Bamsesåg

axwell  
#85811
nutte skrev:MEN, hur ofta sågar man grövre när man bara har "gallrings timmer" där diametrarna ligger på max 20-25 cm? eller hur ofta sågar ni som har små sågverk grövre?


Nästa alltid grövre, 16" svärd blir ofta för kort, får ibland gå upp till 18", eller laborera så att första snittet efter vändning av stocken räcker till. Stockarna är sällan absolut runda, raka och likformiga även om man först kapar bort rotbenen. I praktiken behövs det lite större skär-bredd/djup än stockens diameter.

Användarvisningsbild

Re: Solosåg eller Bamsesåg

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#85813 Varför inte bandsåg?

Avatar Fallback

Re: Solosåg eller Bamsesåg

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#85814
Slurfi skrev:Varför inte bandsåg?



Det r det där med slipning å skränkning av bladen, sen verkar det vara lätt att slipa galet så det skär snett osv....

Avatar Fallback

Re: Solosåg eller Bamsesåg

mrlynx  
#85823 Jag kör med en alaskanjigg på en motorsåg sen i somras och har några reflektioner efter att ha sågat upp lite blandat virke.
1. det blir mycket spån av kjedjan.
2. det är slitsamt för motorsågen och går åt en hel del soppa så en elsåg är att föredra men då förlorar man mobiliteten.
3. det är jobbigt för kroppen så en väl iordninggjord sågplats och maskiner runtomkring underlättar.
4. det går inte fort så det är inget alternativ om du ska såga några större mängder.
5. sen vill man ha någonting att kanta brädorna med och kanske en hyvel?
Beroende på vad du ska såga, hur mycket och var så är det inte lätt att ge ett generellt svar.
Även om du måste skicka bladen från bandsågen på slipning ibland så skulle jag nog ha valt en bandsåg om den ska vara stationär.
Bandsågverken verkar lite högt prissatta med tanke på att det inte är några jätteavancerade maskiner.
Men det kan finnas prutmån då det finns många fabrikat att välja på.

Avatar Fallback

Re: Solosåg eller Bamsesåg

Lindberg  
#85833
Eric H skrev:Jag har planer på att skaffa mej ett litet sågverk, gärna med timmerfräs till. Frågan är bara är de så bra som reklamen beskriver. Är Bamsesågen bättre än Solosågen, eller är det tvärt om? Ska jag kanske leta reda på något annat?
Vilka egenskaper kommer jag bli besviken på? Vad kan jag förvänta mej av en enkel anläggning? Jag har inte någon erfarenhet från sågverk, så jag vet inte vad som är viktigt.




Man måste kolla efter behov och vart man vinner tid, dubbelfräsen som Bamsefräsen är innebär att det är två kuttrar i den och att man har både stål för långdrag och rundning i samtidgt, så man behöver inte lyfta ner stocken från stativet. Och det finns en massa olika stål.

Det finns lite info på hemsidan http://www.bamseprodukter.se/?page_id=14 och en kort filmsnutt

Avatar Fallback

Re: Solosåg eller Bamsesåg

hawk  
#85857 Smör eller bregott?
Volvo eller SAAB?
Sommar eller vinter?
Madshus eller Ficher?

Jag har en Solosåg M7 kedja med elmotor. Se mina bilder.

Det man kan säga om Logosol är att de är riktigt duktiga på marknadföring, men sågen är bra. Jag köpte den begagnad och det är en enkel, hållbar (akta traktorskopan vid snöskottning) konstruktion. Det sitter på ett 16" svärd och det behövs till rotstockarna som är av BD-storlek. Skulle nog haft några tum till.

Det finns hur mycket som helst att säga men det fungerar och precisionen är bra. Jag har extra stockstöd vilket behövs till stockar över 4 m. Jag tror säkert att Bamse är ett bra alternativ. Dock ska man ha klart för sig att det är mycket arbete med ett eget sågverk med stockhantering, sågspån, bakved, sortering av virke, stapling, läktning. Efter ett tag kommer man på vilket som är rationellt.

Köpa solosåg på blocket? Ihärdighet, snabbhet, tur och kontanter i bakfickan :wink:

Avatar Fallback

Re: Solosåg eller Bamsesåg

valmetjimmy  
#85861 Jag har jobbat med timmring, och har en 9-meters bamsesåg med fräs.Vad gäller sågning så är jag inte alls imponerad, men det beror på vilka krav man ställer. Det tar en j-a tid och blir mycket spån. Jag gjorde ett hus där jag blockade och fräste, men det gick för mycket tid till sågning. Numer köper jag blockat timmer och fräser bara. Bamsefräsen är klart överlägsen alla andra märken i samma prisklass. Jag håller just nu på med en bastu på 3x7m. Till den köpte jag torrt, blockat och fräst grantimmer för 30 kr/m. Kan inte göra det billigare med bamsen.
Nackdelen är att man går miste om topp-rot timmringen.
Funderar på att sälja sågbänken.... ngn intresserad?

Avatar Fallback

Re: Solosåg eller Bamsesåg

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#85881 för min del är det iaf att kunna såga en del virke, mest för att ha på lager inför kommande byggen, sen anser jag sånt här är avkopplande ¨på alla sätt å skulle därför kunna tänka mej att köpa nått eget att såga med så man kan göra dom dim man behöver osv, men trots det så vill iag jag att det ska gå undan lite iaf, annars känns det meningslöst.... å va gäller logosol så har man ju kollat deras videos ett par hundra gånger å där ser det onekligen ut att knalla på bra både kedjesågarna (el) å deras bandsågverk... men tiden får utvisa för min del, ja tror mest på klinga iaf för ja inbillar mej att den är tåligare men då blir dom genast STORA å dyra...

Avatar Fallback

Re: Solosåg eller Bamsesåg

Lindberg  
#85907 Det är klart att det man är van vid är det man tycker bättre om. Allt är en smak sak och om man vill ha en aluminiumbänk eller rostfritt stativ.
Min bekanta som har en Bamse tycker att det är perfekt att använda sågen till de övergrova träd som sågverket inte tar, de riktigt stora sågar han med 90 svärd och gör tex bordskivor, och med vass kedja får man ett jättefint resultat.
Och annars så har han kompletterat upp nu med klingsågen så på det stativet han kör sitter kedjesågen, klingsågen, och dubbelfräsen, perfekt tycker han och att de nya produkter som kommer passar på samma stativ det är bra säger han får då kan han köpa när börsen tillåter. Som digital elhöjning till stocklyftarna det har han på önskelistan då ersätter man den veven han har nu säger han. Ändå är han supernöjd med en vev på 3 stocklyftare.
Nåja alla tycker olika men jag har sett den och min bekanta har haft en solosåg och det är skillinad.

Avatar Fallback

Re: Solosåg eller Bamsesåg

Lindberg  
#85908
valmetjimmy skrev:Jag har jobbat med timmring, och har en 9-meters bamsesåg med fräs.Vad gäller sågning så är jag inte alls imponerad, men det beror på vilka krav man ställer. Det tar en j-a tid och blir mycket spån. Jag gjorde ett hus där jag blockade och fräste, men det gick för mycket tid till sågning. Numer köper jag blockat timmer och fräser bara. Bamsefräsen är klart överlägsen alla andra märken i samma prisklass. Jag håller just nu på med en bastu på 3x7m. Till den köpte jag torrt, blockat och fräst grantimmer för 30 kr/m. Kan inte göra det billigare med bamsen.
Nackdelen är att man går miste om topp-rot timmringen.
Funderar på att sälja sågbänken.... ngn intresserad?



Vad har du för stativ? storlek 7 eller 9 meter? tänkte att alternativet kan ju vara som den bekanta jag har, ha klingsågen som komplement till kedjesågen den går snabbare och det bli mindre svinn på mtrl. Läste hos han i det senaste Bamsebladet om det också

Avatar Fallback

Re: Solosåg eller Bamsesåg

Lajban  
#85951 Hej!

Har också tänkt att köpa ett litet sågverk och har funderat på typ respektive fabrikat mm. Efter att ha tagit in offerter på olika sågverk, så tror att jag skall köpa Bamsesågen på gund av matningen. Förlorar man inte mycket produktion om man som på Logosol måste stå och hålla i matningsspaken hela tiden? Hinner man med att bära undan, ströa och rulla fram om man sågar med klingsågen KS500?

Avatar Fallback

Re: Solosåg eller Bamsesåg

Lindberg  
#85956 Först gör man blocket med kedjesågen men sen att skiva upp det till bräder/plank med KS 500 går snabbt så det är mera att ta undan brädan, veva upp köra nästa snitt mm .

Men det är en steglös matning även på den, fast en annan utväxling än på kedjesågen

Avatar Fallback

Re: Solosåg eller Bamsesåg

Lindberg  
#85961 Förresten är det någon som provat den trycksmörjningen som Bamsesågen har ? Det var en som vi träffade på en mässa som hade köpt det och tyckte att det fungerade bra, man kan ju också montera det i efterhand det är bra.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).